سردار حسن مومنی یکشنبه دوم آذر در جلسه شورای راهبردی که در استانداری مازندران برگزار شد، طرح های راهنمایی و رانندگی را با هدف مراقبت از جان انسان دانست و اظهار کرد: دولت چهاردهم به صورت ویژه این موضوع مورد رسیدگی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه نتیجه و کاهش تصادفات رانندگی در بعضی از استانهای کشور محقق نشد، افزود: اما دغدغه رئیس جمهوری کاهش تصادفات رانندگی در کشور است.
سردار مومنی با اعلام آمار جان باختن حوادث رانندگی در هفت ماهه امسال، یادآور شد: ۱۲ هزارو ۳۰۰ نفر در تصادفات رانندگی کشور جان خود را از دست دادند و ۱۰ تا ۱۵ درصد مصدومان معلول میشوند که هزینه سنگین چند هزار همتی به کشور تحمیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد تصادفات در راههای اصلی کشور رخ میدهد که این آمار در مازندران ۵۴ درصد است، گفت: آمار تصادفات در راه های فرعی و روستایی مازندران نسبت به آمار کشوری بیشتر است و این میزان نگرانکننده است.
جانشین پلیس راهور فراجا یادآور شد: بر اساس بررسی های آماری ۶۷ درصد مقصرین رانندگان در تصادفات درون شهری استانهای مختلف کشور بومی و ۳۳ درصد غیر بومی هستند، همچنین در تصادفات برون شهری نیز ۶۰ درصد از مقصرین غیر بومی هستند.

وی ۶۰ درصد تصادفات جادهای را خودروهای سواری تشکیل میدهند و فوتیهای عابرین پیاده در کشور رو به افزایش است، بیان کرد: بی توجهی به سرعت مطمئنه خودروها، بریدگیهای غیرمجاز، سرعت غیر مجاز، وجود راههای فرعی و روستایی از عوامل ایجاد تصادفات است.
وی با اعلام اینکه ۵۲ درصد افراد در تصادفات جادهای در سر صحنه فوت میکنند، شش درصد حین انتقال و ۴۲ درصد در مراکز درمانی جانشان را از دست میدهند، اظهار کرد: آمار فوتیهای ناشی از تصادف در مراکز درمانی مازندران ۴۸ درصد است.
سردار مومنی با اشاره به این موضوع که ۶۳ درصد دوربینهای درون شهری مازندران غیر فعال است، گفت: ۶۰۰ دستگاه دوربین در شهرهای کشور بدون پیوست فنی و فاقد کد برای فعالیت فعال است.
وی افزود: قرارداد خرید حدود پنج هزار دوربین هوشمند از طریق وزارت کشور و سازمان همیاری و شهرداریها برای شهرهای کشور منعقد شد که تا پایان سال خریداری و نصب میشود.
سردار مومنی با اعلام اینکه ۶۲ درصد تصادفات از سوی رانندگان دارای پایه سوم است گفت: سهم زنان راننده در تصادفات جادهای درون و برون شهری افزایش یافته است که مازندران بعد از تهران، اصفهان رتبه سوم دارد.
شناسایی ۴۸۶۰ نقطه حادثه خیز محورهای برون شهری
وی به وجود نقاط حادثهخیز کشور اشاره کرد و گفت: کارشناسان راهنمایی و رانندگی در محورهای برون شهری چهار هزارو ۸۶۰ نقطه حادثه خیر را شناسایی کردند، اگر این تعداد نقاط حادثهخیز اصلاح شود، با کاهش تصادفات مواجه میشویم.
جانشین پلیس راهور فراجا اظهار کرد: برای کاهش تصادفات درون و برون شهری باید حضور و تمرکز گشتهای پلیس در مناطق حادثه خیر، آشکارسازی مناطق حادثهخیز و اصلاح نقاط حادثهخیز مد نظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: استانداردسازی سرعتکاهها باید مورد توجه باشد زیرا این موضوع باعث گلایه مردم شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه محور کندوان و هراز مورد اهتمام جدی فراجا قرار دارد، اظهار کرد: ترافیک سنگین و منطقه سیاه بیشه کندوان با اجرای طرح هادی روستایی حل و فصل میشود.
وی افزود: اجرای طرح حفاظ بتنی در مسیر کندوان که نیازمند اصلاح و بازسازی است، خطر تصادف منجر به فوتی را کاهش میدهد.
سردار مومنی توجه به مقوله فرهنگسازی را در کاهش تصادفات موثر دانست و گفت: ۳۳ دستگاه در مدیریت ترافیک و راهبری کاهش تصادفات نقش دارند فضای مجازی بستری برای برای ترویج فرهنگ راهنمایی و رانندگی است.
وی با بیان اینکه جریمهها در کاهش تخلفات راهنمایی و رانندگی بازدارنده نیست، افزود: دستگاه قضائی بعضی از استانهای کشور نقش مهمی در باز دارندگی متخلفان راهنمایی و رانندگی دارند.
سرهنگ هادی عبادی رئیس پلیس راه مازندران نیز گفت: ترافیک سنگین داخل تونل کندوان و خطرات دود و خفگی مسافران را بسیار جدی عنوان کرد و گفت: نصب جتفن در تونل کندوان ضروری است.
سرهنگ عبادی همچنین به مشکلات نبود جت فن در تونل «سپاسد» در محور هراز نیز اشاره کرد و بیان داشت: نبود لوازم تهویه از جمله جت فن و ارتفاع کم تونل شرایط مدیریت ترافیکی را سخت کرده است.

وی بر ایجاد پلیس راه در قائمشهر تأکید کرد و گفت: راههای دسترسی به پایتخت به قائمشهر وصل میشود به لحاظ کاهش تصادفات و نظارت بیشتر لازم است پلیس راه در این شهرستان مستقر شود.
رئیس پلیس راهور مازندران نیز در این جلسه از برنامهریزی برای نصب و راهاندازی دوربینهای ثبت تخلف در محورهای پرحادثه این استان خبر داد و گفت: با اصلاح و درست شدن دوربینها، بخش عظیمی از تصادفات کاهش پیدا خواهد کرد.
نصرالله بیگلری با اشاره به ساختار خطی و اصلاحی شهرهای استان مازندران، علت عمده تصادفات در سطح شهرهای این استان را «تخطی غیرمجاز» عنوان کرد.
وی بر لزوم همکاری بیشتر شهرداریها برای رفع نقاط حادثهخیز تاکید کرد و افزود: برای روانسازی ترافیک و هوشمندسازی معابر در شهرستانهای پرترافیکی مانند قائمشهر، ساری، بابل، چالوس و بابلسر، نیاز به همراهی و کمک شهرداریها است.

رئیس پلیس راهور مازندران با بیان اینکه بیشتر تصادفات در محورهای درونشهری و جادهای بین شهرهایی مانند محمودآباد تا رامسر رخ میدهد، خاطرنشان کرد: برای کاهش این حوادث، شناسایی و رفع نقاط پرتصادف با نظارت استانداری و توسط شهرداریها در دستور کار قرار گرفته است.
بیگلری در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود تجهیزات پزشکی در غرب استان اشاره و اعلام کرد: حدود ۶۲ درصد از جانباختگان تصادفات در غرب مازندران به علت کمبود تجهیزات پزشکی جان خود را از دست میدهند.
وی اجرای برنامههای آموزشی و فرهنگسازی توسط شرکتهای بیمه، راهاندازی گشتهای نامحسوس و استفاده از خودروهای سیار هوشمند را از دیگر راهکارهای در دست اجرا برای افزایش ایمنی معابر و کاهش تلفات جانی دانست.
هشدار درباره تهدیدات ایمنی محورهای دوطرفه
رئیس پلیس راهور فراجا نیز با اشاره به تعریض و دوطرفه کردن ۱۶ محور در بازه زمانی کوتاه، این اقدام را مثبت ارزیابی کرد، اما هشدار داد: اگر بحث جداسازی محورها در دستور کار قرار نگیرد، این تلاشها میتواند به یک نقطه پرحادثه تبدیل شود.
وی توضیح داد: نقطه آسیب اصلی محورهای دوطرفه، «برخوردهای روبرو و شاخبهشاخ» است.
سرهنگ احمد کرمی اسد از وجود هفت محور فاقد متولی در استان مازندران با طول مجموع ۲۵۷ کیلومتر خبر داد و اعلام کرد: در یک سال، ۱۴۳ نفر در این محورها جان خود را از دست داده و ۲۱۳ نفر مصدوم شدهاند. لازم است مسئول این محورها تعیین تکلیف شود.

لزوم مشارکت بنگاههای اقتصادی در ایمنسازی راهها
وی با اشاره به حضور شرکتهای بزرگ تولیدی و صنعتی در مازندران، اظهار کرد: محورهای استان تحت تأثیر تردد خودروهای حمل محصولات این شرکتهاست. لازم است این بنگاهها در ایمنسازی راهها مشارکت کرده و در تزریق تجهیزات کنترل سرعت دستی به پلیس راه همکاری لازم را به عمل آورند.
وی با هشدار درباره سرعتهای بسیار بالا (حتی بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت) در محورهای استان، پیشنهاد کرد: علاوه بر کنترل سرعت لحظهای، «سرعت متوسط» در این محورها تعریف و کنترل شود تا بتوان این وضعیت ناهنجار را مهار کرد.
سهم بالای رانندگان بومی در تصادفات
سرهنگ کرمی با اشاره به اینکه سهم رانندگان بومی مقصر در تصادفات استان مازندران ۷۴ درصد است (درحالی که میانگین کشور ۶۰ درصد است)، این احتمال را مطرح کرد که ممکن است رانندگان از محل و وضعیت دوربینهای کنترل سرعت مطلع باشند.

وی بر لزوم پوشش کامل و هوشمندانه دوربینها در تمامی محورها برای از بین بردن «امکان تاکتیک» برای متخلفان تأکید کرد.
انتهای پیام

نظرات