حسام رسولی، دبیر اندیشکده حکمرانی استان اردبیل و عضو هیأت علمی دانشگاه در یاداشت خود پیرامون برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری استان اردبیل آورده است:
هدفگذاری جسورانه جذب ۲۵۰ همت سرمایه ، معادل ۳۳ برابر بودجه استانی ۱۴۰۴ ،استان اردبیل را در موقعیتی بیسابقه قرار داده است که می تواند بنیان یک قطب اقتصاد دانشمحور را پایه ریزی کند و راه را برای تبدیل استان اردبیل به هاب نوآوری سبز در منطقه قفقاز هموار سازد.
شعار سرمایهگذاری آسان باید در روز های همایش و اکسپو با تسهیلگری قاطع همراه باشد. تیم مدیریتی باید با اختیارات تام در محل اکسپو مستقر شود تا زمان صدور تأییدیههای اولیه را از ماهها به ساعتها کاهش دهد. زمان، ارزشمندترین سرمایه در دنیای امروز است.
الزامات اساسی برای اجرای مانیفست سرمایه گذاری آسان
ضرورت ترسیم چشم انداز مشترک: سرمایه گذاران ، کارآفرینان ، نخبگان و متخصصان، جایی سرمایهگذاری میکنند که جهتگیری آینده آن روشن باشد. چشمانداز جذاب، "مغناطیس جذب استعداد" است که سرمایه اصلی و نیروی لازم برای تحقق سهم ۳ درصدی بهرهوری در رشد ۸ درصدی اقتصادی استان است.
دانش و سرمایه هردو جهان وطنی هستند یعنی هرجا آرامش و آینده ای برای خود ببینند و بها داده شوند، خودشان به آنجا روی می آورند.
ترسیم چشم انداز مشترک باویژگی های آرمانی و در عین حال امکان پذیر یک اقدام تجملی نیست بلکه یک الزام راهبردی برای هماهنگی و همدلی دولت محلی،بخش خصوصی،آحاد مردم و دانشگاهها برای جذب دانش و سرمایه است.
چشمانداز مشترک، برنامه ها و فعالیت ها را فراتر از سلیقه مدیریت های کوتاه مدت، روشن می سازد. این امر ریسک سیاسی و بوروکراتیک را برای سرمایهگذاری بلندمدت کاهش میدهد، چرا که نشان میدهد تمام نهادها (دولت، دانشگاه، بخش خصوصی) در مسیر مشخصی همسو هستند.
چشمانداز مشترک، بودجه دولتی محدود (حدود ۷ همت اعتبارات استانی در ۱۴۰۴) را مجبور میکند که به جای پراکندهکاری، صرف پروژههای کلیدی با تأثیر چندگانه شود.
چشمانداز متمایز کننده اردبیل باید نه بر اساس داشتههای امروز، بلکه بر اساس مزیتهای رقابتی در قرن ۲۱ و با آینده نگاری تعریف شود. و از اتکای صرف به منابع سنتی فاصله گیرد. هسته مرکزی این چشم انداز؛ کیفیت زندگی و پایداری است، اردبیل ظرفیت تبدیل شدن به برند "پایگاه زندگی سبز و با کیفیت" را دارد.طبیعت بکر و فرهنگ غنی اردبیل پشتوانه این برند استانی است. این امر با توسعه زیرساختهای پاک (حملونقل عمومی، فیبر نوری، آب سالم) و حفظ هوای پاک و محیط زیست منطقه محقق میشود. این کیفیت زندگی، اولین عامل جذب سرمایه های انسانی ناب هست که توسعه دانش بنیان را رقم می زنند.
برای چشمانداز متمایز کننده استان اردبیل سه ستون اصلی بارویکرد اقتصاد دانش بنیان پیشنهاد می شود: اقتصاد سبز (مدیریت پایدار منابع)، اقتصاد دیجیتال (خلق ارزش از دانش)، و زندگی طبیعی و با کیفیت (جذب سرمایه انسانی). همایش بین المللی سرمایه گذاری و اکسپوی اردبیل۲۰۲۵، فرصت اصلی برای اعلام این گذار تحولی به سرمایهگذاران داخلی و بین المللی است. حکمرانی استانی باید در کنار جذب سرمایه، برای ارتقاء کیفیت زندگی سرمایهگذاری کند مهاجرت نخبگان و فرار استعدادها، بزرگترین چالش توسعه ای استان هست؛ بنابراین سرمایهگذاری باید همزمان بر زیرساختهای زندگی با کیفیت و فرهنگ بهرهوری متمرکز شود. تا استعدادهای موجود برای ماندن و رفتگان برای مشارکت در ساختن دلگرم شوند.
اعلام پروژههایی مانند توسعه زیرساخت فیبر نوری و ارتقاء خدمات آموزشی و درمانی، به سرمایهگذار خارجی این تضمین را میدهد که نیروی کار متخصص برای عملیاتی کردن سرمایهگذاریهای فناورانه، در استان باقی خواهد ماند.
باید طرحهای مشخص برای ارائه تسهیلات زندگی و کار به نخبگانی که قصد راهاندازی کسبوکارهای دیجیتال در اردبیل دارند، معرفی شود.
قاطعیت نهادی و مدیریت ریسک بوروکراسی
شعار «سرمایهگذاری آسان» باید در عمل با کاهش زمان صدور مجوزها از ماهها به ساعتها محقق شود. تیم مدیریتی با اختیارات تام باید در محل اکسپو مستقر گردد و این عزم و اراده راسخ را در عمل نشان دهند. منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی باید با حذف کامل دخالت های بوروکراتیک محلی به کانون جذب سرمایههای صادراتمحور و دانشبنیان تبدیل شوند.
پیوند سرمایه به دانش و نوآوری
تحقق بهرهوری ۳ درصدی نیازمند اتصال سرمایه به مراکز R&D مشترک با دانشگاهها و پارک علم و فناوری است. ارائه تسهیلات زندگی و کار به نخبگان دیجیتال در استان، شرط لازم برای جلوگیری از مهاجرت آنان است. چرخه نوآوری باید کامل شود: از سرمایهگذاری → تحقیق و توسعه → تولید دانش → اشتغال با کیفیت.
پروژههای کلیدی معرفی شده باید به جای صنایع آلاینده، بر حوزههایی مانند کشاورزی هوشمند. برای کاهش مصرف آب و گردشگری سلامت وصنایع خلاق و دیجیتال متمرکز باشند. این امر، سرمایه را به سمت حوزههایی با بهرهوری و ارزش افزوده بالا و مورد اشتیاق نسل نو هدایت میکند.
هیچ سرمایهگذاری جدیدی نباید به بحران آب دامن بزند. اکسپو باید پروژههای سرمایهگذاری در بازچرخانی آب و فناوریهای پایش مصرف را به عنوان اولویت اول معرفی کند.
تضمین تعهد سرمایهگذاران بزرگ به ایجاد مراکز R&D مشترک با دانشگاهها و پارک علم و فناوری برای تکمیل چرخه نوآوری و ایجاد شغلهای با کیفیت بالا یکی دیگر از انتظارات اساسی در مانیفست سرمایه گذاری آسان است.
اعتمادسازی از طریق حفظ سرمایهگذاران موجود
حفظ سرمایهگذاران موجود پنج برابر ارزشمندتر و مهمتر از جذب سرمایهگذاران جدید است. بهبود شاخصهای فضای کسبوکار و رفع موانع تولید باید اولین بند مانیفست باشد. این اقدام، قویترین سیگنال اعتماد برای سرمایهگذاران خارجی خواهد بود.
طبیعی هست برای سرمایه گذار خارجی تنها منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی توجیه سرمایه گذاری دارند، امیدواریم مدیران و مسئولین این دو مجموعه در این فرصت فراهم شده بتوانند انتظارات مردم استان را برآورده سازند. در کنار همه دستگاههای برنامه ریزی ، اجرایی و نظارتی استان که به طور طبیعی همیشه در جذب و نگهداری و رشد سرمایه گذاری نقش دارند،بازیگران جدید توسعه استان از جمله منطقه آزاد تجاری، منطقه ویژه اقتصادی، پارک علم و فناوری و دانشگاهها و بخش خصوصی باید نقش پیشگام را در این همایش و اکسپو ایفا کنند.
ضرورت تحول در بهره وری
در حال حاضر، سهم بهرهوری در رشد استان ناچیز است. بدون افزایش این سهم به ۳ درصد، تزریق هر میزان سرمایه جدید (حتی ۲۵۰ همت در یک نهضت جذب ) به دلیل نبود فرهنگ بهره وری، مهاجرت نخبگان و نیروی کار متخصص و بوروکراسی ناکارآمد،آینده این تلاش ها و زحمات را در هاله ای از ابهام قرار می دهد.باید برای ارتقاء سطح بهره وری در استان همت جدی نشان داد.
بهبود شاخص های فضای کسب وکار
بدون تردید نسخه اصلی برای رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان و تحول در سرمایه گذاری، بهبود شاخص های فضای کسب و کار هست که در حقیقت یک بازاریابی کلان برای دانش، فناوری و سرمایه گذاری هست و این بازاریابی کلان بر عهده دولت هاست و بخش خصوصی نمی تواند از عهده این کار برآید اما می تواند با همراهی دولت ضریب موفقیت آن را به طور چشمگیری ارتقاء دهد. برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری و اکسپو اردبیل ۲۰۲۵ نمایش قدرت بازاریابی کلان استان هست. باید فارغ از هر گونه سلیقه فکری و سیاسی ، تمامی زیستمندان اردبیل برای موفقیت آن به هر نوعی که می توانند کمک رسان باشند.حتی با نقد سازنده
جمعبندی
اکسپوی اردبیل ۲۰۲۵، یک رویداد نیست؛ یک مانیفست حکمرانی توسعهای است یک مانور عملیاتی برای عزم استان در سرمایه گذاری آسان و بازاریابی کلان هست. اگر استان بتواند با قاطعیت نهادی، پیوند سرمایه به دانش، و اعتمادسازی برای سرمایهگذاران موجود و رونق سرمایه اجتماعی حرکت کند، نهتنها به آرزوی دیرینه «سرمایهگذاری آسان» دست خواهد یافت، بلکه می تواند به یک قطب اقتصاد سبز و دانشبنیان منطقهای در قرن بیست و یکم تبدیل شود.اردبیل به عمق ایران و به پهنای جهان رشته ای است که دوست افکنده بر دل و جان.
انتهای پیام


نظرات