مهدی حیدری دوشنبه ۱۰ آذر در کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک در صحن شورای شهر همدان، اظهار کرد: تکمیل کنارگذر راهکار اصلی کاهش آلودگی هواست، تردد خودروهای سنگین به دلیل عدم وجود کنارگذر از داخل شهر موجب افزایش آلایندگی میشود.
وی افزود: همدان شهر صنعتی نبوده و این آلایندگی صنعتی نیست؛ متأسفانه شعار همدان پایتخت گردشگری ما را از بسیاری حوزهها از جمله صنعتی شدن عقب نگه داشتهاند و حتی در حوزه گردشگری نیز عقب هستیم.
حیدری بیان کرد: برخی تکمیل کنارگذر را موجب عدم ورود گردشگر به شهر عنوان میکنند اما اینگونه نیست؛ اگر این گزاره را بپذیریم یعنی در طول سالیان متمادی فقط شعار گردشگری دادهایم و هیچ جاذبه گردشگری قابل توجهی برای شهر ایجاد نکرده ایم که مسافر با اختیار و میل خود همدان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کند!
رییس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان با بیان اینکه همدان ما مخاطب خاص گردشگری خود را دارد، افزود: منتفی کردن کنارگذر ترافیک ورودیها و مخاطرات رانندگی و آلایندگی هوا و آسیب به زیرساختهای شهری را در پی خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه آلودگی کنونی عمدتاً منشأ خودرویی دارد، تصریح کرد: این موضوع مشهود است که در حوزه خانگی گرمایش با گاز طبیعی و فاقد آلایندگی است و از طرفی آلایندگی صنعتی هم در همدان نقش اصلی را ندارد.حیدری با اشاره به تأکید شورا در دوره ششم بر اجرای قانون هوای پاک و جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، ادامه داد: خودروهای سنگین عبوری به دلیل عدم وجود کنارگذر از داخل شهر تردد دارند که همین امر موجب افزایش آلایندگی میشود.
وی با بیان اینکه طبق مطالعات طرح جامع ترافیک شهر همدان، بلوارهای آیتالله نجفی و ارتش و امام خمینی، آلایندهترین بلوارهای شهر همدان بوده و چندین برابر معابر دیگر شهر هوا را آلوده میکنند، یادآور شد: این امر به خوبی نشان میدهد در صورت وجود کنارگذر و کاهش بار ترافیکی برون شهری و سنگین از این سه بلوار، قطعاً شهر به مراتب پاکتری خواهیم داشت.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان در ادامه اظهار کرد: با توجه به فعال شدن سامانه کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها در همدان و نصب ۳۷ دوربین ثبت تخلف و فعالیت دو خودروی تجهیز شده سیار پلاکخوان در این دوره انتظار اعمال جدی قانون برای خودروهای آلاینده علی الخصوص خودروهای سنگین عبوری از شهر میرود
.وی خواستار اعلام آمار خودروهای اعمال قانون شده آلاینده سنگین و سبک طی چند روز اخیر با توجه به وضعیت آلودگی هوا شد و گفت: در صورت کوتاهی سیمفا و عدم اعمال قانون خودروهای آلاینده شاهد تداوم آلودگی هوا خواهیم بود.
حیدری در خصوص پارک حاشیهای نیز یادآور شد: اجرای این طرح کاری خوب و موثر با هدف مدیریت و توزیع عادلانه پارک حاشیهای خودروهاست که در فاز اول در خیابانهای منتهی به آرامگاه بوعلی اجرا میشود.
راهاندازی پارکینگ آقاجانیبیگ در آینده نزدیک
وی بیان کرد: ایجاد پارکینگ طبقاتی قبل از اجرای طرح پارک حاشیهای خودرو درخواست همشهریان بوده که البته اکنون تکمیل پارکینگ آقاجانیبیگ در دست اقدام بوده و طی هفتههای آینده راهاندازی خواهد شد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان اطلاعرسانی در خصوص مکانیسم پرداخت جریمه پارک حاشیهای را خواستار شد و افزود: در ادامه اجرای طرح اطلاعرسانی در خصوص شیوههای پرداخت حق پارک، تسویه حساب و اعتراض نیز ضروری است.
حیدری با اشاره به ثبت پلاک یکهزار و ۴۰۰ خودرو با توقف بیش از دو ساعت از روز اول اجرای طرح پارک حاشیهای و طی چهار روز، تصریح کرد: باید به فراخور پیشرفت طرح، تعداد خودروهای با توقف بیش از دو ساعت در معابر اصلی کاهش یابد و فضای پارک در اختیار دیگران قرار گیرد
وی کوتاهی سیمفا در همکاری برای اعمال قانون خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی را در شرایط حساس کنونی و وضعیت آلودگی هوا غیرقابل قبول دانست و گفت: در اوج نیاز کشور به ساماندهی خودروهای فرسوده و اعمال قانون وزارت کشور باید در این خصوص پاسخگو باشد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان با انتقاد از عملکرد سیمفا در اعمال قانون خودروها، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری قصد اعمال قانون در مباحث ترافیکی و جلوگیری از تردد خودروهای آلاینده را دارد اما مرجع قانونی آن یعنی سیمفا همکاری لازم برای انجام امور مربوط به استعلام برخط معاینه فنی را ندارد.
وی یادآور شد: تمام مسیرهای کریدوری مرکز به غرب و مرکز به جنوب در همدان بیشترین آلایندگی را دارد که در صورت احداث کنارگذر اوضاع آلایندگی هوا بهتر بود
انتهای پیام


نظرات