• سه‌شنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۴ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404091106764
  • خبرنگار : 71955

ماهیت و تکالیف مدارس «قرآنی» و «تعالی» چیست؟

ماهیت و تکالیف مدارس «قرآنی» و «تعالی» چیست؟

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه مدارس قرآنی «مدرسه جدید» محسوب نمی‌شوند و تنها مجاز به برگزاری شش ساعت فوق‌برنامه قرآنی در هفته هستند، گفت: طرح «مدرسه تراز سند تحول» ادامه رویکرد مدارس تعالی و قرار است مدارس را براساس شاخص‌های سند تحول از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب هدایت کند.

به گزارش ایسنا، مدرسه قرآنی به مدارسی گفته می‌شود که علاوه بر برنامه رسمی درس‌هایی مانند ریاضی، زبان، علوم و … یک رویکرد ویژه به قرآن و معارف اسلامی دارند.

در این مدارس، آموزش قرآن، حفظ، تلاوت، معارف قرآنی و مهارت‌های مرتبط بخشی مهم از برنامه آموزشی است و غالباً به‌صورت «فوق‌برنامه» یا «اضافه بر ساعات رسمی» طراحی می‌شود، مثلاً گزارشی وجود دارد که مدارس قرآنی می‌توانند «حداکثر شش جلسه‎» یا «شش ساعت در هفته» کلاس یا فعالیت قرآنی داشته باشند که هدف اصلی آن‌ها تربیت دانش‌آموزان با بینش، منش و رفتار قرآنی است یعنی ترکیب تحصیلات معمول با پرورش قرآنی باشد.

بنابراین «مدرسه قرآنی» نه لزوماً یک ساختار کاملاً جدا از مدرسه معمولی، بلکه ممکن است یک مدرسه معمولی باشد که «رویکرد قرآنی» گرفته و ساعات فوق‌برنامه قرآنی دارد.

مدرسه تراز یا «مدرسه در تراز سند تحول بنیادین» یک «مدل یا الگو» برای مدارس است یعنی مدرسه‌ای که می‌خواهد مطابق با الزامات و آرمان‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عمل کند و در نهایت «نتایج مورد انتظار» نیز به آن افزوده شود.

هدف مدرسه تراز این است که مدرسه نه فقط محل آموزش درس‌های رسمی باشد، بلکه «زیستگاهی» برای پرورش همه‌جانبه علمی، تربیتی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی بر پایه ارزش‌ها و اهداف سند تحول باشد.

لذا وقتی کسی می‌گوید مدرسه «تراز سند» یا «مدرسه تعالی یا مدرسه تراز»، یعنی مدرسه‌ای که در تلاش است استانداردهای سند تحول بنیادین را رعایت کند و چیزی فراتر از آموزش صرف ارائه دهد.

موسی‌الرضا کفاش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص این دو نوع مدرسه (مدارس قرآنی و مدارس تعالی/ تراز) گفت: در بحث مدارس قرآنی از قبل مصوبه‌ای داشتیم که مدرسه جدیدی نیست بلکه برخی از مدارس که تقاضا و این امکان را داشتند، به آن‌ها اجازه داده می‌شد که بعد از اجرای ساعات رسمی مدرسه بتوانند شش ساعت آموزش‌های قرآنی در هفته داشته باشند که تحت عنوان مدارس قرآنی از این‌ها نام برده می‌شد.

وی با بیان اینکه تابلوهایی که اکنون با نام مدرسه قرآنی وجود دارند، تعدادی تشکیل و تعدادی هم جمع آوری شدند چون نتوانستند جذب داشته باشند افزود: البته مصوبه‌ آن وجود دارد و آیین نامه مدارس قرآنی را داریم.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره مدارس تعالی نیز ادامه داد: طرح تعالی که در گذشته هم مطرح بود، اکنون همان مدرسه تراز سند است منتها پیشتر یک سری از مدارس شرایط فعلی خود را بر اساس یک سری شاخص‌ها و شرایط مطلوب، تعیین می‌کردند و تلاش می‌کردند این مدرسه از شرایط فعلی به شرایط مطلوب برسد.

کفاش اظهار کرد: مدرسه در تراز سند اکنون همان کار مدرسه تعالی را انجام می‌دهد که براساس یک سری از شاخص‌ها، وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب سنجیده شود. آموزش و پرورش نیز موظف است به مدرسه کمک کند تا بتواند از شرایط فعلی به شرایط مطلوب دست یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha