• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۴ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1404091207886
  • خبرنگار : 71461

هنر رضوی؛ میراثی که از تاریخ ایران تا حافظه جهانی امتداد دارد

هنر رضوی؛ میراثی که از تاریخ ایران تا حافظه جهانی امتداد دارد

در دومین کنگره بین‌المللی مکتب هنر رضوی، پژوهشگران و مدیران هنری بر ضرورت تدوین ادبیات نظری هنر رضوی و بازخوانی پیوند دیرینه دین و هنر در میراث آستان قدس تأکید کردند؛ مجموعه‌ای که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و ماندگارترین گنجینه‌های هنری جهان اسلام شناخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، امیرمهدی حکیمی - دبیرکل و مدیرعامل مؤسسه هنرهای آستان قدس رضوی - در نشست دومین کنگره بین‌المللی مکتب هنر رضوی که امروز(۱۲ آذر) در موزه ملی ملک برگزار شد، با اشاره به پیوند تاریخی میان دین و هنر در خراسان رضوی گفت: آستان مقدس امام رضا(ع) قرن‌هاست که میزبان سنت‌های هنری ایرانی ـ اسلامی است و بسیاری از جریان‌های مهم هنر دینی در این بستر شکل گرفته‌اند. گنجینه‌ هنری آستان، چه در معماری، چه در نسخ خطی، چه در آثار موزه‌ای، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های هنری جهان اسلام است؛ گنجینه‌ای که پشتوانه نظری و معرفتی عمیقی دارد و نیازمند پژوهش مستمر است.

حکیمی با اشاره به برگزاری نخستین کنگره مکتب هنر رضوی در سال گذشته افزود: مطالعات نظری این مکتب در شورای عالی هنر و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیگیری است و امیدواریم با تصویب نهایی، سند ملی مکتب هنر رضوی به‌عنوان چارچوبی برای تحقیق، آموزش و تولید اثر هنری در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه، سید رضی موسوی - دبیر علمی کنگره - با تأکید بر جایگاه هنر ایران در حافظه جهانی بیان کرد: جهان هنوز ایران را با فرهنگ و هنر می‌شناسد. آثار هنری منحصر به‌ فردی که در حرم امام رضا(ع) نگهداری می‌شود، در مقیاس جهانی کم‌نظیر است. این حجم از آثار نشان‌دهنده ظرفیت عظیمی است که متأسفانه هنوز به‌طور کامل مطالعه و تبارشناسی نشده‌ است. امروز تلاش داریم از طریق این کنگره، ادبیات نظری مکتب هنر رضوی را شکل دهیم و این میراث را به فضای آکادمیک هنر و ادبیات معرفی کنیم.

وی با اشاره به نقش هنرمندان در خلق آثاری با محوریت توسل و ارادت به امام رضا(ع) افزود: هزاران اثر هنری که طی قرون خلق شده‌اند، حامل معنا، نظم و زیبایی‌شناسی خاصی هستند. ما موظفیم این آثار را به‌درستی بررسی، دسته‌بندی و معرفی کنیم؛ همان‌گونه که هر جواهر ارزشمند نیازمند کاتالوگ و شناسنامه است.

حجت‌الاسلام محمد نواب - عضو شورای سیاست‌گذاری کنگره -نیز با اشاره به ماندگاری هنرهای آیینی در تاریخ جهان اظهار کرد: بسیاری از قصرها و بناهای شاهان در طول تاریخ نابود شده‌اند؛ اما آثار دینی و آیینی غالباً حفظ شده‌اند. در فرهنگ ایرانی هم محوریت امام رضا(ع) نقشی اساسی در شکل‌گیری و استمرار هنر مذهبی داشته است. بسیاری از آثار موزه‌ای، چه در حرم حضرت معصومه(س) و چه در آستان قدس، اگر به‌درستی تحلیل شوند، قدمتی فراتر از مشهورترین آثار شناخته‌شده دارند.

نواب ادامه داد: بخش مهمی از هنر ماندگار جهان -از نقاشی‌های مذهبی کلیساها تا آثار اسلامی- محصول یک انگیزه معنوی است. همان نیرویی که باعث شده هزاران هنرمند ایرانی در طول قرون، آثاری بیافرینند که امروز میراث مشترک دین و فرهنگ ایرانی محسوب می‌شود. کنگره مکتب هنر رضوی می‌تواند ادبیات جدیدی برای تحلیل، معرفی و بازخوانی این میراث فراهم کند و در سال‌های آینده نتایج علمی گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha