به گزارش ایسنا، سردار سلیمی در سیزدهمین جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا، اظهار کرد: دادههای ثبت تخلف را از سامانههای ثبت تخلف شهرداریها، بهویژه در کلانشهر تهران، باید طبق قانون و طبق مصوبات «شاک» بهطور مستقیم، برخط، بدون هیچ دخلوتصرفی دریافت کنیم، اما اینگونه نیست.
وی افزود: شهرداری دیتابانکها و سرورهایی برای خودشان دارند و تخلفات را با تأخیر ارسال میکنند؛ بعضاً تخلفات با تأخیر هفتگی به دست ما میرسد. وقتی دیتا با تأخیر برسد، امکان اعمال قانون وجود ندارد. بنابراین این دیتا باید برخط، بدون هیچ تغییری و دقیقاً مطابق قانون به دست ما برسد.
سلیمی ادامه داد: در حوزه راهداری مشکلی نیست، چون راهداری مثل پلیس راهور سلسلهمراتبی است و کل سامانهها در یک شبکه مرتبط است. اما در شهرداریها، ساختار جزیرهای است. مشکل آلودگی هوا را هم عمدتاً در کلانشهرها داریم، بنابراین ضروری است که این اتصال برخط هر چه سریعتر برقرار شود.
وی در بخش دیگری به موضوع سامانه معاینه فنی اشاره کرد و گفت: در موضوع معاینه فنی، سامانه سیمفا در اختیار وزارت کشور است؛ نه در اختیار شهرداری و نه در اختیار پلیس راهور است. برای کنترل تخلف، باید بین این سه سامانه، سامانههای شهرداری، سامانه سیمفا، و سامانه راهور رفتوبرگشت و استعلام انجام شود تا بتوانیم اعمال قانون کنیم.
وی ادامه داد: البته گزارش دادهاند که تاریخچه معاینه فنی را در GSB دولت گذاشتند و گفتند بروید از آنجا بردارید؛ اما یک یا دو سال است که ما دنبال این هستیم که تاریخچه معاینه فنی باید به ما داده شود.
سلیمی گفت: فقط اینکه خودرو معاینه دارد یا ندارد، کافی نیست. نمیشود برای ۲۷ میلیون تردد روزانه یک کلانشهر مانند تهران، ۲۷ میلیون استعلام زد؛ بر همین اساس اگر تاریخچه کامل ارائه شود، می توان در سیستم خودروها را دستهبندی کنیم و استعلامهای روزانه را به همان یکمیلیون یا ۵۰۰ هزار موردی کاهش دهیم که سامانه ظرفیت آن را دارد.
در ادامه، اکبر اختیاری، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: در مورد عملکرد دوربینها، آنطور که گفته شد نیست. در حال حاضر با تکنولوژی جدید، تمام دوربینهای ما پلاکخوان است. وقتی خودروی متخلف از نظر معاینه فنی تردد کند، تخلف ثبت میشود و همان لحظه ارسال میشود.
او با اشاره به مشکل دیگری افزود: اما نکته این است که سرور راهور امکان دریافت این حجم دیتای همزمان را ندارد. ما امروز هم چک کردیم. ما هر روز این دیتا را ارسال میکنیم؛ این اطلاعات ارسال میشود، اما سرور آنها کشش دریافت این حجم را ندارد.
در همین رابطه سردار سلیمی در پاسخ گفت: این دادههایی که گفته شد مربوط به رفتوبرگشت معاینه فنی است. وگرنه دادههای سایر تخلفات که از ۲۲۳ سامانه تهران ارسال میشود، حجمش آنقدر زیاد نیست که سرور جدید بخواهد.
راهور: دریافت یک میلیون و ۳۰۰ هزار رکورد با تأخیر و بدون امکان اعمال قانون
سلیمی ادامه داد: در هشت ماه گذشته، یکمیلیون و سیصد هزار رکورد از سامانههای تهران به دست ما رسیده، اما چون خارج از زمان خودش بوده و با تأخیر ارسال شده، دیگر امکان اعمال قانون وجود نداشته است.
سپس مدیرعامل کنترل ترافیک شهرداری تهران گفت: در ده روز اخیر که بحث طرح زوج و فرد از درِ منزل مطرح بود، دوربینها فعال بودند. بهطور متوسط روزانه دو میلیون و سیصد هزار پلاک را خوانده شد و بهصورت برخط برای پلیس ارسال شد.
بر همین اساس قائم پناه معاون اجرایی ریاست جمهوری اظهار کرد: این موضوع باید دنبال شود تا این سامانه ها با یکدیگر هماهنگ شوند.
وزارت کشور: تمام شهرداریها از سیمفا استفاده میکنند
در ادامه، دستیار معاون عمرانی وزیر کشور اظهار کرد: سامانه سیمفا، سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور است. همه شهرداریهای کشور هر شهری که مرکز معاینه فنی دارد، از طریق سیمفا معاینه فنی صادر میکنند. بنابراین تمام دیتا در سامانه سیمفا ذخیره میشود.
وی افزود: همه این سرویسها در سامانه پیشبینی شده است. برای مثال، سرویس «پوش» از اسفند ۱۴۰۲ در اختیار فراجا قرار گرفته است؛ یعنی همان لحظه که معاینه فنی صادر میشود و در سامانه سیمفا می نشیند به سمت فراجا می رود.
نماینده وزارت کشور ادامه داد: سرویس امن دیگری هم ایجاد کردیم. بهمن ۱۴۰۲ گفتند یکسری بحثهای امنیتی وجود دارد که از طریق مرکز فناوری وزارت کشور این سرویس امن را اختصاص دادیم. حتی تعداد استعلامهایی که از این بستر گرفته شده را هم اعلام کردیم. گذرگاههای عمومی نیز از مرداد ۱۴۰۴ ایجاد شده و از آن استعلام گرفته میشود.
وی افزود: حتی امکان ابطال گواهی معاینه فنی نیز ایجاد شده است.
وی در ادامه به پرسش معاون ریاست جمهوری درباره علت قطع این ارتباط پاسخ داد و گفت: پلیس میگوید نباید دیتاهای دستکاریشده به بدهید. شهرداری، طبق قانون هوای پاک، باید اطلاعات را از طریق سیمفا آنلاین بدهد. اما پلیس میگوید دیتای خام شهرداری هم باید به دست من برسد که نمیرسد.
در پایان این جلسه قائم پناه اظهار کرد: بنابراین شهرداری تهران اطلاعات برخط تهران را به پلیس نمیدهد؛ اما این وظیفه ذاتی شهرداری است. شهرداریها زیر نظر وزارت کشور است و این موضوع باید از سوی وزارت کشور حل شود.
انتهای پیام


نظرات