• پنجشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۴ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1404092013380
  • خبرنگار : 71664

رسانه‌های نوین و اینستاگرام یکی از دلایل کاهش تمایل به فرزندآوری

رسانه‌های نوین و اینستاگرام یکی از دلایل کاهش تمایل به فرزندآوری

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش رسانه‌های نوین در کاهش تمایل به فرزندآوری گفت: اینستاگرام یکی از عوامل اصلی فردگرایی و ترویج فردیت در جامعه است. هنگامی که سرگرم رسانه‌هایی هستیم که فردیت و فردگرایی را ترویج می‌دهند، علاقه به ازدواج، فرزندآوری و مشارکت اجتماعی کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نوروزپور در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی «ایران جوان» که امروز (۲۰ آذر) در تربت‌حیدریه برگزار شد، اظهار کرد: رسانه و هنر می‌تواند زبان گویایی برای اقناع جامعه باشد؛ به نحوی که بتوان جامعه را در مسیری که فکر می‌کنیم درست است، قرار دهیم.

وی با بیان اینکه تمایل به «کم‌فرزندی» زیاد شده، افزود: یکی از دلایل کاهش تمایل به فرزندآوری، رسانه های نوین است. اینستاگرام، بخش عمده‌ای از سرگرمی روزانه است و این در حالیست که یکی از عوامل اصلی فردگرایی و ترویج فردیت در جامعه است. هنگامی که سرگرم رسانه‌هایی هستیم که فردیت و فردگرایی را ترویج می‌دهند، علاقه به ازدواج، فرزندآوری و مشارکت اجتماعی کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه جمعیت کشور چین حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر است، افزود: جمعیت، یک دغدغه برای چین محسوب می‌شود. چینی‌ها از طریق مدیریت فضای مجازی و رسانه‌های نوین نسبت به مدیریت ذائقه مخاطبین خود اقدام می‌کند و در فضای تشویق جامعه برای فرزندآوری و زندگی اجتماعی گام برمی‌دارد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نتایج برخی تحقیقات در آمریکا نشان می‌دهد حتی اگر وضعیت اقتصادی و امنیت روانی یک جامعه مناسب باشد اما بازتاب منفی وضعیت اقتصادی در رسانه‌ها، بازتاب منفی در زمینه تشکیل خانواده دارد.

وی درباره عملکرد رسانه‌های نوین توصیخ داد: به طور معمول، رسانه‌های نوین، ترس، فردیت و ناامیدی را در جامعه القا می‌کنند اما تلویزیون چنین ویژگی ندارد و یک رسانه خانوادگی است.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در جامعه زیاد است، گفت: مشکلات اقتصادی در حوزه امنیت روانی جامعه مشهود است و شواهد این موضوع را به صورت پرخاشگری دیده می‌شود. متاسفانه، میزان پرخاشگری در جامعه زیاد است. نکته مهم و اساسی این است که می‌بایست برای آینده برنامه‌ریزی کرد؛ چرا که یکی از مولفه‌های اصلی امنیت روانی در یک جامعه، پیش‌بینی‌پذیر بودن است.

نوروزپور گفت: اگر وضعیت اقتصادی جامعه نامناسب است، رسانه‌ها نباید مشکلات را نفی کنند بلکه  می‌بایست با یک قاب‌بندی مناسب یک تصویر ارائه دهند نه اینکه مشکلات را چندین برابر پررنگ‌تر کنند.

او گفت: شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» حدود ۱۵ سال در کشور تبلیغ شد اما حدود ۳ سال است که مسئولان به فکر جوانی جمعیت افتاده‌اند که میوه‌های آن را به زودی نمی‌توان برداشت کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha