• پنجشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۴ / ۲۰:۲۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1404092718526
  • خبرنگار : 50136

تاکید مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی بر تحول کیفی و عدالت آموزشی

تاکید مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی بر تحول کیفی و عدالت آموزشی

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با نگاهی راهبردی به جایگاه آموزش و پرورش، بر ضرورت تحول کیفی و تحقق عدالت آموزشی تأکید کرد.

علی اکبر صمیمی پنجشنبه ۲۷ آذر در جلسه مدیران مدارس ابتدایی که با حضور معاون آموزش ابتدای وزارت برگزار شد با استناد به یافته‌های علمی و پژوهش‌های مؤسسات معتبر آموزشی گفت: بر اساس نتایج تحقیقات ملی، آموزش و پرورش در میان تمامی دستگاه‌های اجرایی، نظامی، امنیتی و سیاسی کشور، به‌عنوان نخستین نهاد مورد اعتماد و امین مردم شناخته می‌شود. این سطح از اعتماد عمومی، سرمایه‌ای کم‌نظیر و حاصل هم‌افزایی تلاش‌های جمعی فرهنگیان است و به همین سبب، میزان اثرگذاری اجتماعی معلمان و مدیران مدارس، به‌مراتب فراتر از سایر اقشار جامعه ارزیابی می‌شود.

مدیرکل آموزش و.پرورش استان با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون‌زا و برون‌سازمانی افزود: توسعه و ارتقای فضاهای آموزشی، نیازمند نگاه مشارکت‌محور و بهره‌برداری هوشمندانه از توان افرادی است که می‌توانند در تقویت زیرساخت‌های آموزشی نقش‌آفرینی کنند. امری که مستلزم گسترش تعاملات سازنده و اعتماد متقابل میان آموزش و پرورش و سایر بخش‌های جامعه است.

وی مأموریت بنیادین این دستگاه را تحول در کیفیت آموزشی و تحقق عدالت آموزشی دانست و گفت: این دو مؤلفه، از محورهای اصلی مورد تأکید رییس جمهور است و تحقق آن‌ها، مسئولیتی مستقیم، راهبردی و غیرقابل تفویض برای آموزش و پرورش به‌شمار می‌رود. ما مکلفیم با تکیه بر توان علمی دانش‌آموزان و بهره‌گیری از شیوه‌های متنوع، نوآورانه و اثربخش آموزشی در فرآیند یاددهی و یادگیری مداخله‌ای آگاهانه و هدفمند داشته باشیم.

مقام عالی تعلیم و تربیت استان با اشاره به نقش یکپارچه ارکان نظام تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: در مسیر این تحول، همه مدیران، راهبران آموزشی، معلمان و عوامل صف و ستاد، به‌عنوان معلمان ارشد نظام تعلیم و تربیت، مسئولیتی مشترک و پاسخ‌گو دارند.

صمیمی با تاکید بر ضرورت ترسیم افق‌های تحول بیان کرد: تحقق تحول آموزشی، مستلزم تدوین چشم‌اندازهای روشن در سطوح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است؛ باید بدانیم در کدام نقطه ایستاده‌ایم، مقصد کجاست و با چه نقشه راه مشترکی می‌خواهیم به آن دست یابیم. هم‌راستایی برنامه‌ها و وحدت در اقدام، شرط اصلی موفقیت در این مسیر است.

وی خلاقیت و نوآوری را پیشران اصلی تحول دانست و تصریح کرد: باید به نوآوری‌ها بها دهیم و از اندیشه‌های معلمان، مدیران و افراد خلاق بهره ببریم. معلم خلاق، زمینه‌ساز پرورش دانش‌آموز خلاق است و می‌تواند استعدادهای نهفته را به فعلیت برساند.

صمیمی ادامه داد: شناسایی، حمایت و تشویق خلاقیت‌ها، یکی از ارکان اساسی تحول در ساختار آموزشی محسوب می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بر الزامات فرهنگی و مدیریتی تحول تأکید کرد و خاطرنشان کرد: تحول، صبر، تحمل و باور عمیق به کار تیمی و مشارکتی را می‌طلبد. شکل‌گیری تیم‌های منسجم، احترام به اندیشه‌ها، انعطاف‌پذیری در برابر افکار نو و الهام‌بخشی متقابل، پیش‌شرط‌های عبور از وضع موجود و نیل به آموزش و پرورش در تراز تحول است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha