دکتر یوسف فرخزاد با اشاره به ظرفیت گلخانههای این دانشگاه، اظهار کرد: دانشکده کشاورزی، همواره نقش مهمی در آموزش، پژوهش و توسعه دانش کاربردی ایفا کرده است.
وی افزود: گلخانههای دانشکده کشاورزی، ماهیتی آموزشی - پژوهشی دارند و دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، آموزشهای عملی و مهارتمحور دروس مرتبط را در این فضاها فرا میگیرند.
استادیار علوم باغبانی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به محورهای پژوهشی این گلخانهها گفت: بخش عمدهای از پژوهشهای انجامشده بر چالشهای اقلیمی استان خوزستان از جمله شوری آب و خاک، تنش کمآبی و دماهای بالای هوا متمرکز است.
وی افزود: این مطالعات با هدف شناخت سازوکارهای سازگاری گیاهان و ارتقاء پایداری تولید در شرایط اقلیمی منطقه انجام میشود.
فرخزاد ادامه داد: تمرکز اصلی پژوهشهای انجام شده، بر انتخاب گونههای گیاهی مناسب، با هدف افزایش تابآوری تولید در شرایط اقلیمی استان خوزستان است. بهگونهای که این گیاهان بتوانند در شرایط سخت محیطی نیز عملکرد قابل قبولی داشته باشند و در آینده در فضای سبز شهری و سایر سامانههای تولید گیاهی مورد استفاده قرار گیرند.
فرخزاد خاطرنشان کرد: در کنار فعالیتهای پژوهشی، آموزش عملی روشهای تکثیر و ازدیاد گیاهان، تغذیه گیاهی، مدیریت کشت، مدیریت مصرف نهادهها، انتخاب بسترهای مناسب کشت و کنترل بیماریها از جمله مباحثی است که به دانشجویان ارائه میشود.
استادیار علوم باغبانی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر نقش زیرساختها در ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش، اظهار کرد: پویایی و کارآمدی گلخانههای دانشگاه به دو رکن اساسی آموزش و پژوهش وابسته است. در این راستا، اقداماتی برای بهبود نظم و ساماندهی گلخانههای دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است؛ با این حال، برای توسعه آموزش و اجرای پژوهشهای عمیقتر و کاربردیتر، نیاز مستمر به تجهیز و تامین نهادههای تخصصی وجود دارد.
به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز در روز یکشنبه ۷ دی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تنوع گلخانههای موجود، افزود: هر یک از گلخانههای دانشگاه دارای کاربری مشخصی است؛ به عنوان مثال، یکی از گلخانهها به گیاهان زینتی اختصاص دارد و در آن، فرآیندهای تولید، تکثیر و بررسی میزان مقاومت گیاهان زینتی و آپارتمانی در برابر تنشها و بیماریها مورد مطالعه قرار میگیرد.
انتهای پیام


نظرات