به گزارش ایسنا به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، نشست سالانه ستاد علوم شناختی با حضور مسئولان معاونت علمی ریاستجمهوری و فعالان این حوزه برگزار شد تا ضمن بررسی دستاوردهای گذشته، راهبردهای کلان کشور برای تثبیت اقتدار ملی و مقابله با تهدیدات شناختی در افق ۱۴۲۰ ترسیم شود.
سعید سرکار، رییس مرکز فناوریهای راهبردی معاونت علمی در این نشست با تأکید بر اهمیت فناوریهای شناختی و تأثیر شگرف آنها بر زندگی آحاد جامعه، نسبت به هرگونه غفلت در این حوزه هشدار داد و با بیان اینکه اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و راهبردی این فناوریها بسیار بالاست، خاطر نشان کرد: غفلت در این زمینه میتواند منجر به عقبماندگی تاریخی، مشابه آنچه در انقلاب صنعتی رخ داد، شود؛ بنابراین تلاش برای حفظ پیشگامی در حوزه علوم و فناوری شناختی یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی با اشاره به شرایط جنگی موجود، بر اهمیت علوم شناختی در مواجهه با جنگهای شناختی تأکید و اظهار کرد: دشمنان برای تسلط بر افکار و مغزهای ملت ایران، از انواع ابزارهای شناختی بهره میگیرند که آثار آن در نگرش جامعه، تسلط بر فرهنگ، بیمعنا کردن ارزشها، اعطای هویت جعلی به جوانان و از بین بردن تعصب و اعتماد به ملیت مشهود است.
سرکار بر لزوم اتخاذ رویکردی فعالانه و یافتن سازوکارهایی برای ناکارآمد کردن تلاش دشمن تأکید و ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای حوزه علوم شناختی در جهت هدایت جامعه به کار گرفته شود.
چهار محور اصلی و دو موج توسعه شناختی
عطاءاله پورعباسی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، در ادامه به تبیین چرایی اهمیت این حوزه پرداخت و ۴ محور «توسعه انسانی، رفاه و سلامت»، «امنیت ملی»، «اعتلای اقتدار علمی و عزت ملی» و «توسعه اقتصاد دانشبنیان و اشتغالزایی نخبگان» را ستونهای اصلی این مسیر برشمرد.
پورعباسی برنامههای کلان کشور را در قالب دو موج تشریح کرد و گفت: موج اول (۱۳۹۰ تا ۱۴۰۴) بر نهادسازی، ظرفیتسازی، تولید و بومیسازی دانش متمرکز بوده است. فعالیتهای ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی در این بازه زمانی در سه نسل قابل تبیین است؛ نسل اول شامل معرفی علوم شناختی، هویتبخشی به این حوزه، تبیین ضرورتها، جلب توجه دانشگاهها، تربیت نیروی انسانی و ایجاد زیرساختهای پژوهشی بوده است.
پورعباسی اضافه کرد: نسل دوم بر ارزیابی فرصتها، اولویتگذاری، تیمسازی، جلب توجه سیاستگذاران و تکمیل زیرساختها تمرکز داشته و در نسل سوم نیز تعمیق فعالیتهای پژوهشی، توسعه نیروی انسانی، کاربردیسازی دستاوردها، شبکهسازی و توسعه زیستبوم علوم شناختی دنبال شده است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی در ادامه به موج دوم (۱۴۰۵ تا ۱۴۲۰) با عنوان «توسعه زیستبوم و خلق ثروت دانشبنیان» اشاره کرد که بر ۷ راهبرد کلیدی شامل بازمهندسی زیستبوم با تمرکز بر فناوری، تسهیل فضای کسبوکار، توسعه ابزارهای تأمین مالی، تمرکز بر فناوریهای با هزینه پایین و پوشش گسترده، توسعه هدفمند زیرساختهای فناوری عصبی، ارتقای نظام حکمرانی شناختی و توسعه دانش علوم شناختی به عنوان پشتوانه فناوری استوار است.
پورعباسی همچنین به آمار فعلی این زیستبوم اشاره کرد که شامل حدود ۹ هزار پژوهشگر، ۹۰۰ تا هزار فناور، ۱۶۰ شرکت فعال، ۳۰ مجموعه دانشبنیان، ۶۰ محصول تجاریسازی شده و بازاری به ارزش ۷۰ تا ۱۴۵ میلیون دلار (بدون احتساب دارو) است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی تأکید کرد: علوم شناختی و فناوریهای عصبی، از حوزههای پیشران و اقتدارآفرین مورد تأکید در قوانین بالادستی است و ستاد همچنان نقش حیاتی در سازماندهی و هماهنگی میان نهادهای آموزشی، پژوهشی و فناورانه ایفا خواهد کرد.
انتهای پیام
