معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش آماری فعالیتهای هنری در سه حوزه تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی، در بازه زمانی آغاز آتش بس در جنگ تحمیلی رمضان (۲۲ فروردین) تا ۳۱ خردادماه را منتشر کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری، همزمان با آغاز آتش بس در جنگ تحمیلی رمضان، برنامهریزی برای بازیابی ظرفیتهای تولیدی و اجرایی هنر کشور در اولویت قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، در بخش هنرهای نمایشی، در مجموع ۱۸۲ نمایش اجرا شد که از این تعداد، ۱۴۰ مورد به تولیدات تازه و بازاجرای آثار در دو سطح مخاطبان کودک وبزرگسال اختصاص داشته و ۴۲ مورد نیز شامل نمایشهای کمدی شبانه بوده است.
در حوزه موسیقی، گزارشها از توازن نسبی فعالیتهای اجرایی میان تهران و سایر استانها حکایت دارد. از مجموع ۴۷ برنامه پیشبینی شده، ۲۵ اجرای صحنهای در استانها و ۲۲ اجرا در تهران برگزار شده است.
در شهرستانها، توجه ویژهای به موسیقی اصیل ایرانی و نواحی کشور معطوف بوده است؛ بهطوری که شهرهای تبریز، سمنان، شاهرود و گرمسار میزبان کنسرتهای موسیقی سنتی و شهر بجنورد میزبان اجرای موسیقی مقامی بودهاند. همچنین شیراز و رشت با اجراهای موسیقی تلفیقی و دیگر مراکز استانها با برنامههای موسیقی پاپ، پذیرای علاقهمندان این حوزه بودهاند. از نکات قابل توجه این دوره میتوان به استقبال چشمگیر مخاطبان از اجرای گروههای شاخص در تبریز و برگزاری دهها سانس اجرای موسیقی پاپ در شهرهایی همچون اراک، همدان، یزد و بوشهر اشاره کرددر تهران نیز تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران بهعنوان مراکز اصلی اجرای موسیقی کلاسیک و سنتی و سالنهایی نظیر میلاد نمایشگاه بینالمللی و اریکه ایرانیان بهعنوان میزبانان اجراهای موسیقی پاپ و تلفیقی، پذیرای هنرمندان و مخاطبان بودهاند.
در بخش هنرهای تجسمی نیز ۸۵ نگارخانه در تهران فعال بودهاند و نگارخانههای شاخص در شهرهایی همچون اصفهان، مشهد، تبریز، بندر انزلی و کرمان نیز با برگزاری نمایشگاههای مختلف، به تداوم جریان نمایش و عرضه آثار هنری کمک کردهاند.

«وانیا و سونیا و ماشا و اسپایک» روی صحنه میرود
نمایش «وانیا و سونیا و ماشا و اسپایک» نوشته کریستوفر دورانگ، با طراحی و کارگردانی علی فیروزی و ترجمه سیمین زرگران، تیر و مرداد ۱۴۰۵ در تماشاخانه هما میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.
این اثر که از نمایشنامههای شناختهشده تئاتر معاصر جهان به شمار میرود، برای نخستینبار در ایران اجرا میشود.
نمایشنامه «وانیا و سونیا و ماشا و اسپایک» که در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه تونی شد، با نگاهی طنزآمیز و در عین حال تأملبرانگیز به موضوعاتی چون روابط خانوادگی، تنهایی، حسرتهای گذشته و مواجهه انسان با گذر زمان میپردازد.
کریستوفر دورانگ در نگارش این اثر، از شخصیتها و جهان نمایشی آثار آنتون چخوف الهام گرفته و ارجاعات متعددی به نمایشنامههای این نمایشنامهنویس در ساختار و شخصیتپردازی اثر وجود دارد.
علی فیروزی کارگردان این اثر، نزدیک به سه سال روی این نمایش تمرکز داشته و بخشی از این زمان صرف بازنویسی و تطبیق متن برای اجرای صحنهای شده است.
نمایش «وانیا و سونیا و ماشا و اسپایک» در قالب یک کمدیدرام رئال روایت میشود و داستان خواهر و برادری را دنبال میکند که سالها در خانه خانوادگی خود زندگی آرام و یکنواختی را سپری کردهاند. ورود خواهر مشهورشان، ماشا، و همراه جوان او، اسپایک، تعادل این زندگی را بر هم میزند و زمینه بروز اختلافها، آرزوهای سرکوبشده و بازخوانی گذشته را فراهم میکند.
بازیگران، عوامل و زمان پیشفروش بلیت این اثر نمایشی در خبرهای بعدی اعلام خواهد شد.

فراخوان دومین همایش ملی نمایشنامهپژوهی منتشر شد
فراخوان دومین همایش ملی نمایشنامهپژوهی با رویکرد مطالعات تئاتر ایران در دهههای ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ هجری شمسی به دبیری رامتین شهبازی منتشر شد.
به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان تئاتر خانه تئاتر با همکاری گروههای آموزشی هنر و ادبیات نمایشی دانشگاهها، پژوهشکدههای هنر، و مراکز فرهنگی و پژوهشی کشور «دومین همایش ملی نمایشنامهپژوهی» را با هدف گسترش پژوهشهای نظری و تاریخی در عرصهی ادبیات نمایشی ایران و جهان، در آذر ماه ۱۴۰۵ برگزار میکند.
این فراخوان پیش از جنگ رمضان نیز منتشر شد که به دلیل عدم دسترسی به اینترنت گروه برگزار کننده تصمیم گرفت با موکول کردن همایش به نیمه دوم سال ۱۴۰۵ فرصت بیشتری را برای علاقمندان به شرکت در همایش فراهم آورد. به این ترتیب تاریخ ارسال چکیده و مقالات تغییر کرده و همایش در آذر ماه ۱۴۰۵ برگزار خواهد شد.
این همایش میکوشد تا نسبت میان «متن نمایشی» و «اجرا» را از منظرهای گوناگون مورد بازاندیشی قرار دهد و نشان دهد که چگونه ادبیات نمایشی، با نیروی زبانی و ساختاری خود، شکل و معنا به اجرا میبخشد.
در محور ویژهی این دوره، تمرکز بر مطالعات تئاتر ایران در دهههای ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ هجری شمسی است؛ دورهای که در آن تئاتر ایران از مرزهای سنت و مدرنیته عبور کرد، نمایشنامهنویسان نوگرایی پدید آمدند، و ادبیات نمایشی به ابزاری برای بازتاب تحولات اجتماعی، فرهنگی و زبانی بدل شد.
اهداف همایش عبارتند از:
بازاندیشی نسبت میان متن نمایشی و اجرا در بسترهای نظری و تاریخی
بررسی نقش نمایشنامهنویسی در شکلگیری زبان، ساختار و اندیشهی تئاتر
مطالعهی تحولات فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر ادبیات نمایشی ایران
گسترش پژوهشهای بینارشتهای در نقد و نظریهی ادبیات نمایشی
تقویت پیوند میان پژوهش دانشگاهی و تجربهی خلاقهی نویسندگان و کارگردانان
محورهای همایش نیز بدین شرح است:
الف) محور ویژه: مطالعات تئاتر ایران در دهههای ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰
جریانهای فکری، اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر تئاتر و نمایشنامهنویسی این دوران
تحلیل آثار و نقش نمایشنامهنویسان شاخص دهههای ۲۰ و ۳۰
ترجمه، اقتباس و بازتاب ادبیات نمایشی غربی در ایران
نقش نهادها، انجمنها و مطبوعات در شکلگیری جریان تئاتری
نسبت تئاتر، سیاست و مدرنیته در ایران میانهی قرن چهاردهم هجری
ب) محورهای عمومی: مطالعات نظری ادبیات نمایشی
نظریههای روایت و کنش در نمایشنامه
زبان و گفتوگو بهمثابه خاستگاه اندیشه و حرکت در صحنه
زیباییشناسی متن نمایشی و تأثیر آن بر شکلگیری اجرا
نشانهشناسی و ساختارگرایی در تحلیل نمایشنامه
فلسفه و درام: نسبت ایده و کنش نمایشی
نظریههای دریافت، پدیدارشناسی و مخاطب در خوانش متن نمایشی
نقدهای ایدئولوژیک، فمینیستی و پسااستعماری بر متون نمایشی
بینامتنیت، اقتباس و بازآفرینی در ادبیات نمایشی
مطالعات تطبیقی نمایشنامه در ایران و جهان
چکیده مقالات تا اول مرداد دریافت خواهد شد. همچنین اعلام نتایج چکیدهها تا اول شهریور است.
اصل مقالات نیز تا اول آبان ۱۴۰۵ دریافت میشود. اعلام نتایج داوری مقالات اول آذر و برگزاری همایش نیز آذر ۱۴۰۵ بود که جزییات آن اعلام میشود.
مقالات برگزیده این همایش، پس از داوری نهایی، در فصلنامهی علمی «فصلنامه تئاتر» منتشر خواهند شد.
استادان، پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، منتقدان، نمایشنامهنویسان و علاقهمندان به مطالعات نظری، تاریخی و بینارشتهای در حوزهی ادبیات نمایشی و تئاتر مخاطبان این همایش هستند.
چکیده و مقالات خود را به آدرس پستی conference@pptuir.com ارسال کنید.

دیدار اعضای انجمن مدرسان با مدیرکل هنرهای نمایشی
نشست تخصصی مدیر کل هنرهای نمایشی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعضای انجمن مدرسان خانه تئاتر، روز یکشنبه ۲۴ خرداد ماه، برگزار شد.
به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، در این جلسه، ابتدا اعضای هیات مدیره، پیرامون چگونگی و نحوه تعامل اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن مدرسان خانه تئاتر و موضوعاتی چون همکاری پژوهشی و انتشاراتی با فصلنامه تئاتر و انتشارات نمایش، مشارکت در برگزاری کارگاه ها و دروه های آموزشی تئاتر در جشنوارهها و سطح کشور، احیای جشنواره تئاتر دانشگاهی با بهره گیری از تجربیات انجمن مدرسان و ابلاغ قرارداد پیشنهادی دستمزد مدرسان تئاتر جهت استفاده در آموزشگاه ها و موسسات هنری سراسر کشور توسط مدیریت کل هنرهای نمایشی کشور؛ به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.
در ادامه اتابک نادری مدیر کل هنرهای نمایشی نیز، پس از جمع بندی مباحث مطروحه، درخواست همکاری انجمن با آن مدیریت را پیرامون معرفی اساتید پیشنهادی توسط انجمن به مدیریت آموزش جهت استفاده در کارگاه ها و دوره های آموزشی تئاتر و نیز دانشجویان علاقهمند به کارآموزی در جشنوارهها و امکان بازدیدهای فنی آنان از سالن های تحت پوشش مجموعه مدیریت هنرهای نمایشی کشور؛ همچنین تعامل پژوهشی و انتشاراتی با مجموعه انتشارات نمایش را مورد تاکید قرار داد و افزود: آماده استقبال از طرح های جدید در راستای حمایت، تولید، توزیع و شبکه مخاطب تئاتر هستیم.
در این نشست تخصصی؛ اتابک نادری مدیر کل هنرهای نمایشی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمید ابراهیمی رئیس هیات مدیره، عرفان پهلوانی، بابک معماری، حامد شفیع خواه، بهروز مهرعلیان، آیدا فرهمند، حمیدرضا منجر، پریشاد مستوفی و زکیه سیف، از انجمن مدرسان خانه تئاتر، حضور داشتند.

نمایشنامه خوانی «مجلس ضربت زدن» برگزار شد
هفتمین جلسه ایرانیخوانی سنگلج با نمایشنامهخوانی «مجلس ضربت زدن» و در میان استقبال اهالی هنر برگزار شد.
به نقل از روابط عمومی تماشاخانه سنگلج، این جلسه که پایان بخش اولین دور ایرانیخوانی بود، شامگاه سهشنبه ۲۶ خرداد ماه با پیشنهاد ادامه خوانش آثار زندهیاد بهرام بیضایی همراه شد. زهره صادقیان، کارگردان این نمایشنامهخوانی پیش از آغاز اجرا گفت: استاد بیضایی و مرور آثارش که تفکر و آگاهی را بر میانگیزد مشوق ما برای حضور در برنامه ایرانیخوانی بود و درخواست میکنم که این برنامه با خوانش آثار بیشتری از بیضایی بزرگ ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: دور هم جمع شدیم تا حال خوب داشته باشیم و آگاهی و حال خوب به تماشاگرانمان بدهیم.
«مجلس ضربت زدن» که یک گروه تئاتری را در حال تمرین لحظه به لحظه نمایشی درباره شهادت حضرت علی(ع) نشان میدهد، بخشهایی از چالشهای خلق آثار مذهبی و محدودیتهای اجرایی این آثار را تحلیل میکند.
در این گروه الهام همدست به عنوان شرح صحنهخوان و وحید آقا رضایی، فرید اسلام زاده، حمیدرضا محمدی پور، یاشار خمسه، زهره صادقیان، بهاره جهانبانی، مصطفی خاتمیان، یاسین هونجانی به عنوان نقشخوان حضور داشتند. محمد رضا طاهرزاده نیز با نوازندگی ساز سنتور این گروه را همراهی کرد.
ایرانیخوانی سنگلج هر سه شنبه در سالن انتظار و کافه تئاتر سنگلج برگزار میشود.

سیوسومین دوره آیین سنتی تعزیهخوانی برگزار میشود
همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، فرهنگسرای خاوران سیوسومین دوره آیین سنتی و باسابقه تعزیهخوانی خود را برگزار میکند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، این مراسم که اکنون به یکی از باقدمتترین و شاخصترین رویدادهای آیینی شهر تهران تبدیل شده است، پس از سه دهه برگزاری مستمر، امسال نیز با حضور اساتید برجسته هنر شبیهخوانی میزبان عاشقان اهلبیت(ع) خواهد بود.
این آیین سنتی به سرپرستی استاد اکبر اکبری تا ۴ تیرماه ۱۴۰۵، مصادف با دهه نخست ماه محرمالحرام، هر روز از ساعت ۱۷ در سالن «سوم خرداد» فرهنگسرای خاوران برگزار میشود.
علاقهمندان برای حضور در این مراسم و بهرهمندی از فضای معنوی آن میتوانند به نشانی میدان خراسان، خیابان خاوران، فرهنگسرای خاوران مراجعه کنند.

«مردی که اسب شد» به اکران آنلاین میآید
فیلم سینمایی «مردی که اسب شد» از یکشنبه ۳۱ خرداد اکران آنلاین خود را آغاز می کند.
فیلم سینمایی «مردی که اسب شد» از یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ ساعت ۱۸ به طور اختصاصی در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران آنلاین میشود.

نویسنده و کارگردان: امیرحسین ثقفی، مدیر فیلمبرداری: امین جعفری، مجری طرح و تهیه کننده: علی اکبر ثقفی، تدوین: مستانه مهاجر، طراح صحنه و لباس: شراره سروش، طراح چهره پردازی: محمد رضا قومی، صدابردارهمزمان: محمد حبیبی، صداگذار: بهمن اردلان، جلوه های های ویژه میدانی: حمید رسولیان، محمد رسول زاده، مدیر تولید: علیرضا احمدی کیا برخی از عوامل فیلم هستند.
بازیگران «مردی که اسب شد» محمود نظرعلیان، زنده یاد لوون هفتوان، مزدک میرعابدینی، ملیسا ذاکری، احمد محمدی، میثم غنی زاده، بهمن صادق حسنی هستند.
این فیلم در مدت زمان ۱۱۲ دقیقه در سال ۱۳۹۳ تولید شده است. این فیلم در زمان تولید در سینماهای هنروتجربه اکران شد و توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند. همچنین تندیس ویژه فیلم بخش «هنر و تجربه» در سیوسومین جشنواره فیلم فجر به امیرحسین ثقفی برای «مردی که اسب شد» اهدا شد.
در خلاصه داستان «مردی که اسب شد» آمده است: من دیگر نمی توانستم بدون گاری راه بروم یا بایستم. اسب دیگر نمی توانست بدون گاری بایستد یا راه برود. من دیگر نمی توانستم…اسب…من…اسب…
تغییر ساعت اجرای «روایت معلق بعد از بازگشت» در روزهای پایانی
نمایش «روایت معلق بعد از بازگشت» به نویسندگی احسان جواهری و کارگردانی محمد علیدادی در روزهای پایانی اجرا در پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ خردادماه با ساعت اجرایی متفاوت و در ساعت ۱۷ میزبان مخاطبان خواهد بود.
دور دوم اجرای نمایش «روایت معلق بعد از بازگشت» به نویسندگی احسان جواهری و کارگردانی محمد علیدادی، از یکشنبه ۱۷ خردادماه ساعت ۲۰:۳۰ در سالن شماره ۶ بوتیک هنر ایران روی صحنه رفته است.

این نمایش در روزهای پایانی اجرای خود در پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ خردادماه با تغییر ساعت اجرا و در ساعت ۱۷ میزبان علاقهمندان خواهد بود.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «یه یادگاری، یه خاطره، یه گذشته؛ یه چیزی شبیه به اینکه بخوای روایت معلق بعد از بازگشت، یا روایتی معلق از رفتن یا نبودن، بهت این خبر رو بده.»
احسان جواهری، کتایون شجاعی، میترا سلیمانی، رضوان بخشی، محمد وفائیان، ونوس اسدی، محمدامین بندرزاده، کیمیا شول و امیرعلی انتخابینیکو بازیگران این اثر هستند.
همچنین نگار امیری (مجری طرح)، سونیا اسماعیلی (مشاور کارگردان و بازیگردان)، علی یونسی (روابط عمومی)، مریم رازقی (مدیر تبلیغات)، ایمان جواهری (طراح پوستر)، ویدا دستورانی (مدیر اجرایی) و نیایش دستورانی (منشی صحنه) از دیگر عوامل این نمایش هستند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت میتوانند به سایت تیوال یا گیشه «بوتیک هنر ایران» مراجعه کنند.

نشست بررسی نمایش «تلخاب» از منظر روانکاوی برگزار میشود
نشست تحلیل و بررسی نمایش «تلخاب» نوشته رها پوررحمتی به کارگردانی عباس اقسامی با تهیهکنندگی سعید آقاخانی و محسن عباسی روز جمعه بیستونهم خرداد ساعت ۱۱ تا ۱۳ در موسسه روان تحلیلی همراه برگزار میشود.
در این نشست تحلیلی، میثم پورغلامی (روانپزشک و رواندرمانگر روانکاوانه)، امین خیراللهی (روانپزشک و رواندرمانگر روانکاوانه) و رها پوررحمتی (روانشناس و نویسنده نمایش تلخاب) به نقد و بررسی این اثر که در تالار مولوی روی صحنه است، خواهند پرداخت.
این نمایش روایتی از زندگی زنی در دربار قاجار است که مفاهیمی همچون اسارت در میل دیگری، شرم و ترس از نداشتهها را به تصویر میکشد.
علاقهمندان میتوانند برای حضور در این نشست به موسسه روان تحلیلی همراه به آدرس خیابان شریعتی، پایین تر از حسینه ارشاد، خیابان کوشا، پلاک 5 مراجعه کنند.
برپایی نخستین جشنواره فیلم و تئاتر لوتوس در نیمه دوم سال ۱۴۰۵
دبیر و بنیانگذار جشنواره فیلم و تئاتر لوتوس از برپایی این رویداد در نیمه دوم سال ۱۴۰۵ خبر داد.
«مازیار رضاخانی» دبیر و بنیانگذار جشنواره فیلم و تئاتر لوتوس اعلام کرد: برپایی این رویداد که در پی وقایع رخداده در سال ۱۴۰۴ و بهار امسال، به تعویق افتاده بود، به نیمه دوم سال جاری موکول شده است.
او اظهار داشت: در آخرین ماه سالی که رفت و با حلول سال نو، تجاوز دشمنان این مرز و بوم، جانهای بسیاری را گرفت و داغهای بسیاری بر جای گذاشت. شورای سیاستگذاری جشنواره بینالمللی فیلم و تئاتر زنان هنرمند ایرانی (لوتوس) همگام با همه ایرانیان وطنپرست، ضمن محکوم کردن تجاوز علیه خاک وطن، و با تسلیت شهادت رهبر شهید انقلاب، فرماندهان و جانبرکفان مدافع وطن و مردم مظلوم جایجای این خاک مقدس به ویژه زنان، کودکان و خردسالان بیدفاع به مردم داغدیده این سرزمین، برپایی این رویداد در نیمه دوم سال ۱۴۰۵ را اعلام میکند.
رضاخانی گفت: جشنواره فیلم و تئاتر لوتوس با محوریت توانمندسازی زنان و به منظور ارج نهادن و تکریم جایگاه و نقش زنان از اردیبهشت سال ۱۴۰۴ با برپایی یک نشست خبری در جزیره کیش با معرفی بخشها و جوایز این رویداد اعلام موجودیت کرد اما به دلیل وقوع جنگ ۱۲ روزه، با توقف روبهرو شد. این در حالی بود که به دلیل فرارسیدن فصل گرما و پربودن کنداکتور جشنوارههای هنری در نیمه دوم سال، قرار بر این بود که جشنواره در اسفند ۱۴۰۴ برگزار شود که شرایط حاکم بر کشور و وقوع جنگ رمضان، باردیگر برپایی این رویداد را متوقف کرد.
دبیر جشنواره لوتوس اظهار داشت: بر اساس نظر شورای سیاستگذاری جشنواره، پرونده برگزاری جشنواره در شرایط جدید باردیگر گشایش یافت و قرار بر این شد که این رویداد فرهنگی در نیمه دوم سال برگزار شود که جزئیات آن اعلام خواهد شد.
او متذکر شد: طی ماههایی از سال گذشته که برپایی این رویداد معوق مانده بود، علاوه بر برپایی جلسات انتخاب آثار رسیده بر اساس فراخوان جشنواره، مرجان اشرفیزاده، مریم بحرالعلومی، میکائیل دیانی و مصطفی کوشکی به ریاست پریوش نظریه انتخاب فیلمهای کوتاه جشنواره را برعهده داشتند و هیئت انتخابی متشکل از رضا درستکار، امیر قادری و احسان طهماسبی منتقدان و کارشناسان سینما، آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی را برای حضور در بخش «غیررقابتی» فیلمهای بلند سینمایی زنان فیلمساز و آثار با موضوع زنان انتخاب کردند.
جشنواره «لوتوس» در دو بخش رقابتی سینما و تئاتر برگزار میشود. در بخش سینما، آثار در قالبهای مختلف داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی به رقابت میپردازند. همچنین بخش تئاتر در نخستین دوره بهصورت دعوتی برگزار میشود.
نخستین دوره جشنواره بینالمللی فیلم و تئاتر لوتوس به دبیری مازیار رضاخانی با اهدای جایزه «پروین اعتصامی» در نیمه دوم سال ۱۴۰۵ برگزار خواهد شد.
«پاتوق مستند» تابستانی شد
در نخستین ماه از تابستان ۱۴۰۵ و در ادامه برنامه «پاتوق مستند» ۱۵ مستند در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نمایش داده میشوند.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، با ادامه برنامه «پاتوق مستند» دوشنبه اول تیرماه «نرگس» (زینب کریمی)، دوشنبه هشتم تیرماه مستند «با من برقص» (محمد صفا)، چهارشنبه دهم تیرماه مستندهای «کوروش» (سپیده سپهی) و «جنگل قائم» (حامد سعادت)، دوشنبه پانزدهم تیرماه مستندهای «مثل یک بهمن» (محمود رحمانی) و «بازی برندهها» (احسان صدیقی)، چهارشنبه هفدهم تیرماه مستندهای «ارس رود خروشان» (هادی آفریده) و «لب شور» (جواد وطنی)، دوشنبه بیست و دوم تیرماه مستندهای «چمدان آبی» (سید عبدالستارکاکائی) و « آدریانا مسافری از ایتالیا» (حبیب علوانی)، چهارشنبه بیست و چهارم تیرماه «اجاق نواز» (فرهاد ورهرام) و «پلوره» (علی احمدی زرین کلایی)، دوشنبه بیست و نهم تیرماه «کیمیاگر» (مصطفی شبان) و چهارشنبه سی و یکم تیرماه مستندهای «کابوک» (جعفر صادقی) و «پوتینهای زنانه» (سید مصطفی سید الحسینی) روی پرده میروند.
این مستندها ساعت ۱۶ نمایش داده میشوند و حضور در جلسه نمایش این آثار رایگان و برای علاقهمندان آزاد است.
مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در میدان شهید قندی، شماره ۱۵ قرار دارد.

سودابه بیضایی بازیگر سینما و تلویزیون در مستند «آقایی که دستش زرین است» به زندگی و فعالیتهای علیرضا زریندست فیلمبردار سرشناس سینمای ایران میپردازد.
«آقایی که دستش زرین است» عنوان مستند پرترهای است به نویسندگی و کارگردانی سودابه بیضایی که در آن زندگی حرفهای علیرضا زرین دست در طول مدت پنج دهه فعالیت در عرصه سینمای ایران به تصویر کشیده است.
این مستند که تصویربرداری آن مدتی پیش به پایان رسید؛ توسط بهمن کیارستمی مراحل تدوین خود را پشتسر میگذارد.
علیرضا زریندست فیلمبردار پیشکسوت و صاحب سبک سینما در طول مدت حضور خود در عرصه فیلمبرداری با ابتکارهای منحصر بفردش در ساخت تجهیزات فیلمبرداری و قاببندیهای اعجاببرانگیز جایگاه ویژهای در سینمای ایران دارد. او طی این سالها با کارگردانان مطرحی، چون مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی، رخشان بنیاعتماد، کیانوش عیاری، داود میرباقری، تهمینه میلانی، ایرج قادری، مسعود جعفری جوزانی، محسن مخملباف، کیومرث پوراحمد، علیرضا داودنژاد و... همکاری داشته است.
«آقایی که دستش زرین است» چهارمین تجربه کارگردانی مستند سودابه بیضایی است. او پیش از این مستندهای «مثل اسمم پگاه»، «کسری آنلاین» و «آواز باد» را جلوی دوربین برده که همگی حضورهای موفقی در جشنوارههای مختلف جهانی داشتهاند.
پیشتر رضا درمیشیان در مستند «جادوگر» به زندگی و فعالیتهای علیرضا زرین دست پرداخته بود.

آغاز تدوین فیلمکوتاه «قایم با شَک»
فیلمبرداری فیلم کوتاه «قایم با شَک» به نویسندگی و کارگردانی محمد ذوالفقاری و سپهر ولی و تهیهکنندگی امیر خطیبی به پایان رسید و این اثر وارد مرحله تدوین و پستولید شد.
«قایم با شَک» محصول کمپانی بینالمللی KIMIA ARTS COMPANY، مجموعهای هنری مستقر در دبی است که با رویکردی مستقل در حوزه سینما، تئاتر و هنرهای معاصر فعالیت میکند و توسعه همکاریهای فرهنگی و هنری میان ایران، منطقه و عرصه بینالمللی را در اولویت فعالیتهای خود قرار داده است.
هماکنون گروه تولید و پخش این فیلم، مراحل فنی اثر را برای حضور در رویدادها و جشنوارههای داخلی و بینالمللی پیش میبرند.
در این فیلم کوتاه ماهرخ رفیعزاده، پردیس شیروانی و هانا احمدی به ایفای نقش پرداختهاند.
دیگر عوامل این فیلم عبارتاند از:برنامهریز: رها طلایی، دستیار اول کارگردان: آیسا همامی، منشی صحنه: سودا غضنفریان، دستیار تهیهکننده: باران برومند، مدیر تولید: ابوالفضل خانی، دستیار تولید: عارف حبیبی، مدیر فیلمبرداری: حامد دینمحمدی، دستیار اول فیلمبرداری: محمدرضا قادرینسب، دستیار نور: هادی موحدی، گروه فنی: علی تصدی، علی سوری، تراولینگ: عباس عطائی، مدیر صدابرداری و صدا گذار : حامد حسینزاد، طراح صحنه: محمد ذوالفقاری، ابوالفضل ولی، مدیر صحنه: فاطمه بندار، دستیار صحنه: امیرعلی رازقی، طراح و مجری گریم: فاطمه محمدی، طراح لباس: نگین رادفر، تدوین: هادی تیمورزاده، آهنگساز: بنیامین وزیر و گروه چرخِ، سینهموبیل: محمود جعفری، مدیر تدارکات: محمدعلی صادقی، عکاس صحنه: باران برومند، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: فاطمه بندار، ملینا ذوالفقاری، پشتیبانی فنی: لنز ایران (ارجمند)، مشاور رسانهای و تبلیغات: علی کیهانی (راوی مدیا).
تجربه ساخت فیلم کوتاه در فضای باز
ثبتنام بوتکمپ آموزشی بخش فیلم کوتاه داستانی جشنواره فیلم فضای باز ایران آغاز شد؛ رویدادی آموزشی و مهارتمحور که با هدف ارتقای دانش عملی فیلمسازی و فراهم کردن زمینه تجربه تولید فیلم در شرایط واقعی برگزار میشود.
این بوتکمپ با ظرفیت محدود و در قالب یک اردوی تخصصی برگزار خواهد شد و علاقهمندان به سینما و فیلمسازی فرصت خواهند داشت تا زیر نظر استادان و فیلمسازان باتجربه، با مراحل مختلف تولید یک فیلم کوتاه داستانی آشنا شوند.
شرکتکنندگان در این دوره، علاوه بر بهرهمندی از آموزشهای تخصصی و عملی، امکان حضور رایگان در سایر برنامههای جشنواره از جمله نشستهای تخصصی، کارگاههای آموزشی و رویدادهای ویژه را نیز خواهند داشت.
بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، پذیرفتهشدگان پس از ثبتنام در گروه اختصاصی بوتکمپ عضو خواهند شد و از دو هفته پیش از آغاز دوره، امکان ارتباط مستقیم با استادان و دریافت مشاورههای آموزشی را خواهند داشت. آموزشها در فضای باز و با رویکردی مبتنی بر تجربه عملی برگزار میشود تا شرکتکنندگان با فرآیند حرفهای تولید فیلم در شرایط واقعی آشنا شوند.
از مهمترین بخشهای این بوتکمپ، تولید یک فیلم کوتاه داستانی بهصورت گروهی است که با هدایت و نظارت استادان دوره ساخته خواهد شد. فیلم نهایی در آیین اختتامیه جشنواره برای مخاطبان به نمایش درمیآید.
ثبتنام در بوتکمپ از زمان انتشار فراخوان از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره امکانپذیر است و هزینه حضور در این دوره ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی معتبر و اعضا و دانشآموختگان انجمن سینمای جوانان ایران با ارائه معرفینامه از دفاتر انجمن، از ۲۰ درصد تخفیف در هزینه ثبتنام برخوردار خواهند شد.
دبیرخانه جشنواره تأکید کرده است متقاضیان پس از ثبتنام اینترنتی، برای تکمیل فرآیند نامنویسی و نهایی شدن ثبتنام خود، باید با دبیرخانه جشنواره به شماره ۰۹۹۴۱۵۴۸۷۲۶ تماس حاصل کنند. همچنین ثبتنام در کارگاههای جشنواره نیز از طریق تماس با شماره اعلام شده دبیرخانه امکانپذیر است.
لازم به ذکر است ثبتنام کنندگان بوت کمپ جشنواره میتوانند به طور رایگان در کارگاههای آموزشی رویداد شرکت کنند.
دومین جشنواره بینالمللی فیلم فضای باز ایران با تاسیس و ریاست سعید نجاتی به دبیری سیاوش چراغیپور شهریور ۱۴۰۵ در شمال کشور برگزار خواهد شد.

دلنوشته انجمن بازیگران خانه تئاتر برای بهروز رضوی
انجمن بازیگران خانه تئاتر در سوگ بهروز رضوی، دلنوشتهای را منتشر کرد.
متن این دلنوشته به قرار زیر است: «مرگ پایان یک ارگانیسم است اما برای مردی که صدا را به مثابه تجسد روان زیسته بود مرگ آغاز حضوری دیگر است حضوری که نه در جسم بلکه در ساختار حافظه و در لایههای عمیق ناخودآگاه جمعی تداوم مییابد بهروز رضوی از میان ما رفت اما طنین او در خانهی امنِ زبان باقی ماند تا نبود تنانهاش به یک حضور نمادین و ماندگار بدل شود.
او در روزگار زیست خویش تنها صاحب صدا نبود بلکه منبعی برای بازیافت معنا بود آوای او صرفاً یک محرک شنیداری نبود بلکه هر واژه در دهان او به وقاری درونی میرسید و در لایههای پنهان ذهن شنونده نفوذ میکرد گویی زبان در حنجره او به هسته مرکزی خویش نزدیکتر میشد و کلمه اعتبار ازدسترفتهاش را در دستگاه روانی ما بازمییافت
بهروز رضوی از آن شمار انسانهایی بود که حضورشان در مرزهای فردیت خلاصه نمیشد آنان در ضمیر مشترک یک ملت رسوب میکنند و پس از رفتن نیز دچار فروپاشی نمیشوند بلکه به بخشی از هویت روانی جامعه بدل میشوند او اکنون در هیأت یک نماد زنده و آوایی تسکینبخش در ما ادامه دارد
اکنون که او رفته است سکوتی برجای مانده که خود نوعی فرافکنی از حضور است این سکوت تهی نیست بلکه آکنده از رد صدایی است که سالها در جان ما مأوا گرفته بود.
آنچه از او برجا مانده تنها یک یادمان نیست بلکه ارتعاشی ممتد در ساختار هویت فرهنگی ماست صدا اگر از اعماق جان برخاسته باشد با مرگ بیولوژیک خاموش نمیشود در فضا میپیچد در حافظه بلندمدت تهنشین میشود و در انتقال بیننسلی ادامه مییابد بهروز رضوی از جهان ابژههای دیدنی رخت بربست اما در جهانِ سوژههای شنیدنی باقی ماند و یاد او در پیوستار روان و زبان زنده خواهد ماند.»
انتهای پیام
