آیت الله محمد عبادیزاده روز جمعه ۲۹ خرداد، با قدردانی از تلاشهای صورتگرفته برای تأمین حقوق ملت در عرصههای بینالمللی اظهار کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب همواره تأکید داشتهاند، معیار اصلی در هر مذاکره و توافقی، صیانت از منافع کشور و حفظ عزت مردم است. در نظام جمهوری اسلامی، تصمیمات کلان بر اساس مصالح عالیه کشور اتخاذ میشود و همه تلاشها باید در جهت اقتدار ملی باشد.
تجربه بدعهدیها، ضرورت هوشیاری را دوچندان میکند
وی با اشاره به سوابق تاریخی در حوزه مذاکرات افزود: دغدغه اصلی مردم و مسئولان، نحوه اجرای تعهدات و میزان پایبندی طرف مقابل به توافقات است. ملت ایران به دلیل تجارب تلخ گذشته و بدعهدیهای مکرر دشمنان، بهویژه آمریکا، با حساسیت و عقلانیت به وعدههای طرف مقابل مینگرد. این نگاه محتاطانه، نه از سر تردید، که برآمده از تجربهای تاریخی است که لزوم مطالبهگری دقیق و هوشیاری مستمر را دیکته میکند.
امام جمعه بندرعباس خاطرنشان کرد: با وجود تمامی نقدها، ناظران بینالمللی اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران در این عرصه توانسته است با اقتدار از مواضع خود دفاع کرده و تصویر عزت و استقلال ملت را به نمایش بگذارد.
سیاست خارجی نباید قربانی منازعات داخلی شود
عبادیزاده در بخش دیگری از سخنان خود با هشدار نسبت به تبدیل سیاست خارجی به عرصه رقابتهای حزبی گفت: قربانی کردن منافع ملی در پای اختلافات داخلی، خطری است که همگان باید از آن دوری کنند. سیاست خارجی عرصه وفاق ملی است و تمامی جریانها باید با نگاه مسئولانه به آن بنگرند.
وی افزود: نه گرفتار شدن در دام «خوشبینی افراطی» و نه رویکردهای «تخریبگرایانه و بدبینانه»، هیچکدام به صلاح کشور نیست. راه درست، حمایتهای دلسوزانه و نقدهای واقعبینانه در سایه همدلی است تا منافع کشور تثبیت شود.
هشدار نسبت به دوقطبیسازیهای دشمن
خطیب نماز جمعه بندرعباس با تبیین ضرورت «هوشیاری استراتژیک» بیان کرد: دشمن همواره تلاش میکند با سناریوهای تفرقهافکنانه و دوقطبیسازی، محاسبات کشور را به خطا بیندازد. در این شرایط، زبان مسئولان باید زبان امید، واقعبینی و شفافیت باشد تا از هراسافکنی در جامعه جلوگیری شود.
وی نقد منصفانه و کارشناسانه را حق نخبگان و بازوی کمکی برای تعالی تصمیمات دانست و تأکید کرد: نباید اجازه داد تفاوت در دیدگاهها، بهانهای برای بیاخلاقی، تخریب شخصیت و انگزنی به موافقان یا منتقدان شود؛ چرا که جامعه برای پیشرفت، به فضای گفتمانیِ محترمانه نیاز دارد.
دعوت به احیای سنت روضههای خانگی در ماه محرم
امام جمعه بندرعباس در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فرارسیدن ایام حزن و اندوه اهلبیت (ع)، مردم را به استقبال از ماه محرم و صفر دعوت کرد و گفت: برپایی مجالس روضههای خانگی، سنتی پربرکت است که نه تنها خانهها را به کانون تبرک و نورانیت بدل میکند، بلکه فرصتی بینظیر برای پیوند نسلهای نو با فرهنگ عاشورا و ایجاد انس و الفت معنوی در میان خانوادههاست.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این مجالس کوچک اما پرشور، زمینهساز تعمیق معرفت حسینی و تقویت روحیه ایثار و مقاومت در جامعه اسلامی باشد.
انتهای پیام
