۱۴۰۵-۰۴-۰۱ | ۱۳:۱۱
منبع: نمایندگی خراسان جنوبی
تاکید محیط زیست خراسان جنوبی بر رعایت نکات بهداشتی همزمان با وقوع گرد و غبار

تاکید محیط زیست خراسان جنوبی بر رعایت نکات بهداشتی همزمان با وقوع گرد و غبار

خراسان جنوبی (ایسنا) - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به هشدار سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید، بروز گرد و خاک، کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا از اول تا چهارم تیر ماه، بر رعایت نکات خودمراقبتی و بهداشتی از سوی شهروندان برای کاهش آسیب‌های ناشی از این پدیده تأکید کرد.

علی خانی، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی اداره‌کل هواشناسی استان درباره وزش باد شدید، بروز پدیده گرد و خاک، کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا از روز دوشنبه اول تیرماه تا اوایل وقت روز پنجشنبه چهارم تیرماه، اظهار کرد: در چنین شرایطی ضروری است شهروندان با رعایت نکات بهداشتی و خودمراقبتی، از بروز آسیب‌های احتمالی ناشی از گرد و غبار جلوگیری کنند.

وی افزود: هدف از اجرای توصیه‌های بهداشتی در زمان وقوع گرد و غبار، کاهش اثرات سوء این پدیده بر سلامت عمومی و به حداقل رساندن خسارات احتمالی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه در شیوه‌نامه اجرایی مدیریت شرایط اضطرار وقوع پدیده گرد و غبار، مردم بر اساس شرایط حضور در محیط به سه گروه تقسیم شده‌اند، گفت: برای هر یک از این گروه‌ها اقدامات و توصیه‌های مشخصی در نظر گرفته شده است.

خانی درباره افرادی که در محیط‌های سربسته حضور دارند، بیان کرد: این افراد باید تا حد امکان در منزل یا محیط‌های بسته بمانند، درها و پنجره‌ها را بسته نگه دارند، در صورت نیاز از درزگیر استفاده کنند، روی کولرهای آبی را بپوشانند و دریچه‌های تهویه را تمیز نگه دارند. همچنین استفاده از دستگاه تصفیه هوا، نوشیدن آب کافی، پیگیری گزارش‌های هواشناسی و خودداری از حضور روی پشت‌بام‌ها و نقاط مرتفع برای عکاسی و فیلمبرداری از دیگر توصیه‌های مهم در این شرایط است.

وی ادامه داد: شهروندان باید وسایل و تجهیزات موجود در حیاط، پشت‌بام یا محیط‌های باز را که احتمال جابه‌جایی یا پرتاب شدن آن‌ها بر اثر وزش باد وجود دارد، در محل امن تثبیت یا نگهداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در تشریح توصیه‌های مربوط به افرادی که در فضای باز حضور دارند، گفت: این افراد باید در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض توفان گرد و غبار خودداری کرده و به مکان‌های سربسته پناه ببرند. همچنین استفاده از ماسک یا پارچه نم‌دار برای پوشاندن دهان و بینی، پرهیز از فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی در فضای باز، به‌ویژه برای مبتلایان به بیماری‌های تنفسی، آسم و دیابت، و مصرف مایعات کافی ضروری است.

خانی افزود: شهروندان در زمان وزش باد شدید از توقف در نزدیکی تابلوهای شهری، درختان کهنسال و سازه‌های ناپایدار خودداری کنند و خودروهای خود را نیز در این مکان‌ها پارک نکنند. همچنین توصیه می‌شود فعالیت‌های ساختمانی به صورت موقت متوقف شده و برای جلوگیری از پراکنش گرد و خاک، روی تپه‌های خاک آب پاشیده شود.

وی با اشاره به خطرات حضور در ارتفاعات و سازه‌های در حال ساخت، گفت: افرادی که روی داربست‌ها، اسکلت ساختمان‌ها یا سایر نقاط مرتفع مشغول فعالیت هستند، باید در اسرع وقت این مکان‌ها را ترک کرده و در محل امن مستقر شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی درباره توصیه‌های ویژه برای رانندگان و کاربران جاده‌ای نیز اظهار کرد: در صورت امکان از ورود به مناطق درگیر توفان گرد و غبار خودداری شود و چنانچه رانندگان با این پدیده مواجه شدند، از ادامه حرکت در شرایط کاهش شدید دید اجتناب کنند.

وی افزود: رانندگان باید خودرو را تا حد امکان از مسیر اصلی جاده خارج کرده، در محل امن متوقف شوند، چراغ‌ها را خاموش کنند، ترمز دستی را بکشند و از خاموش بودن چراغ‌های عقب خودرو اطمینان حاصل کنند تا احتمال بروز تصادف کاهش یابد.

خانی ادامه داد: در صورتی که امکان خروج از جاده وجود نداشته باشد، رانندگان باید با سرعت متناسب با میزان دید حرکت کنند، تمامی چراغ‌ها را روشن نگه دارند، در مواقع لازم از بوق استفاده کنند و از خط مرکزی جاده به عنوان راهنما بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: رانندگان باید در نخستین فرصت ممکن، مکانی امن برای توقف پیدا کرده و تا فروکش کردن توفان در آن محل بمانند. همچنین لازم است شرایط موجود را به پلیس راهور، نیروهای امداد و نجات و عوامل راهداری اطلاع دهند تا اقدامات لازم برای مدیریت شرایط و کاهش خسارات احتمالی انجام شود.

خانی تأکید کرد: رعایت این توصیه‌ها می‌تواند نقش مؤثری در حفظ سلامت شهروندان و کاهش آسیب‌های ناشی از پدیده گرد و غبار داشته باشد.

انتهای پیام

آخرین اخبار استان ها