عبدالمطهر محمدخانی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص فرآیند صدور پایان کار در پایتخت، اظهار کرد: برای هر ملک ششدانگ، صدور گواهی پایان کار در یک نوبت کفایت میکند؛ اما در صورت درخواست مالک یا مالکان و همچنین در مواردی که تغییراتی در ملک ایجاد شود، امکان صدور مجدد گواهی پایان کار وجود دارد.
صدور «گواهی بهرهبرداری» برای املاک ششدانگ پیشبینی نشده
شهرداری از تغییر کاربری مغایر با مفاد گواهی پایان کار جلوگیری میکند
سخنگوی شهرداری تهران درباره نظارت بر نحوه بهرهبرداری از ساختمانها پس از صدور پایان کار، گفت: در قوانین و مقررات موجود، صدور «گواهی بهرهبرداری» برای املاک ششدانگ پیشبینی نشده و شهرداری نیز الزامی برای صدور چنین گواهی ندارد. با این حال، شهرداری مکلف است از هرگونه تغییر کاربری یا تغییر کاربرد مغایر با مفاد گواهی پایان کار جلوگیری کند.
وی ادامه داد: شهرداری موظف است در صورت شناسایی هرگونه تغییر در ملک که با مفاد گواهی پایان کار یا ضوابط و مقررات ملاک عمل، مغایرت داشته باشد، اقدامات قانونی لازم را برای تعیین تکلیف وضعیت ایجاد شده، انجام دهد.
سازوکارهای نظارتی پس از صدور گواهی پایان کار چگونه است؟
محمدخانی همچنین درباره سازوکارهای نظارتی پس از صدور گواهی پایان کار، گفت: نظارت بر ساختمانها از دو مسیر انجام میشود. در مرحله نخست، شهرداری از طریق نیروهای تخصصی مستقر در مناطق ۲۲ گانه و نواحی و همچنین با بهرهگیری از گزارشهای مردمی ثبت شده در سامانههای ۱۳۷ پلاس و سایر بسترهای نظارتی، وضعیت املاک را رصد میکند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، اقدامات قانونی لازم را در دستور کار قرار میدهد.
سخنگوی شهرداری تهران افزود: مسیر دوم نظارت، مبتنی بر الزامات مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان با عنوان «مراقبت و نگهداری از ساختمانها» است که بر اساس آن، مدیریت ساختمان در کاربریهای مختلف از جمله مسکونی، تجاری و اداری موظف است تا بر نحوه بهرهبرداری از ساختمان نظارت کرده و انطباق عملکرد و کارکرد بنا با مفاد گواهی پایان کار صادره را تضمین کند.
محمدخانی تأکید کرد: شهرداری تهران در چارچوب قوانین و مقررات موجود، نظارت مستمر بر وضعیت ساختمانها را دنبال میکند و در برابر هرگونه تغییر غیرمجاز در کاربری یا بهرهبرداری از املاک، اقدامات قانونی لازم را به عمل خواهد آورد.
انتهای پیام
