آرينمنش با انتقاد از سازمان ميراث فرهنگي در نحوي ارايه تبليغات: با وجود پتانسيلها، ميتوان از محل گردشگري و توريست، درآمد مناسبي داشته باشيم
نايب رييس كيسيون فرهنگي مجلس گفت: ابتدا بايد ايران و جاذبههاي گردشگري آن را به خوبي شناخته و ظرفيتهاي آن را دريابيم و سپس طرحهاي جامعي را براي توسعهي آن برنامهريزي كنيم.
جواد آرينمنش نايبرييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه ما در روابطمان با كشورهاي خارجي، خطوط قرمزهايي را بايد در نظر بگيريم، دربارهي مخالفت چند تن از نمايندگان با قرارداد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شبكههاي بيبيسي و سيانان جهت تبليغات ميراث فرهنگي و گردشگري كشورمان گفت: در روابطمان با كشورهاي خارجي خطوط قرمزي وجود دارد كه نبايد آن را به بهانهي تبليغات گردشگري بشكنيم.
وي با بيان اينكه دهها و صدها شبكهي راديويي و تلويزيوني در كشورهاي اروپايي وجود دارد كه ميتوان براي تبليغات از آنها استفاده كرد، گفت: رفتن به سراغ رسانههايي كه بيشترين توطئهها را براي جمهوري اسلامي رقم زده و همواره پيگير آن هستند مانند آمريكا، كار اشتباهي است. آمريكا براي براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران بودجه تصويب ميكند و اينكه ما بخواهيم ارتباط خود را با اين كشور از لحاظ اقتصادي و فرهنگي شروع كنيم، كار درستي نيست.
نايبرييس كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه قبح شكستن رابطه ايران با آمريكا از اين طريق قابل قبول نيست، گفت: من به عنوان يك نماينده توصيه ميكنم كه منافع ملي را از اين طريق به خطر نيندازند
آرينمنش با اشاره به شبكههاي خبري و راديو تلويزيوني فرانسه و ديگر كشورهاي اروپايي گفت: ميتوان براي معرفي مكانهاي تفريحي و توريستي كشورمان با اين شبكهها قرارداد ببنديم.
وي با تاكيد بر اينكه براي تبليغات در خارج از كشور ابتدا بايد بازار هدف را سنجيد، گفت: بازار هدف ما براي حضور توريست، آمريكا نيست. بنابراين نيازي هم براي تبليغ از طريق شبكههاي بيبيسي و سيانان نداريم.
نايبرييس كميسيون فرهنگي مجلس ابراز عقيده كرد كه اگر روزي قرار باشد گردشگري و ميراث فرهنگي كشورمان را تقويت و به جهان معرفي كنيم، بايد بيشتر روي كشورهاي حوزهي خليج فارس و همچنين كشورهاي شيعهمذهب كار كنيم؛ زيرا به دليل وجود بارگاه امام رضا (ع) در كشورمان ميتوانيم ميزبان 250 ميليون زوار توريستي شيعه به كشور خود جهت زيارت باشيم.
آرينمنش دربارهي وظيفهي كميسيون فرهنگي در زمينهي توسعهي صنعت توريسم در كشور گفت: مجلس دو كار اساسي قانونگذاري و نظارت را بر عهده دارد كه در حال حاضر توسعهي بخش گردشگري ما با خلاء قانوني جدي مواجه نيست و اگر هم موانع احتمالي وجود داشته باشد، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به صورت لايحه تنظيم و به مجلس ارايه كند.
وي ادامه داد: با توجه به تاكيد مقام معظم رهبري بر توسعهي گردشگري و همچنين قانون برنامه چهارم كه اولويت بخش فرهنگي را توسعهي اين صنعت عنوان كرده، بنابراين كميسيون فرهنگي آمادگي لازم را براي رفع موانع احتمالي دارد.
نايبرييس كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه در بسياري از كشورهاي دنيا، گردشگري درآمد اول را تشكيل ميدهد، گفت: در كشور ما نيز با وجود جاذبههاي طبيعي، تاريخي و فرهنگي ميتواند براي گردشگران جاذبه تلقي شود و كشور ما جزو 10 كشور اول جهان در اين زمينه است. بنابراين با وجود اين پتانسيلها ميتوان از محل گردشگري و توريست، درآمد مناسبي را داشته باشيم.
آرينمنش ابراز عقيده كرد: البته بايد در توسعهي اين صنعت، ملاحظات فرهنگي را لحاظ كنيم. يعني ضمن اينكه درآمدزايي گردشگري نبايد به فرهنگ ما لطمه نزند، بايد فرهنگ خود را به جهانگرداني كه به كشورمان سفر ميكنند، ارايه دهيم.
نمايندهي مردم مشهد در خانه ملت، دربارهي طرح گسترش حرم و مراحل آن گفت: اين طرح داراي دو بخش است؛ بخش اول آن گسترش مركزي اطراف حرم در واقع همان گسترش صحنهاست كه متولي آن آستان قدس رضوي است كه اين بخش مراحل پاياني خود را طي ميكند. بخش دوم نيز بازسازي بافت فرسودهي اطراف حرم است كه كار عمراني آن آغاز شده ولي هنوز پيشرفت قابل ملاحظهاي نداشته است كه اميدواريم با دستوراتي كه رييسجمهور در اين مورد ميدهند، اين پروژه نيز هرچه زودتر به پايان برسد؛ زيرا اماكن اقامتي و بازارچههايي در اين پروژه در نظر گرفته شده است.
وي ابراز داشت: پس از پيروزي انقلاب، تا كنون مجموعه حرم و اطراف آن شش برابر توسعه پيدا كرده است.
نايبرييس كميسيون فرهنگي مجلس توسعهي حمل و نقل هوايي و زميني، تسهيلات گمركي، امكانات اقامتي و وجود هتلهاي مناسب را از جمله زيرساختهاي لازم براي توسعهي صنعت گردشگري برشمرد و گفت: با توجه به اينكه توسعهي اين صنعت موجب اشتغالزايي و درآمدزايي براي مردم كشورمان ميباشد، همچنين ميتوانيم از اين طريق پيام انقلاب اسلامي را به افرادي كه به كشورمان سفر ميكنند، برسانيم.
آرينمنش با بيان اينكه در بحث گردشگري و اطلاعرساني آن كارهاي زيادي صورت گرفته، اما هنوز ما به مطلوب نرسيدهايم، گفت: ما ابتدا بايد ايران و جاذبههاي گردشگري آن را به خوبي شناخته و ظرفيتهاي آن را دريابيم و سپس طرحهاي جامعي را براي توسعهي آن برنامهريزي كنيم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات