• شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۶:۵۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8502-15542

«غزال» خورشيدي ايران فردا عازم اصفهان مي‌شود

«غزال» خورشيدي ايران فردا عازم اصفهان مي‌شود
«غزال ايراني» نخستين خودرو خورشيدي مسابقات رالي در خاورميانه كه توسط تيمي از دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران ساخته شده، فردا در توري علمي عازم اصفهان مي‌شود. به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين خودرو سال گذشته به رغم شايستگي‌هاي فني به علت مشكلات ترانسپورت از حضور در مسابقات جهاني خودروهاي خورشيدي استراليا بازماند، با توجه به ويژگي‌ها و قابليت‌هاي برتر اين خودرو از سوي دانشگاه MIT (موسسه فن‌آوري ماساچوست) جهت همكاري در طرحي بين‌المللي با مشاركت 20 تيم برتر جهان در زمينه خودروهاي خورشيدي به اين دانشگاه دعوت شد. محمد همتي، ‌مسوول اجرايي تيم خودرو خورشيدي دانشگاه تهران با اعلام اين مطلب به خبرنگار ايسنا گفت: خودرو خورشيدي «غزال» صبح روز يكشنبه در توري تبليغاتي به منظور معرفي خودرو و آشنا كردن هرچه بيشتر مردم با خودروهاي خورشيدي عازم شهر اصفهان مي‌شود. سفر خودرو خورشيدي از ساعت 8:30 روز يكشنبه طي مراسمي ويژه از جوار مرقد مطهر امام خميني (ره) آغاز شده و و پس از توقف در شهر قم، ساعت 17 فردا به شهر كاشان مي‌رسد و صبح دوشنبه از اين شهر عازم اصفهان مي‌شود كه ظهر به اصفهان وارد مي‌شود. وي خاطرنشان كرد: تيم خودرو خورشيدي عصر دوشنبه مراسم ويژه‌اي را در محل ميدان امام خميني (ره) اصفهان برگزار خواهد كرد و در روزهاي 26 تا 28 ارديبهشت ماه در كنفرانس مكانيك در اصفهان شركت كرده و در 29 ارديبهشت ماه مانوري با اين خودرو در شهر خواهيم داشت. تيم خودرو خورشيدي «غزال» روز 30 ارديبهشت ماه به تهران مراجعت مي‌كند. همتي در گفت‌و‌گو با ايسنا تصريح كرد: «غزال ايراني» اولين خودرو خورشيدي ايران و خاور ميانه است. تيم سازنده اين خودرو تعدادي از دانشجويان و اساتيد گروه مهندسي مكانيك دانشكده فني دانشگاه تهران هستند. طراحي و ساخت اين خودرو با استفاده از دانش روز و قويترين نرم افزارهاي مهندسي جهان انجام مي‌شود. اين طرح از پائيز 83 شروع شد و هم اكنون به اتمام رسيده است. طراحي و ساخت اين خودرو از نظر علمي و عملي مشابه يك خودرو واقعي و در مواردي پيچيده تر از آن مي باشد. مسوول اجرايي تيم خودروي خورشيدي دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: خودروي غزال ايراني كه اولين خودرو خورشيدي ايران و خاور ميانه است، خودرويي تك سرنشين به طول 5 متر، عرض 1/8 متر و ارتفاع 1 متر از سطح زمين است و براي حركت با سرعت بيش از 100 كيلومتر در ساعت طراحي شده است. خودرو داراي يك چرخ در عقب و دو چرخ در جلو مي باشد كه چرخ عقب چرخ محرك خواهد بود. روي سطح بالايي خودرو تماما با سلول‌هاي خورشيدي راندمان بالا به مساحت 8/5 متر مربع پوشيده است و انرژي خورشيد از طريق اين سلول‌ها جذب شده و در باتري‌هاي قابل شارژ (از نوع ليتيم - پليمر) داخل ماشين ذخيره مي شود. وي افزود: اين انرژي موتور الكتريكي تعبيه شده داخل رينگ چرخ عقب خودرو را به حركت در مي آورد. جنس بدنه و شاسي اين خودرو به نحوي انتخاب شده است كه ضمن برخورداري از مقاومت بالا، داراي وزن كمي هستند. به طوري كه وزن نهائي خودرو كمتر از 250 كيلوگرم خواهد بود. همتي درباره دعوت دانشگاه MIT از اين خودرو نيز به ايسنا گفت: دانشگاه MIT آمريكا در نظر دارد تيم‌وركي را با حضور 20 تيم برتر دنيا در زمينه خودروهاي خورشيدي براي طراحي و ساخت يك نمونه جديد خودروي هيبريدي با دو منبع انرژي (توان خورشيدي و توان انساني) برگزار كند. وي افزود: در اين برنامه سه ماهه در دانشگاه MIT تمام امكانات و تجهيزات مورد نياز در اختيار تيم‌ها قرار مي‌گيرد كه هر يك از آنها در محوطه خود به طراحي پرداخته و بعضا در مورد ايده‌هاي خود با يكديگر تعامل داشته باشند تا بهترين نمونه‌هاي ممكن طراحي شده و زمينه جديدي براي مسابقات دوره‌هاي بعد ايجاد شود. همتي در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطر نشان كرد: طرح خودرو خورشيدي دانشگاه تهران (Persian gazelle) نمونه‌اي كاملا خورشيدي بوده اما در اين طرح قرار بر استفاده خودروها از دو منبع انرژي بوده و براي همكاري از تيم‌هاي سازنده خودروهاي خورشيدي دعوت شده است. همچنين در اين دوره فرصتي براي تيم‌هاي شركت كننده جهت ارائه طرح خودروهاي سابق خود در نظر گرفته شده كه طبق برنامه ارائه شده روز دهم جولاي 2006 براي «غزال ايراني» انتخاب شده است. همتي ادامه داد: در اين برنامه تيم‌هايي از كشورهاي آمريكا، هلند، كانادا و استراليا حضور دارند كه در مسابقات خودروهاي خورشيدي ، خودروهاي برتري ارائه داده‌اند و تيم ايران نيز با وجود عدم حضور در مورد قبل مسابقات به دليل كامل بودن اطلاعات ارسالي، از سوي دانشگاه MIT آمريكا انتخاب شده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha