فناوري اطلاعات ابزاري استراتژيك براي توريسم و مديريت هتلداري در هزارهي سوم
توسعهي فناوري اطلاعات در دههي 1990 بدون توجه به اندازه، محصول يا پوشش جغرافيايي، در اقتصاد و تجارت جهاني انقلابي به وجود آورد و آن دو را متحول ساخت و هم اكنون نيز در سطح اقتصاد كلان فناوري اطلاعات، به نحو فزايندهاي به عنوان ابزار توسعه سرزمينها و شكوفايي، بلند مدت آن به حساب ميآيد.
شهناز پناهي - كارشناس سازمان ميرا ث فرهنگي وگردشگري تهران - در ترجمهاي از دكتر ديميتريوس بوهالوس كه در اختيار خبرنگار ايسنا قرار داده،آورده است: در بين تجارت كشورهايي كه بر اساس جامع اطلاعاتي جديد و قدرتهاي اقتصادي دانش محور استوار هستند، نوعي نياز به رقابت وجود دارد. بنابر اين رقابتي بودن اقتصاد ناحيه و شركتهاي تجاري تا حدودي زيادي وابسته به شرايط استفاده و توسعهي كاربرد اين فناوريهاست.
توريسم به نحو اجتناب ناپذيري، تحت تاثير معماري نوتجاري به وجود امده در نتيجه انقلاب فناوري است، همان گونه كه اطلاعات شريان حياتي صنعت سير و سفر به حساب ميآيد استفاده موثر از فناوري، يك امر اساسي براي بخش توريسم است.
بنابر اين يك سيستم كلي فناوري اطلاعات به سرعت در حال منتشرشدن در تماميصنعت توريسم است و هيچ بازيگري نميتواند از اثرات آن بگريزد.
انقلاب فناوري اطلاعات در زمينهي مديريت صنعت توريسم از طريق فراهم كردن همكاري كارآمد و ارايه ابزار جهاني سازي واقعي، القائاتي را فراهم آورده است.
بدون شك همان گونه كه در ديگر فعاليتهاي اقتصادي، زايش، تجميع، فرآيند سازي و ارتباطات اطلاعاتي براي عملياتهاي روزمره اهميت دارند.
فناوري اطلاعات نيز تبديل به مهمترين عامل در صنعت تورسيم ميشود. در نتيجه توسعه سريع عرضه و تقاضاي تورسيم فناوري اطلاعات جزو فرماندهي اين صنعت محسوب ميشود و بنابر اين در بازاريابي توزيع و ارتقاي توريسم نقش
مهمتري را ايفا خواهد كرد.
برخلاف كالاهاي مدت دار، خدمات نامحسوس توريستي از لحاظ فيزيكي قبل از خريد، قابليت به نمايش گذاشتن براي فروش را ندارد. آنها معمولا قبل از زمان استفاده و در مكاني دورتر از محل مصرف خريداري ميشوند.
بنابر اين بازار محصولات توريستي منحصرا وابسته به توضيحات اطلاعاتي چاپ شده يا سمعي و بصري براي جلب مصرف كننده، هستند.
اطلاعات دقيق و به موقع و مرتبط با احتياجات مصرف كننده معمولا كليد موفقيت در ارضاي تقاضاي توريسم است.
مسافران با تجربه و به طور روز افزون به وسيلهي ا ستفاده از اطلاعات و سيستمهاي رزرو تقويت ميشوند.
فناوري اطلاعات اثرگيرايي بر روي صنعت سير و سفر دارد، زيرا آنها ا ين بخش را به دوباره انديشي در سازماندهي تجارت، ارزشها و هنجارهاي رفتاري وادار مينمايد.
تاثيرات فناوري اطلاعات در صنعت توريسم در كاركردهاي تعاون، توزيع و بازاريابي بخشهاي خصوصي و دولتي، مشهود است.
فناوري اطلاعات، توزيع توريسم را به يك بازار الكترونيكي كه در آن دسترس آسان به اطلاعات وجود دارد، ارتقا داده است و در نتيجه تعامل بين صاحبان صنعت و مصرف كنندهها بيشتر ميشود.
اين پتانسيل جديد ميتواند براي شركتهاي توريستي كوچك و بزرگ كه تاكنون ابزار كمي براي ارتباط مستقيم با مصرف كنندهها و همچنين دفاع از خود در برابر ادغام شركتهاي بزرگ چند مليتي توريستي، در دست داشتهاند، بسيار سودمند باشد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات