• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8603-05649
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

احمد‌ طالب‌نژاد: چرا حاتمي ماندگار شد؟ علي حاتمي: من مورخ نيستم، هنرمندم

احمد‌ طالب‌نژاد: چرا حاتمي ماندگار شد؟
علي حاتمي: من مورخ نيستم، هنرمندم
دومين روز از سمينار «سنت فراموشي» در دانشگاه شيراز به‌نقد آثار زنده‌ياد علي حاتمي سپري ‌شد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، احمد طالبي‌نژاد منتقد سينما دراين همايش گفت: حاتمي مي‌گفت چرا آنچه‌خود داريم را از بيگانه تمنا کنيم؟ شايد بلاتکليف‌ترين نسل در طول تاريخ ايران نسل شماست، نسلي که نه به گذشته روي دارد و نه به‌آينده نظر افکنده است، نسلي سردرگم و گيچ و نااميد. يکي از دلايل چنين اتفاقي هم قطع رابطه ما با گذشته است. وي افزود: يکي از هنرمنداني که در طول حياتش هميشه سعي مي‌کرد تا رابط نسل خودش با نسل‌هاي گذشته باشد، علي حاتمي بود. کسي‌ که از سوي همکارانش به‌کهنه گرايي و ستايش شاهان و ...، محکوم مي‌شد اما بنا به‌همان سنت رفتاري‌ ما ايرانيان پس‌از مرگ عزيز شد و پس از او هم هنوز کسي نتوانسته است، جاي خالي‌اش را در سينما و ادبيات و فرهنگ پرکند اما چرا حاتمي ماندگار شد؟ دليل واضح است زيرا راه حاتمي از اصولي بهره‌برده است ولي‌ در اين راه از کسي الگوبرداري نکرده است، از همين‌ روست که من معتقدم حاتمي کارهاي بسياري انجام داده است که بديع بوده‌اند اما هميشه در طول عمرش متهم به‌ تهمت‌هايي همانند تحريف تاريخ شده است. از همين روي هم بود که حاتمي در يک پاسخ توجيهي به منتقدينش چنين گفته است که: «من مورخ نيستم، من هنرمندم.» از اين دست ايراد گرفتن‌ها به مرحوم حاتمي بسيار است. طالب‌نژاد ادامه داد: ما به‌نگاهي همانند حاتمي نيازمنديم تا موشکافانه و با ظرافت نکاتي را از تاريخ براي‌ما بزرگ کند و نشان‌مان دهد و ما را با اين وقايع آشنا نمايد. حاتمي مي‌خواست بگويد، ما ملتي صاحب «تمدن فرهنگي» و نه تمدن صنعتي هستيم و از همين روست که هنوز که هنوز است پابرجا مانده‌ايم وگرنه با گذشت چند سالي از ياد مي‌رفتيم و تمدن‌مان ويران مي‌شد. اين منتقد با طرح دوباره‌ي اين پرسش كه حاتمي چرا عزيز است؟ ادامه داد: حاتمي عزيز است به‌جهت بدعت‌هايش، نوآوري‌هايش و تقليد نکردن‌اش اين موضوع در تمامي ابعاد کارهاي حاتمي به‌خوبي مشهود و ملموس است، در ميزانسن، استفاده از تمامي مظاهر هنري، طراحي‌صحنه، شيوه داستان‌گويي و روايت و ... و او بسيار حساس و دقيق و ظريف کار مي‌كرد. وي با اشاره به‌ درون روايت‌هاي تاريخي فيلم‌هاي حاتمي در دو فيلم «سلطان‌صاحبقران» و «هزاردستان» به بحث اصلي جلسه‌ «بيگانگي‌ نسل جوان با گذشته» برگشت و جلسه را ادامه داد. به گزارش ايسنا، طالب‌زاده در بخشي از اين جلسه با بيان اينكه حاتمي چه مي گفت؟ پاسخ داد: حاتمي مي‌گفت، چرا ما آنچه خود داريم را از بيگانه تمنا کنيم؟ ما در فرهنگ خودمان داشته‌هايي داريم که مي‌توانيم آنها را حتي در سطح جهاني هم مطرح کنيم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha