• سه‌شنبه / ۲ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8605-00110
  • خبرنگار : 71191

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: شهرداري با تاسيس موزه‌ي معاصر آن‌را مي‌تواند اداره كند

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
شهرداري با تاسيس موزه‌ي معاصر آن‌را مي‌تواند اداره كند

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: براساس قوانيني كه چند سال پيش توسط شوراي عالي اداري مصوب شدند، اداره‌ي سينماها، مراكز تفريحي و فرهنگي به شهرداري تفويض شده است. بنابراين شهرداري‌ با تاسيس موزه‌هاي معاصر براساس استانداردهاي موجود در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، موزه‌هاي خود را مي‌تواند اداره كند.

حميد بقايي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: مديريت موزه‌هايي مانند اسلحه، تمبر، صنايع و به‌طور كل موزه‌هايي كه اشياي با ارزش، تاريخي و نفيس ندارند، توسط شهرداري مانعي ندارد.

وي افزود: موزه فقط محل نگهداري اشياي تاريخي نيست. به همين دليل، ورود شهرداري به موزه‌هايي كه نفايس ملي نيستند، از نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بدون اشكال است و حتا از آن استقبال هم مي‌كند.

او تاكيد كرد: در اين زمينه، بخش خصوصي هم با ايجاد موزه‌هاي شخصي، مديريت آن‌ها را به شرط رعايت استانداردهاي موجود در موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، از آن خود مي‌تواند كند.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره قرار گرفتن اشياي تاريخي در زمره‌ي اموال ملي، اظهار داشت: اين اشيا بايد در قالب هيات امنا و با تابعيت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مقررات اداري كه خود مصوب مي‌كنند، اداره شوند.

بقايي گفت: ‌در اين صورت نيز مديريت موزه‌هاي ملي كه به‌صورت هيات امنايي اداره مي‌شوند، با رييس جمهور است و موزه‌هايي كه در سطح پايين‌تر در شهرهاي ديگر هستند، توسط استانداران آن مناطق بايد اداره شوند.

وي درباره‌ي صحبت‌هاي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني بر اين‌كه حفاظت از بافت‌هاي تاريخي را مستلزم مناسب شدن روابط شهرداري با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دانسته بود، بيان كرد: موزه، كاري فرهنگي و بافت‌هاي تاريخي، بحثي عمراني و سازندگي است. شهرداري وظيفه‌ي انجام كارهاي فرهنگي را برعهده دارد، درحالي‌كه تنها وظيفه‌ي آن در قبال بافت تاريخي، صدور مجوز براي تراكم سيال در نقاط مختلف شهر است؛ ولي در زمينه‌ي ايجاد موزه‌هاي معاصر با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌تواند مشاركت كند.

او افزود: در اين زمينه، مجوز تاسيس و نظارت‌هاي قانوني موزه‌هاي معاصر توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صادر و بهره‌برداري و احداث آن توسط شهرداري انجام مي‌شود.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حسن انجام اين كار را افزايش تعداد موزه‌هاي كشور دانست و اظهار داشت: بايد در هر شهر و حتا هر منطقه‌اي در تهران يك موزه با استانداردهاي لازم ايجاد شود.

بقايي اضافه كرد: تاكنون 10 درصد اشياي داخل موزه‌ها به‌نمايش گذاشته شده‌اند و 90 درصد آن‌ها هنوز در مخازن نگهداري مي‌شوند و تنها دليل آن هم كمبود فضا و نبود جاي مناسب براي نمايش اين اشياست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha