• دوشنبه / ۳ دی ۱۳۸۶ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8610-01457

مدير مجموعه تئاتر شهر: خريد، ساخت و نصب دكور به گروههاي ‌نمايشي واگذار شد شرايط جديد براي طراحان صحنه و لباس ساده‌تر از گذشته است

مدير مجموعه تئاتر شهر: 
خريد، ساخت و نصب دكور به گروههاي ‌نمايشي واگذار شد 
شرايط جديد براي طراحان صحنه و لباس ساده‌تر از گذشته است

مدير مجموعه تئاترشهر معتقد است: شرايط جديد براي طراحان صحنه و لباس كمي سخت است؛ ولي نسبت به گذشته وضعيت ساده‌تر و بهتري را براي گروه نمايشي ايجاد مي‌كند.

مهرداد راياني مخصوص در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره طرح جديد اداره كل هنرهاي نمايشي براي ساخت دكور و ساخت لباس گروه‌هاي نمايشي، گفت: طبق توافقات صورت گرفته از اين پس ساخت دكور و دوخت لباس گروه‌ها به همراه خريد وسايل و نصب آن‌ها برعهده خود گروه‌ها است؛ ولي مي‌توانند با بنياد رودكي هم وارد مذاكره شوند و با همكاري آن‌ها اين بخش را به سرانجام برسانند.

وي اضافه كرد: اجراهاي عمومي گروه‌ها در مجموعه تئاترشهر از سوي ما حمايت مي‌شود و براي آن هزينه‌اي دريافت نمي‌كنيم، ولي براي جشنواره تئاترفجر خود گروه‌ها بايد ساخت‌وساز دكورهايشان را انجام بدهند و تنها بخش بين‌الملل برعهده اداره كل هنرهاي نمايشي است.

راياني شرايط جديد را براي طراحان صحنه شرايط ساده‌تري دانست و افزود: در گذشته گروه اجرايي بايد فرآيند پيچيده‌اي را پشت سر مي‌گذاشتند، به طوري كه بايد طي نامه‌نگاري‌هايي كه در مراحل مختلف به تاييد مي‌رسيد، با يك كارپرداز وارد مذاكره مي‌شدند و بعد خريد انجام مي‌شد و سپس ساخت. ولي در طرح جديدي كه قرار است اجرا شود كار گروه خيلي ساده است و خود گروه نظارت مستقيمي بر كار دارد.

وي در پاسخ به اتلاف هزينه، انرژي و پول در اين طرح جديد به ايسنا گفت: اصلاً اين‌گونه نيست، زيرا در گذشته هم براي كارگاه دكور به دليل نداشتن انبار، خريد كلي نمي‌كرديم بلكه متناسب با نياز هر گروه اجرايي، خريد صورت مي‌گرفت و در بسياري از موارد خريدها متناسب خواست گروه اجرايي نبود به همين دليل مورد اعتراض گروه قرار مي‌گرفت.

راياني در پاسخ به اعتراض طراحان صحنه نسبت به تعطيلي كارگاه دكور مجموعه تئاترشهر و نبود كارگاه دكور مجهز در تالار وحدت، گفت: وجود چنين كارگاه‌هايي باعث مي‌شود كه ما دست به استخدام نيروهايي بزنيم درحالي كه تمام تلاش ما بر اين است كه بدنه استخدامي و دولتي را لاغر كنيم و اين پول را به صورت خصوصي به اين افراد بدهيم.

مدير مجموعه تئاترشهر وضعيت قبلي براي ساخت‌وساز دكور و دوخت لباس را يك جنگ فرسايشي توصيف كرد و افزود: در طرح جديد مركز، كارگردان با توجه به علاقه‌مندي و بودجه‌اي كه در اختيار دارند دست به خريد و ساخت دكور مي‌زنند درحالي كه در دوره‌هاي قبل با وجود جنگ فرسايشي كه ميان مديران و هنرمندان ايجاد مي‌شد، نهايتاً بايد به صورت كدخدا منشانه‌اي اين اختلاف‌ها را حل مي‌كرديم.

راياني درباره بودجه‌اي كه براي اين بخش در اختيار گروه‌ها قرار مي‌گيرد هم گفت: با برآوردهايي كه انجام داده‌ايم و با شناختي كه نسبت به اين ساخت‌وسازها داريم، تقريباً همان هزينه را در اختيار گروه قرار مي‌دهيم و سعي داريم تا از اين پس در تمامي بخش‌ها گروه‌هاي تئاتري را مستقل كنيم كه درحال حاضر علاوه بر ساخت دكور و دوخت لباس، براي پوستر و بروشور و بخش طراحي گريم نيز اين اتفاق افتاده است و كارهاي اين دو بخش هم برعهده خود گروه‌ها است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha