• سه‌شنبه / ۱۸ دی ۱۳۸۶ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8610-07888
  • خبرنگار : 71191

يك باستان‌شناس: قلعه شوش آسيب‌هاي زيادي ديده است اين بنا بايد آسيب‌شناسي شود

يك باستان‌شناس:
قلعه شوش آسيب‌هاي زيادي ديده است
اين بنا بايد آسيب‌شناسي شود

يك باستان‌شناس دربار‌ه‌ي تبديل قلعه‌ي شوش به مجتمعي اقامتي ـ پذيرايي تاكيد كرد: ساختمان قلعه به‌گونه‌اي نيست كه در آن چنين كاربري را بتوان ايجاد كرد.

ميرعابدين كابلي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: قلعه‌ي شوش اتاق‌هاي كوچكي دارد و اگر قرار بر اقامتي كردن آن‌ها باشد، بايد بسياري از مسايل ديگر روي آن اعمال شوند، مگر اين‌كه طرحي تهيه و پس از اظهار نظر كارشناسان، آن طرح احيا شود.

وي با بيان اين‌كه طرح دادن كاربري به اين بنا حدود 16 سال است كه مطرح مي‌شود، گفت: اين قلعه آسيب‌هاي فراواني ديده است و پيش از آماده شدن براي اين كاربري، بايد نخست آسيب‌شناسي شود.

به گفته‌ي او، بناي قلعه‌ي شوش روي خاك‌هاي باستاني شكل گرفته و به‌دليل نداشتن پي، شكاف‌هاي زيادي روي اين قلعه وجود دارند و بايد استحكام‌بخشي شود و چون وضعيت فعلي آن اصلا مناسب نيست، تغيير كاربري آن بسيار مشكل خواهد بود.

كابلي درباره‌ي كاربري نخستين اين قلعه، يادآوري كرد: قلعه‌ي شوش با هدف اسكان هيا‌ت‌هاي پژوهشي و باستان‌شناسي ايجاد شد و در طول اين‌ سال‌ها، هيات‌هاي باستان‌شناسي در اينجا زندگي كرده‌اند.

وي توقع‌هاي باستان‌شناسي و گروه‌هاي پژوهشي را نسبت به گردشگراني كه مي‌خواهند در اين قلعه زندگي كنند، متفاوت دانست و افزود: در قلعه‌ي شوش يك سرويس بهداشتي در انتهاي سالن است و چون هيات باستان‌شناسي اين را مي‌داند، با اين مساله كنار مي‌آيد؛ ولي يك گردشگر يا مسافر مي‌خواهد سرويس بهداشتي نزديك باشد، نه اين‌كه مسيري طولاني را براي آن طي كند.

او با اشاره به جذابيت‌هايي كه زندگي در اين قلعه دارد و ظاهر زيباي بنا، اظهار داشت: در هر صورت بايد نسبت به استحكام‌بخشي بنا اقدام كرد و اميدواريم براي آن طرحي تهيه شود تا پس از تصويب، طرح در قلعه اجرا شود.

در اين‌باره، مدير عامل صندوق حفظ و احياي بناهاي تاريخي ـ علي‌اصغر پرهيزگار ـ از بستن تفاهم‌نامه‌ي تبديل قلعه‌ي شوش در استان خوزستان با كاربري اقامتي ـ پذيرايي خبر داده و گفته است: اين تفاهم‌نامه با يك سرمايه‌گذار توانمند داخلي با حفظ مقررات و رعايت اصول حفظ و نگهداري بنا به‌زودي امضا خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha