• دوشنبه / ۱۷ تیر ۱۳۸۷ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8704-09611
  • خبرنگار : 71219

مسؤولان ميراث فرهنگي در آذربايجان غربي اعلام كردند: جشني ملي به‌مناسبت ثبت جهاني قره‌كليسا برگزار مي‌شود

مسؤولان ميراث فرهنگي در آذربايجان غربي اعلام كردند:
جشني ملي به‌مناسبت ثبت جهاني قره‌كليسا برگزار مي‌شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان غربي پس از ثبت جهاني مجموعه‌ي كليساها، گفت: اين باعث افتخار است كه ايران در اين مقطع زماني با وجود داشتن شايد صد‌ها هزار اثر نفيس، اثري را به دنيا معرفي مي‌كند كه هم ويژگي‌هاي نفيس معماري را دارد و هم مورد توجه اديان آسماني است.

محمد اشتري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از تبريك گفتن به‌دليل ثبت جهاني مجموعه‌ي كليساها به همه‌ي علاقه‌مندان آثار فرهنگي و به‌ويژه هم‌وطنان و اقليت‌هاي مذهبي، بيان كرد: اين باعث افتخار ايران بزرگ است كه با فرهنگ غني خود، آثاري را به ثبت مي‌تواند برساند كه به جهان‌ مسيحيت متعلق‌اند.

اشتري افزود: منتظر هستيم تا مقامات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هماهنگي نهايي را انجام دهند و در آينده‌ي نزديك، براي برگزاري جشني بزرگ به همين مناسبت در منطقه آماده شويم.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان غربي نيز در اين‌باره يادآور شد: پس از ثبت قره‌كليسا در فهرست ميراث جهاني، دو اثر از اين استان به ثبت جهاني رسيده‌اند.

اسدالله عليزاده با اشاره به اين‌كه تخت سليمان و قره‌كليسا هر دو مكان‌هايي مذهبي‌اند، به خبرنگار ايسنا گفت: استان آذربايجان غربي آثار تاريخي ارزشمندي را مانند مقبره‌ي شمس در خوي، مسجد جامع اروميه، محوطه‌ي چورس و دژ بسطام در چايپاره، تپه حسنلو در نقده و محوطه‌ي ربط در سردشت دارد كه ارزش ثبت جهاني را دارند. به همين دليل، تلاش ما اين است كه پس از كاوش و ايجاد آمادگي لازم، اين آثار را براي ثبت جهاني آماده كنيم.

وي افزود: مردادماه 1387 نيز جشني ملي به‌مناسبت ثبت جهاني قره‌كليسا در منطقه برگزار مي‌شود.

قره‌كليسا (كليساي تادئوس مقدس) كه در نزديکي شهر ماکو، در شمال غرب ايران قرار دارد، به‌دليل وجود قبر تادئوس مقدس که در سال 66 ميلادي به شهادت رسيده است، براي مسيحيان منطقه، به‌ويژه ارامنه ارزش مذهبي زيادي دارد. هم‌چنين از آنجا كه تادئوس يكي از حواريون عيسي مسيح (ع) و از بنيانگذاران کليساي ارمني است، از زمان تدفين او، اين محل به‌صورت يکي از زيارتگاه‌هاي مهم ارامنه درآمده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha