• دوشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8706-09997
  • خبرنگار : 71219

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: مترو اصفهان از چهارباغ عبور نكرده است و نخواهد كرد نحوه‌ي عبور مترو از كنار سي‌وسه‌ پل مطرح است

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
مترو اصفهان از چهارباغ عبور نكرده است و نخواهد كرد
نحوه‌ي عبور مترو از كنار سي‌وسه‌ پل مطرح است

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد: مطمئنا مترو اصفهان از چهارباغ عبور نكرده و عبور هم نخواهد كرد و اكنون بحث نحوه‌ي عبور مترو از مجاورت سي‌وسه پل مطرح است.

فريبرز دولت‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي مسايل مربوط به عبور مترو از زير خيابان چهارباغ اصفهان، توضيح داد: اتفاق خوبي كه در اين‌باره افتاد و اكنون در سازمان ادامه دارد، تجهيز سازمان به يك حوزه‌ي فرابخشي بود؛ مدت‌ها بود كه مي‌گفتيم، مترو از چهارباغ عبور نكند، زيرا ممكن است به آثار تاريخي آسيب برساند. درحالي‌كه جزييات آسيب‌رساني مشخص نبود و اين‌كه در چه عمقي آسيب وارد مي‌شود. در واقع، به‌لحاظ علمي اين مسأله بايد تقويت و ثابت مي‌شد.

وي بيان كرد: با همكاري سازمان نظام مهندسي و دانشگاه صنعتي اصفهان يك گروه حدود 20 نفره را از استادان رشته‌هاي مختلف مانند زمين‌شناسي و مهندسي خاك تشكيل داديم. اين گروه تحليل كرد كه عبور مترو از زير چهارباغ نه‌تنها براي آثار خطر دارد، بلكه حتا بهترين گزينه‌ي اقتصادي يا ترافيكي هم نيست. اين مسأله‌اي بود كه سازمان ميراث فرهنگي به‌تنهايي نمي‌توانست آن‌را ثابت كند، زيرا تخصص كافي را نداشت و اين نوع ورود و بررسي گروهي بود كه مسير مترو را از چهارباغ به شمس‌آبادي منتقل كرد.

او با اشاره به اين‌كه متن مصوبه‌ي شوراي عالي ترافيك اين است كه مترو از زير چهارباغ عبور نكند، به شايعه‌هايي كه درباره‌ي عبور مترو از زير چهارباغ مطرح شده‌اند، اشاره و اظهار كرد: پس از شنيدن اين شايعه‌ها و مكاتبه با وزير كشور و استاندار اصفهان، استاندار به قطعيت گفت كه مترو از زير چهارباغ عبور نكرده و مسير آن‌، همان مسير مصوبه‌ي شوراي عالي ترافيك كشور است.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد: اگر بخواهند مترو را از چهارباغ عبور دهند، بايد دوباره مصوبه‌ي شوراي عالي ترافيك را تغيير دهند كه اين‌ كار نيز امكان‌پذير نيست؛ ولي اكنون مطمئن هستيم و در واقع، استاندار اين اطمينان را داده كه مترو از چهارباغ عبور نكرده است.

دولت‌آبادي افزود: بحث ما اكنون نحوه‌ي عبور مترو از مجاورت سي‌وسه‌ پل است. براي اين كار نيز با مشاور همكاري مي‌كنيم كه بررسي‌هاي آن‌ها در همايش نقد مرمت ارايه شدند. در اين بررسي‌ها بهترين و امن‌ترين فاصله از پل، عمق و مشخصات فني نحوه‌ي عبور مترو از زير سي‌وسه‌ پل با توجه به تحليل مهندسي سازه‌يي، نوع ارتباط با بستر رودخانه و مسايل زيرسطحي سنجيده شده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha