• چهارشنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8711-11276

برخي استان‌ها براي تهيه‌ي پرونده‌هاي ميراث معنوي با مشكل مواجه‌اند

برخي استان‌ها براي تهيه‌ي پرونده‌هاي ميراث معنوي با مشكل مواجه‌اند

انجام فعاليت‌هاي پژوهشي مانند آماده كردن پرونده‌هاي ميراث معنوي كه مرتبط با آداب و رسوم و فرهنگ مردم در تمام نقاط ايران‌اند، به صرف هزينه و بهره‌گيري از كارشناسان مردم‌شناس براي انجام مطالعات ميداني، مردم‌نگاري، مستندسازي و مردم‌شناسي نياز دارد. اكنون در استان‌ها، برخي از مردم‌شناسان به‌دليل نداشتن بودجه‌ي كافي و امكانات مورد نياز، از شرايط ناراضي‌اند.

به گزارش خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امسال، نخستين سال ثبت پرونده‌هاي ميراث معنوي در فهرست ملي بود و كليات تعدادي از پرونده‌هاي بزرگ ميراث معنوي در فهرست ملي ميراث معنوي كشور ثبت شد تا با مطالعات و پژوهش‌هاي استاني كه توسط مردم‌شناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انجام مي‌شوند، پرونده‌ها كامل شوند.

آماده كردن پرونده‌هاي ميراث معنوي از طريق انجام پژوهش‌هاي مختلف مردم‌نگاري و مردم‌شناسي در استان‌ها صورت مي‌گيرد؛ اما پژوهش‌هاي ميراث معنوي در بودجه‌هاي تخصيص داده‌شده به استان‌ها هنوز جايگاهي ندارند و به همين دليل، پژوهش و آماده كردن پرونده‌هاي ميراث معنوي در بسياري از استان‌ها هنوز آغاز نشده است.

در اين‌باره، مردم‌شناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان هرمزگان ـ رمضان كريميان ـ به خبرنگار ايسنا گفته است: به‌دليل تخصيص نيافتن بودجه به بخش مردم‌شناسي، هيچ پژوهشي امسال انجام نشده است. از ابتداي امسال، چند طرح پژوهشي را بررسي و مطرح كرديم تا فعاليت اجرايي روي آن‌ها انجام شوند؛ اما هيچ‌كدام بودجه‌اي نگرفته‌اند.

اين در شرايطي است كه بسياري از آيين‌هاي ايراني در استان‌هاي مختلف كشور به مرور در معرض فراموشي قرار مي‌گيرند و استان‌هايي كه مردم‌شناس فعال دارند، به‌دليل نداشتن اعتبار، طرح‌هاي پيشنهادي مطالعاتي خود را ناتمام رها مي‌كنند.

رابط پژوهشي استان گلستان با پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد عمراني ـ نيز درباره‌ي اين شرايط بيان كرده است: استان گلستان به‌دليل تنوع قوميتي، موضوع‌هاي مختلفي را براي تشكيل پرونده‌هاي ميراث معنوي دارد؛ اما به‌دليل تخصيص نيافتن بودجه، تاكنون در بخش ميراث معنوي فعاليتي نشده است.

بودجه‌هاي مربوط به مطالعات مردم‌شناسي و پژوهش‌ها در سال‌هاي گذشته در بودجه‌ي ملي لحاظ شده بودند؛ اما در سال‌هاي اخير، اين بودجه حذف شده و پژوهشگران مردم‌شناس بايد با بهره‌گيري از بودجه‌اي كه به امور جاري مربوط است، فعاليت‌هاي پژوهشي خود را انجام دهند كه به‌دليل اندك بودن ميزان آن، مبلغي براي پژوهش باقي نمي‌ماند.

در اين راستا، مردم‌شناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان لرستان ـ ناهيد رشيدي ـ اظهار كرده است: تا چند سال پيش، بودجه‌ي فعاليت‌هاي پژوهشي به‌صورت ستادي در بودجه‌ي ملي معين مي‌شد؛ اما اكنون در بودجه‌ي استاني است و بايد در شورا تأييد شود و به تصويب برسد كه ميزان آن نيز اندك است.

در شرايطي كه امسال ثبت پرونده‌هاي كلي ميراث معنوي به‌صورت جدي درحال پي‌گيري بوده است و به مناسبت‌هاي مختلف، موضوع‌ها و پرونده‌هاي كلي به ثبت مي‌رسند، چرا بودجه براي آماده كردن پرونده‌هاي ميراث معنوي و پژوهش‌هاي مرتبط با آن‌ها، تكميل جزييات پرونده‌هاي كلي ثبت‌شده و فعاليت مردم‌شناسان در استان‌هاي مختلف به ميزان كافي و به‌موقع تخصيص نمي‌يابد؟

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha