گردهمايي مديران فني دفاتر خدمات مسافرتي بهدنبال تشكيل انجمن صنفي مديران فني دفاتر خدمات مسافرتي، با حضور معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، جمعي از مديران دفاتر خدمات مسافرتي و مديران فني آنها برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدشريف ملكزاده ـ معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در اين گردهمآيي كه روز گذشته (پنجشنبه، اول اسفندماه) در هتل المپيك تهران برگزار شد، خطاب به مديران دفاتر خدمات مسافرتي و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، گفت: شركت سهامي عام گردشگري را براساس توريسم با علايق ويژه تشكيل دهيد.
وي ادامه داد: بسياري از دفاتر خدمات مسافرتي، تور را براساس علاقهي گردشگران تنظيم نميكنند و فقط ياد گرفتهاند، توري را با اطلاعات كلي از مبدأ، مقصد و وسيلهي نقليهي مسافران طراحي كنند. درحاليكه اين سفر نيست. بايد در يك سفر، تمام جاذبههاي مسير تا مقصد را بهطور كامل مشخص كرد؛ آيا ما تاكنون اين كار را انجام دادهايم؟
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه با اشاره به طرح سفركارت ملي و صدور سهميليون سفركارت براي كارمندان دولت، اظهار كرد: بايد كاري كرد كه يك ايراني با داشتن سفركارت، مشتري دايمي دفاتر خدمات مسافرتي شود. چطور آژانسها در شرايطي كه خدمات مناسبي نميدهند و پكيج سفر آنها حاوي اطلاعاتي كلي و بدون تغيير در 30 سال گذشته بوده است، انتظار دارند مشتري دايمي داشته باشند؟!
ملكزاده افزود: فكر ميكنيد، شركتهاي گردشگري بزرگ دنيا چگونه كار ميكنند؟ بيشتر مردم آن كشورها، سهامدار شركتهاي گردشگري هستند. بياييد ما هم يكصدا شويم.
وي ادامه داد: سهميليون سفركارت ملي صادر شدهاند. اگر هريك از اين افراد براي تأسيس شركت سهامي عام گردشگري، 50هزار تومان پرداخت كنند، سرمايهي زيادي ميشود. درحاليكه اكنون برخي آژانسها منتظرند از دولت دو سه ميليون تومان وام براي برپايي غرفه در يك نمايشگاه يا تبليغات بگيرند. شما، دفاتر خدمات مسافرتي بايد كار تخصصي انجام دهيد، در آن صورت، من خودم به شما كمك ميكنم.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: خدايا آن روزي برسد كه در چاههاي نفت ما بسته شود تا جهت نگاههايمان به ديگر بخشها و توليد علم، انديشه و جنبش نرمافزاري تغيير كند.
وي با اشاره به آنچه در مطبوعات بهعنوان گراني هتلها منتشر شده است، گفت: نرخ مراكز اقامتي كشور نسبت به خيلي از كشورها، پايينتر است. دفاتر خدمات مسافرتي با تشريك مساعي و تبادل با جامعهي هتلداري و مراكز اقامتي، روي قيمت مورد نظر ميتوانند تفاهم كنند. توجه داشته باشيد كه قيمتها در مراكز اقامتي ثابت نيستند و نوسانياند.
او در ادامه از آژانسها درخواست كرد كه با نگاه ويژه و كارشناسانه در اين راه جلو بروند.
ملكزاده گفت: دوهزار آژانس در كشور وجود دارند. اگر هريك از اين دفاتر خدمات مسافرتي، پنجهزار گردشگر وارد كنند، چه تعداد گردشگر ميشود. اين درحالي است كه 50 تا 60 درصد اين دفاتر خدمات مسافرتي، غيرتخصصي كار ميكنند و اگر اكنون چراغ گردشگري اندك سوسويي ميزند، بهدليل فعاليت پيشكسوتان گردشگري است. دفاتر خدمات مسافرتي بايد به گفتههاي ديگران توجه نكنند و كار كارشناسي انجام دهند.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد: مديران فني دفاتر خدمات مسافرتي خود را بايد بهروز كنند، چون سيستم سنتي ناكارآمد است. اگر به سيستمهاي روز مجهز نباشند، كار تعطيل ميشود.
وي گفت: گاهي يك آژانس مسافرتي ميخواهد در تمام زمينههاي گردشگري كار كند؛ اين امكانپذير نيست، چرا بيخودي شعار ميدهيد؟ ما كه علاقهي گردشگران را نميدانيم، چگونه ميخواهيم كار كنيم؟ در اين شرايط، آژانس فقط بايد روي تور خروجي كار كند؟
ملكزاده در ادامهي سخنان خود به تشكيل انجمن صنفي مديران فني دفاتر خدمات مسافرتي اشاره كرد و افزود: تشكيل اين انجمن به توسعهي آموزش و تفاهم ميان فعالان گردشگري منجر ميشود. البته اين انجمن نبايد مانند ديگر انجمنها شود و دستخوش چيزهاي ديگر قرار گيرد و بايد كار تخصصي انجام دهد.
به گزارش ايسنا، محمد بهرامزاده ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران ـ نيز در اين همايش با اشاره به تغيير رويكرد گردشگري در دهههاي اخير و فعاليتهاي صورتگرفته در اين مدت، بيان كرد: گردشگري تاكنون بهدليل منطبق نبودن برنامهريزيهاي مديريتي و شهري و ترسيم تصوير انتزاعي از گردشگري با توجه به تفاوت افكار ما با آنچه در سازمان جهاني جهانگردي تعريف شده است، تحت تأثير قرار گرفته بود.
وي ايجاد باور فرابخشي، امكان استفاده از عموم توانمنديها و ظرفيتهاي موجود در كشور، بازاريابي، برگزاري تورهاي متنوع، برپايي مناسبتها و گردهمآييهاي خاص، ايجاد طرح و برنامههاي آموزشي و تهيهي شناسنامه براي مديران فني را از جمله اقدامات صورتگرفته در اين مدت اعلام كرد.
بهرامزاده افزود: در استان تهران، 26 روستاي هدف گردشگري و 40 جاذبهي طبيعي وجود دارند كه بايد از اين ظرفيت استفاده شود.
در ادامهي اين مراسم، اميرحسين قرباني به نمايندگي از شركت خصوصي ارايهدهندهي طرحهاي توسعهي بيمهي گردشگري، دربارهي كارت بيمهي گردشگري توضيحهايي را ارايه كرد.
رادمند ـ مدير طرح سفركارت ملي ـ نيز در اين گردهمآيي دربارهي طرح سفركارت ملي، كاربرد و مزاياي آن توضيح داد و گفت: اين طرح اكنون در نيمهي راه و سال دوم اجراي آن است. تاكنون سهميليون ركورد پرسنلي دريافت كردهايم و اطلاعات اين افراد براي صدور كارت، به بانك عامل فرستاده شده و دوميليون و 700 كارت از طريق شعب آن بانك عامل توزيع شدهاند.
وي با اشاره به رزرواسيون اينترنتي با استفاده از سفركارت ملي، اظهار كرد: اين سيستم براساس الگوي تجارت الكترونيك طراحي شده است. اكنون رزرواسيون مراكز اقامتي با استفاده از اين كارت آغاز شده است و پس از تعطيلات نوروزي، رزرواسيون تورها از اين طريق انجام ميشود.
بلوري كاشاني ـ رييس هيأت مديرهي انجمن صنفي مديران فني دفاتر خدمات مسافرتي ـ نيز با اشاره به نخستين گردهمآيي مديران فني آژانسها و برنامهريزي براي برگزاري دومين گردهمآيي، به اهداف تشكيل اين انجمن اشاره كرد و گفت: پشتيباني و حمايت فني از مديران فني در محدودهي مسؤوليت اين انجمن، ايجاد پيوند تخصصي افكار و انتشار تجارب اين مديران، نيازسنجي و تدوين دستورالعملهاي كاربردي متناسب با سياستهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بازبيني سرفصلهاي آموزشي با تأييد اداره كل برنامهريزي و آموزش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و طراحي و تدوين برنامههاي آموزشي، از جملهي اين اهدافاند.
به گزارش ايسنا، در پايان اين همايش، نشست پرسش و پاسخي با حضور اعضاي هيأت مديرهي اين انجمن، طراح بيمهي گردشگري و سفركارت ملي و مديران فني دفاتر خدمات مسافرتي برگزار شد.
انتهاي پيام
نظرات