• یکشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8801-11787
  • خبرنگار : 71060

طياب درباره‌ي عملكرد سازمان ميراث فرهنگي در دريافت وجه: ما ميراث‌دار نسل‌هاي گذشته‌ايم كه ايران و ايراني به آن مي‌بالد

طياب درباره‌ي عملكرد سازمان ميراث فرهنگي در دريافت وجه:
ما ميراث‌دار نسل‌هاي گذشته‌ايم كه ايران و ايراني به آن مي‌بالد

درپي‌اعتراض‌هاي مستندسازان در اواخرسال گذشته، نسبت به دريافت مبالغ سنگين براي صدور مجوز فيلمبرداري در اماكن تاريخي كه منجر به ارسال نامه‌ به رحيم مشايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از سوي مستندسازان شد، منوچهر طياب امروز در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،ضمن ابراز تأسف از اين گونه برخوردها گفت: به‌عنوان فردي كه سالهاي متمادي در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي تلاش كرده و مي‌كنم، بسيار متعجب‌ام كه چنين مسا‍يلي در ايران و به‌ويژه در حوزه اشاعه فرهنگ پيش آمده است. البته شخصاً مدتي است كه با سازمان ميراث فرهنگي در تهران تماسي نداشته‌ام،اما در مراكز و شهرهاي ديگر همواره با مديران و كارمندان فرهيخته‌اي برخورد داشته‌ام كه دغدغه ايشان نيز فرهنگ پرافتخار كشورمان بوده، در اكثر اوقات نهايت همكاري و دلسوزي را با گروه ما انجام داده‌اند.

اين مستندساز اذعان داشت: من نمي‌دانم، آيا براي پرداخت اينگونه هزينه‌ها قانوني وضع گرديده، يا اينكه سازمان ميراث فرهنگي سليقه‌اي عمل مي‌كند، كه اميدوارم اينگونه نباشد به ويژه در رابطه با مستندسازان که تمام هم ‌وغمشان حفظ و اشاعه فرهنگ پربار سرزمين مادري است، آنهم در شرايطي که بودجه تهيه فيلمهاي مستندي که تاکنون در ايران تهيه مي‌گردد در مقابل زحمات و مشکلات فراواني که مستندسازان ما متقبل مي‌گردند، بسيار ناچيز است و پرداخت مبالغ سنگين تنها براي گرفتن مجوز فيلمبرداري از آن سازمان برايشان غير ممکن.

کارگردان مستند«درياي پارس» در بخش ديگري از اين گفتگو مطرح كرد: بعلاوه اميدوارم مديران محترم آن سازمان توجه داشته باشند که مقوله سينماي مستند که نشان دهنده فرهنگ مااست، با ديگر گونه‌هاي فيلم و فيلمسازي در ايران فرق مي‌کند. مستند سازان در اصل در تلاش‌اند تا آنچه را که شما با زحمات فراوان حفظ و حراست مي‌کنيد اشاعه دهند و به جهانيان بشناسانند، در اصل ايشان و سازمان و شما اعضاء يک پيکرند و ناعادلانه خواهد بود اگر از مستندسازان توقعي اين چنين گران داشته باشيد.

طياب در پايان به ايسنا گفت: ما آگاهيم که هر سازمان براي پيشبرد مقاصدش با مشکلاتي روبرو است، چه خوب است که به عوض ايجاد شک و شبهه و ايجاد نفاق دست‌به‌دست هم داده، يکبار براي هميشه اين مشکلات تأثربرانگيز را از سر راهمان برداريم. ما ميراث‌دار فرهنگ نسلهاي گذشته‌ايم که ايران و ايراني به آن مي‌بالد. فرهنگ ما ستون فقرات ما است با اين گونه برخوردها آن را خم نکنيم تا سرافراز بمانيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha