• جمعه / ۸ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8803-04576

ايران و ايتاليا آرامگاه كوروش را مرمت مي‌كنند

ايران و ايتاليا آرامگاه كوروش را مرمت مي‌كنند

در قالب پروژه‌اي دو ساله، مقبره‌ي كوروش در پاسارگاد توسط مرمت‌گران ايراني و ايتاليايي با جديدترين ابزارها و فن‌آوري‌ها مرمت مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي ايتالي‌مگ، ساندرو بوندي (Sandro Bondi) وزير فرهنگ و آثار تاريخي ايتاليا از مرمت مقبره‌ي كوروش كبير در قالب پروژه‌اي مشترك بين مرمت‌گران ايراني و ايتاليايي در مدت دوسال خبر داد.

كوروش بين سال‌هاي 580 تا 529 پيش از ميلاد مسيح (ع) بر امپراطوري ايران باستان حكومت مي‌كرده است و مقبره‌ي او در شهر تاريخي پاسارگاد در جنوب ايران قرار دارد و از آن به‌عنوان يكي از نمادهاي هويت ملي ايرانيان ياد مي‌شود تا آنجا كه اسكندر پس از سقوط امپراطوري هخامنشي توسط او، در مقبره‌ي كوروش حضور يافت و به او اداي احترام كرد.

براساس مطلب منتشرشده در اين سايت ايتاليايي، اعلام آمادگي دولت ايتاليا براي مرمت مقبره‌ي كوروش در شرايطي صورت مي‌گيرد كه احتمال زير آب رفتن اين مقبره‌ي ثبت‌شده در فهرست ميراث جهاني يونسكو به‌دليل ساخت يك سد در نزديكي آن وجود دارد.

مرمت‌گران ايتاليايي هم‌چنين مشغول همكاري با مرمت‌گران ايراني براي بازسازي شهر تاريخي بم هستند كه در جريان زلزله‌اي در دسامبر سال 2003 ميلادي كه به كشته شدن 40هزار نفر انجاميد، به‌شدت آسيب ديد.

كوروش كبير در هزاران سال پيش، امپراطوري ايران باستان را بنيان نهاد و با راهكارهاي جديد مديريتي، آن را اداره و نخستين منشور جهان را در زمينه‌ي حقوق بشر تدوين كرد.

وزير فرهنگ ايتاليا با اشاره به حضور گسترده‌ي مرمت‌گران ايتاليايي در پروژه‌هاي مختلف مرمتي در كشورهاي جهان، اعلام كرد كه پروژه‌ي مرمت مقبره‌ي كوروش با استفاده از جديدترين ابزار و فن‌آوري‌هاي مرمتي انجام خواهد شد.

به گزارش ايسنا، اين پايگاه اينترنتي در شرايطي احتمال زير آب رفتن مقبره‌ي كوروش را به‌دليل ساخت يك سد (سيوند) در نزديكي آن مطرح مي‌كند كه براساس اعلام برخي كارشناسان و مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي، آرامگاه كوروش زير آب نخواهد رفت.

البته پيش از آب‌گيري سد سيوند و پس از آن، بسياري از كارشناسان از تأثيرات منفي اين اقدام بر آرامگاه كوروش اظهار نگراني كرده‌اند. آن‌ها معتقدند با آب‌گيري سد، ميزان رطوبت در منطقه‌ي پاسارگاد بسيار بالا مي‌رود و آرامگاه كوروش و ديگر آثار باستاني اين منطقه آسيب خواهند ديد.

هم‌چنين سازمان ميراث فرهنگي در اين‌باره اعلام كرد كه با هدف حفاظت از آثار اين منطقه از دستگاه رطوبت‌سنج استفاده خواهد شد و در صورت نامطلوبي بودن تأثير اين آب‌گيري بر آثار تاريخي، آب‌گيري سد سيوند متوقف مي‌شود؛ اما تاكنون درباره‌ي اين‌كه اگر اين دستگاه در منطقه‌ي پاسارگاد به كار گرفته شده، نتايج حاصل از بررسي‌ها چه بوده، مطلبي منتشر نشده است و هم‌چنان نگراني‌ها درباره‌ي رسيدن آسيب به آثار تاريخي پاسارگاد وجود دارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha