• شنبه / ۷ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8806-02972
  • خبرنگار : 71219

روابط عمومي پايگاه ميراث فرهنگي شوش بخشي از اقدامات اين پايگاه را تشريح كرد

روابط عمومي پايگاه ميراث فرهنگي شوش بخشي از اقدامات اين پايگاه را تشريح كرد

پس از استعفاي محمدرضا چيت‌ساز از سرپرستي پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري محوطه‌ي باستاني شوش، روابط عمومي اين پايگاه، توضيح‌هايي را درباره‌ي مهم‌ترين اقداماتي که در مدت سرپرستي او در اين محوطه انجام شده‌اند، منتشر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روابط عمومي پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري شوش در اين اطلاعيه آورده است: دور جديد اقدامات پايگاه شوش، از بهار 1387 آغاز شد و در مرداد 1388 به پايان رسيد، يعني حدود 16ماه.

اقدامات انجام‌شده طي اين مدت:

ــ تهيه‌ي جدول وضعيت: در نخستن قدم، جدولي از ظرفيت‌ها، کمبودها، تهديدها و فرصت‌هاي مرتبط با پايگاه شوش تهيه شد. هم‌چنين اقداماتي فوري که بدون وجود آن‌ها، انجام اقدامات ديگر نيز ميسر نخواهند شد، شناسايي و اولويت‌بندي شد.

ــ ممنوعيت اقدامات غيرعلمي: بدون مطالعه علمي و بدون داشتن برنامه مصوب، در بخش‌هاي مختلفي از قلعه، حفاظت‌هاي اضطراري در حال انجام بود. پس از بررسي‌هاي لازم، از ادامه‌ي آن اقدامات غيرعلمي جلوگيري به عمل آمد.

ــ تهيه‌ي سند چشم‌انداز: با حضور متخصصان و محققاني که در حوزه‌ي شوش و آثار باستاني آن، صاحب‌نظر بودند، طي جلسات مکرر، سند چشم‌انداز چهارساله‌ي پايگاه شوش شامل اهداف، برنامه‌ها و اولويت‌ها تهيه شد. نسخه‌هايي از اين سند جهت آشنايي بيش‌تر براي مسؤولان سازمان مرکزي تهران و استان خوزستان فرستاده شد.

ــ تهيه‌ي برنامه‌هاي کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت: در راستاي تحقق سند چشم‌انداز چهارساله و با توجه به نيازهاي محوطه‌ي باستاني شوش، 12 برنامه (در قالب برنامه‌هاي کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت) تعيين و معرفي شد.

ــ تصويب برنامه‌ها: براي اطمينان از صحت علمي برنامه‌هاي پيشنهادي، تمام برنامه‌هاي فوق‌الذکر طي جلسات کارشناسي با حضور اعضاي هيأت راهبردي پايگاه شوش و ديگر مسؤولان کميته‌ي فني سازمان مطرح شد و کليات آن‌ها مورد تصويب قرار گرفت.

ــ پوشش دادن پاستون‌هاي هخامنشي: متأسفانه به‌دليل نبود توجه کافي در امر حفاظت و برخي موارد ديگر، توسط فرد يا افرادي ناآگاه، صدماتي به بخش کتيبه‌دار پاستون هخامنشي وارد شد. چون بيم آن مي‌رفت که اين اقدام تکرار شود و پايگاه نيز پس از مذاکرات فراوان با مسؤولان، اطميناني از عدم تکرار آن نداشت، با همکاري انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي شوش و هم‌چنين کارشناسان پايگاه هفت‌تپه و چغازنبيل نسبت به پوشش کاه‌گلي دو پاستون هخامنشي اقدام شد. اميد است، با فراهم شدن شرايط لازم، دوباره اين پوشش موقتي برداشته شود و اين اثر نفيس هم‌چون گذشته مورد بازديد علاقه‌مندان قرار گيرد.

ــ تهيه‌ي تجهيزات پايگاه: پايگاه تقريبا هيچ امکاناتي نداشت. خط تلفن، رايانه، دورنگار، دوربين، GPS، لوازم اداري، لوازم آزمايشگاهي و بسياري لوازم ديگر، از جمله مواردي بودند که پايگاه به آن‌ها نياز داشت. با تأمين اعتبار از سازمان مرکزي تهران، نسبت به تهيه‌ي اقلام اقدام شد.

مقدمات راه‌اندازي کتابخانه‌ي پايگاه: در گذشته، پايگاه صاحب کتابخانه‌اي با کتاب‌هايي مرجع بوده است. متأسفانه آن کتاب‌ها پراکنده شده‌اند و امروز از کتابخانه اثري در قلعه باقي نمانده است. براي راه‌اندازي دوباره‌ي کتابخانه، فهرستي از کتاب‌هايي که درون برخي کارتون‌ها بودند (کتابخانه‌ي جنب موزه) تهيه شده است. هم‌چنين برخي کتب مرجع از جمله يک دوره دايرةالمعارف بزرگ اسلامي تهيه و به پايگاه منتقل شده است.

ــ تهيه‌ي خودرو: از دفتر سازمان مرکزي تهران، يک خودروي صفر کيلومتر مزداي دوکابين تهيه و به شوش انتقال داده شد.

ــ تشکيل جلسات با مديران شهري: يکي از مهم‌ترين خواسته‌هاي مردم و مسإولين شوش، تهيه‌ي ديوار و حصار پيراموني محوطه‌ي باستاني شوش بود، بويژه آن‌که در سال‌هاي گذشته، بخش اعظم آن ديوار، ويران شده بود. طي جلساتي که در تهران و شوش و با حضور مسؤولان شهرداري و شوراي شهر شوش صورت گرفت، برنامه‌ها و اولويت‌هاي پايگاه به سمع و نظر حاضران در جلسات رسيده، توافق‌هاي اوليه صورت گرفت.

ــ ساخت ديوار پيراموني محوطه‌ي باستاني: خوشبختانه نخستين طرح اجرايي که توسط پايگاه و با کمک کارشناسان استان به مرحله عمل درآمد، اجراي طرح ديوارکشي محوطه‌ي باستاني شوش بود. ابتدا طرح مذکور تهيه و تدوين شد، سپس در شوراي فني به تصويب رسيد و سرانجام به مرحله اجرا درآمد. مرحله‌ي نخست طرح ساخت ديوار پيراموني محوطه‌ي باستاني به پايان رسيده و مرحله دوم آن در حال انجام است. مرحله‌ي سوم آن با هم‌ياري مؤثر شهرداري و شوراي شهر شوش انجام خواهد گرفت.

ــ نهايي ساختن نقشه‌ي توپوگرافي محوطه: مؤسسه‌اي نقشه‌بردار طي ماه‌ها مطالعه و بررسي، نقشه‌ي توپوگرافي محوطه‌ي باستاني شوش و زمين‌هاي پيراموني آن را انجام داده و نتايج کارش را ارائه داده بود. از آنجا که صحت نتايج به‌دست آمده، براي عملي کردن برنامه‌هاي بعدي پايگاه، از اهميت زيادي برخوردار بود، با بررسي‌هاي انجام‌شده، کمبودها، ايرادات و نقطه‌نظرات علمي مورد نياز پايگاه، به مؤسسه‌ي مذکور ابلاغ و موارد درخواستي طي چهارماه انجام پذيرفت. مجموعه‌ي مذکور موجود است و براي برنامه‌هاي اجرايي آينده، مورد استفاده بسيار قرار خواهد گرفت.

ــ بازنگري تعيين عرصه و حريم محوطه‌ي باستاني شوش: مهم‌ترين موضوعي که درباره‌ي محوطه‌ي باستاني شوش بايد با دقت و سرعت انجام مي‌شد، بازنگري تعيين عرصه و حريم اين محوطه بود. در بهار سال 1387 کار با اعزام گروه باستان‌شناسي و با ايجاد گمانه‌هايي آغاز شد و در تيرماه همان سال، گزارش اوليه آماده شد. طي هفت‌ماه، با تشکيل جلسات مختلف، جوانب مختلف موضوع از جمله ضوابط ساخت‌وسازها در شوش، چشم‌انداز آينده‌ي محوطه، چگونگي منظر، حفظ ميراث باستاني و همچنين موضوع مهم معرفي شدن محوطه به يونسکو براي جهاني شدن، مورد بررسي قرار گرفت. سرانجام، عرصه و حرايم باستاني شوش همراه ضوابط آن، تعيين و در جلسه‌ي اسفندماه 1387 با حضور مسؤولان سازمان، کليات آن به تصويب رسيد و در فروردين سال 1388 براي اقدام به استان خوزستان ارسال شد، اما متأسفانه علي‌رغم اهميت موضوع و با گذشت چهارماه از تصويب آن، استان خوزستان هنوز اقدام مؤثري در اين‌باره انجام نداده است.

ــ نهايي كردن طرح مقدماتي مرمت قلعه: از مدت‌ها پيش، شرکتي مرمتي تهيه‌ي طرح مرمت قلعه را در دست انجام داشت. نظر به اهميت موضوع، در تطبيق مصاديق موضوع مورد بررسي با شرح خدمات مندرج در قرارداد و تطابق آن‌ها با نتايجي که پايگاه درصدد دريافت آن‌ها بود. طي جلسات مکرر و با حضور کارشناسان، نسبت به تصحيح و تکميل و مشخص كردن دقيق نتايج اين مطالعات اقدام شد و سرانجام طرح مقدماتي مرمت قلعه‌ي شوش تهيه و تدوين شد. در جلسه‌ي نهايي، با حضور کارشناسان هيأت راهبردي پايگاه شوش، کليات اين طرح تصويب و مقرر شد، نسبت به اجراي بند بند مشروح طرح مذکور و تعيين اولويت‌بندي‌ها براي اجراي عمليات مرمتي آينده اقدام شود.

ــ جلوگيري از ساخت غيرقانوني هتل اميرزرگر: براساس نظري غيرکارشناسي، مجوزي براي ساخت هتل در عرصه‌ي باستاني محوطه‌ي شوش صادر مي‌شود. با استقرار سرپرستي جديد پايگاه، موضوع مورد بررسي قرار گرفت و پس از آن‌که اقدامات اوليه، شامل مذاکره با صاحب هتل، استمداد از مسؤولان سازمان مرکزي تهران، استمداد از رياست سازمان ميراث استان خوزستان، به نتيجه‌اي نمي رسد، طرح شکايت قضايي مطرح و عملي مي‌شود. طي جلسات سه‌گانه دادگاه که تقريبا تا پايان سال 1387 ادامه داشت، اقدامي از سوي صاحب هتل نمي‌توانست انجام گيرد. سرانجام مقرر شد با ايجاد گمانه‌هايي، زمين مورد نظر بررسي باستان‌شناسي شود. يافتن آثار و شواهد کافي، مؤيد غيرقانوني بودن ساخت هتل مذکور بود. خوشبختانه پس از يک‌سال تلاش، هم دفتر حقوقي سازمان مرکزي تهران و هم بخش بازرسي سازمان، موضوع غيرقانوني بودن صدور مجوز مذکور و هم‌چنين، جلوگيري از عمليات اجرايي آن را در دست بررسي کارشناسانه قرار داده‌اند.

ــ سامان‌دهي کاخ شائور: سال‌ها بود که محوطه‌ي کاخ اردشير دوم هخامنشي، در آن‌سوي رودخانه، با دري بسته و اندروني نامطلوب، به فراموشي سپرده شده بود. جهت انجام اين کار، ابتدا طرح آن تهيه و تدوين و سپس تصويب شد. اين طرح شامل عمليات سامان‌دهي و خواناسازي و انجام مرمت‌هاي اضطراري و فوري است. مرحله‌ي نخست اين طرح پايان يافته و مرحله‌ي دوم آن در شرف آغاز است. اميدواريم ضمن انجام اقدامات مرمتي، براي نخستين‌بار در اين محوطه، طرح ايجاد کف‌پوش‌هاي آجري، با ابعاد آجرهاي هخامنشي (براي حفاظت از کف‌پوش‌هاي اصلي) با موفقيت صورت گيرد.

ــ اسکن ليزر کاخ آپادانا: يکي از بخش‌هاي مهم محوطه‌ي باستاني شوش، کاخ هخامنشي آپاداناست. از آنجا که يکي از اولويت‌هاي پايگاه، در مرحله‌ي نخست انجام مطالعات حفاظت اضطراري و سپس آغاز حفاظت و مرمت و سامان‌دهي اين کاخ است، به پيشنهاد کميته‌ي فني سازمان و جهت اطمينان از درستي اقدامات مرمتي آينده در اين کاخ، انجام اسکن ليزري سه‌بعدي اين کاخ به اجرا درآمد که مرحله‌ي نخست آن به پايان رسيده و مرحله‌ي دوم آن آغاز شده است.

ــ برپا كردن حداقل يک ستون هخامنشي: تعداد زيادي از سنگ‌هاي ريخته‌شده مربوط به پاستون‌ها و سرستون‌ها و ستون‌هاي کاخ آپاداناي شوش در محوطه‌ي اطراف اين کاخ و هم‌چنين در انبارهاي قلعه موجود است. با اسکن ليزر كردن اين موارد و کدگذاري تمام اين قطعه‌سنگ‌ها و شناسنامه‌دار کردن همه‌ي آن‌ها ـ که مرمت آينده‌ي آن‌ها را نيز تسهيل خواهد كرد ـ مقدمات شناسايي قطعات سنگي فروريخته ستون‌ها و برپا كردن حداقل بخشي از يک ستون هخامنشي فراهم خواهد شد، موضوعي که تأثير بسيار زيادي در منظر محوطه و هم‌چنين تسريع در روند ثبت جهاني آن خواهد داشت. اين کار در حال انجام است.

ــ تعامل با سازمان اوقاف شوش: مقبره‌ي دانيال نبي (ع) از زيارتگاه هاي مهم ايران، خوزستان و شوش است. سازمان اوقاف براي اين مجموعه طرحي تفصيلي تهيه کرده است که شامل گسترش و بازسازي محوطه زيارتگاهي فوق است. از آنجا که اين مکان در عرصه‌ي اصلي محوطه‌ي باستاني شوش قرار گرفته است، بايد تمام اقدامات اجرايي براساس ضوابط و مقررات سازمان ميراث فرهنگي انجام گيرد. از طرفي در سند چشم‌اندازي که براي محوطه‌ي شوش توسط پايگاه تهيه و تدوين شده، بحث مهم ايجاد محور فرهنگي (سياحتي ـ زيارتي) شوش دانيال که شامل تپه‌ي باستاني، قلعه، مقبره‌ي دانيال و کاخ شائور و رودخانه است، مطرح شده است. لذا طي جلساتي با مسؤولان سازمان اوقاف شوش، جمع‌بندي‌هاي مفيدي به‌دست آمد که نويد همکاري‌هاي في‌مابين را در آينده‌ي نزديک و در جهت تحقق محور فرهنگي مذکور، ممکن مي‌سازد.

ــ برگزاري روز شوش در فرهنگستان: براي معرفي بهتر محوطه‌ي باستاني شوش به علاقه‌مندان، دانشجويان، محققان، اصحاب رسانه، مديران محلي، استاني و مديران سازمان مرکزي و هم‌چنين شناخت بهتر ظرفيت‌ها، کمبودها، فرصت‌ها و تهديدهاي اين محوطه‌ي باستاني و نيز اعلام برنامه‌هايي که پايگاه درصدد اجراي آن‌ها در اين محوطه بود، در زمستان سال 1387 با اعلان فراخوان، جلسه‌اي يک‌روزه در تالار عمومي فرهنگستان هنر (تهران) برگزار شد. در اين جلسه، محققان و مديران اجرايي، ديدگاه‌هاي خود را درباره‌ي اهميت محوطه‌ي باستاني شوش، راهکارها و معضلات ارائه كردند. براي آگاهي يافتن ديگران از محتواي اين جلسه، تمام مقالات و سخنراني‌هاي ارائه‌شده تصحيح شده و در دست انتشار است.

ــ تلاش براي ثبت جهاني محوطه‌ي باستاني شوش: شوش يکي از مهم‌ترين معيارهاي تطبيقي مطالعات باستان‌شناختي در منطقه‌ي خاورميانه و جهان است و في‌نفسه ظرفيت و شايستگي معرفي به يونسکو جهت قرار گرفتن در فهرست ميراث جهاني را دارد. از طرفي سازمان ميراث فرهنگي، در هرسال فقط يک سهميه براي معرفي به ميراث جهاني دارد. اگر اين يک سهميه به‌خوبي به يونسکو معرفي نشود، نه‌تنها آن اثر به ثبت جهاني نمي‌رسد، بلکه ايران سهميه‌ي خود را در آن سال از دست مي‌دهد. لذا بايد آثاري به يونسکو معرفي شوند که مطالعات و بررسي‌هاي علمي آن‌ها به دقت صورت گرفته و پرونده‌ي معرفي آن‌ها بدون ايراد باشد. خوشبختانه محوطه‌ي باستاني شوش، ظرفيت و قابليت اين معرفي را دارد، اما مشکل آن است که مقدمات و بررسي‌هاي علمي جهت تهيه و تدوين پرونده انجام نشده است. سرپرسي پايگاه شوش (دکتر چيت‌ساز) هم در کميته‌ي معرفي ميراث جهاني حضور داشته و هم در تهيه و تدوين پرونده‌ي جهاني سازه‌هاي آبي تاريخي شوشتر يکي از اعضاي اصلي تدوين نهايي اين پرونده بوده است. لذا اولويت‌بندي برنامه‌هاي پايگاه، در راستاي اجراي طرح‌هاي مطالعاتي و عمراني، با نگاه آماده‌سازي براي ثبت جهاني محوطه‌ي باستاني شوش بوده است.

ــ تلاش در جهت استفاده از ظرفيت‌هاي علمي و اجرايي بومي: يکي از مشکلاتي که اغلب طرح‌ها با آن مواجه‌اند، عدم استفاده از توان بالقوه موجود در محل است. به دستور سرپرست پايگاه و در جهت استفاده از اين توان، در دو نوبت (ارديبهشت 1387 و دي 1387) نسبت به شناسايي افراد و شرکت‌هايي که جهت انجام طرح‌هاي مطالعاتي و اجرايي، مي‌توانستند پايگاه را کمک کنند، اقدام شد. براي طرح‌هاي اجرايي، داشتن ضوابط سازمان برنامه و بودجه سابق و معاونت برنامه‌ريزي رياست جمهوري فعلي، الزامي است. متأسفانه از ميان شرکت‌هايي که در شوش يا شهرهاي پيراموني شناسايي شدند، فقط يک شرکت شرايط اوليه را داشت. لذا شرکت مذکور به استان خوزستان معرفي شد؛ اما براساس اعلام ذي‌حسابي استان، اين شرکت، شرايط عقد قرارداد را دارا نبود. البته هم‌اکنون، در طرح سامان‌دهي کاخ شائور، از يکي از کارشناسان بومي استفاده شده است. پايگاه اميدوار است با ارتقاي شرکت‌هاي مذکور و تمهيداتي که مسؤولان استان خوزستان فراهم مي‌آورند، زمينه‌ي به‌کارگيري متخصصان محلي و بومي که امتيازات زيادي را درپي خواهد داشت (توجه و آشنايي بيش‌تر با آثار و محوطه، آشنايي بهتر با فرهنگ و مردم محلي، پايين بودن احتمالي هزينه‌ها، دلسوزي و توجه بيش‌تر) فراهم شود.

برنامه‌هايي که مقدمات آن‌ها براي اجرايي شدن (مطالعات اوليه، رايزني براي تأمين اعتبار) انجام شده‌اند:

ــ سامان‌دهي اشياي تاريخي انبارهاي قلعه شوش: طي بازديدهاي مکرر فني از انبارهاي درون قلعه و مشاهده‌ي وضعيت و شرايط نامطلوب نگهداري اين آثار مهم، طرح سامان‌دهي و حفاظت اضطراري شامل تهيه‌ي عکس، تکميل پرسش‌نامه براي هر شيء، تعويض قفسه‌ها و کارتون‌ها، حفاظت اضطراري اشيا و سرانجام طبقه‌بندي و استقرار جديد آثار، تهيه و مجري فني آن معرفي و پيشنهاد شده است. اداره‌ي موزه‌ها با استقبال از انجام اين طرح مهم، اعتبار لازم را تهيه خواهد کرد. اين طرح بايد مرحله‌به‌مرحله و بدون شتاب‌زدگي و با تأمل و دقت فراوان صورت گيرد.

ــ ايجاد سايت موزه‌ي شهر پانزدهم: روي محوطه‌ي تپه‌ي باستاني، گودال بزرگ و وسيعي توسط فرانسويان در سال‌هاي گذشته حفاري شده است. آثار اين بخش از تپه که معروف به شهر پانزدهم است، مربوط به معماري قبل از آريايي‌ها يعني تمدن و فرهنگ ايلامي است. به‌خاطر قدمت و نوع آثار بايد در مرحله‌ي نخست، مطالعات لازم براي ايجاد سايت موزه‌ي شهر پانزدهم انجام شود و در مرحله‌ي اجراي عمليات، با پوششي برگشت‌پذير و هماهنگ با کل محوطه و منظر، نسبت به مرمت و حفاظت و معرفي صحيح و علمي اين بخش از تپه باستاني اقدام شود. خوشبختانه مطالعات اوليه اين اثر، طي 14ماه گذشته مستمر انجام شده و چهار گزارش علمي براي اجرايي شدن اين طرح آماده شده است. مدير فني طرح نيز کسي خواهد بود که با فرانسويان در همين مکان حفاري كرده است.

ــ ارائه‌ي نتايج طبقه‌بندي کتيبه‌هاي قلعه شوش: در سال‌هاي گذشته، يکي از متخصصان ايراني در حوزه‌ي خط ميخي ايلامي، حدود 2500 کتيبه‌ي ايلامي را که در اوايل کاوش‌هاي فرانسويان معرفي و ترجمه شده بود، با اصل کتيبه‌هاي موجود تطبيق داده و طبقه‌بندي جديدي را انجام داده است. لازم است اين کار مهم ادامه يابد و بخش انجام‌شده‌ي قبلي نيز به‌صورت نمايشگاهي در درون قلعه يا در موزه‌ي شوش به‌عنوان تالار کتيبه‌ها به علاقه‌مندان معرفي شود. مقدمات آغاز اين کار پژوهشي (مذاکره با متخصص مورد نظر، رايزني براي تعيين اعتبار پژوهشي و هم‌چنين تعيين کاربري هاي جديد فضاهاي درون قلعه) انجام شده‌اند.

ــ ديوار شرقي کاخ آپادانا: يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي محوطه‌ي باستاني و کاخ آپادانا، بقاياي ديوار شرفي اين کاخ هخامنشي است که سال‌ها قبل بخش‌هايي از آن خواناسازي شده و در اين مرحله لازم است با سفارش دادن و تهيه‌ي آجرهايي با ابعاد دوره هخامنشي، زير نظر همان استاد باستان‌شناس ايراني، کار آغاز شود. اجرايي شدن اين طرح مهم، تأثير بسيار زيادي در منظر محوطه‌ي باستاني و هم‌چنين شهر شوش خواهد داشت.

ــ موريانه‌زدايي قلعه و محوطه‌ي پيراموني آن: يکي از مشکلات اصلي قلعه و محوطه‌ي پيراموني و حتا کاخ شائور که در آن سوي رودخانه قرار دارد، وجود موريانه‌ها در اين محوطه و شيوع آن‌هاست. بايد دانست، متخصصان روش‌هاي قديمي هم‌چون سم‌زدايي را ديگر تجويز نمي‌کنند. خوشبختانه در دو مجموعه‌ي مهم باستاني کشور، متخصصان داخلي آخرين روش‌هاي مورد استفاده براي مهار و کنترل موريانه‌ها را که معروف به روش تأخيري است، انجام داده‌اند. طي جلسات مکرر طرح موريانه‌زدايي تهيه و تصويب شده و مجري آن نيز انتخاب و معرفي شده است. اين طرح که طي مراحل مختلف انجام خواهد شد، حدود سه‌سال طول خواهد کشيد.

ــ اجراي مرحله‌ي نخست طرح مرمت قلعه: طرح مذکور که کليات آن در جلسه هيأت راهبردي سال گذشته به تصويب رسيده است، با تأمين اعتبار و تصحيح و تکميل و تعيين اولويت‌هاي معرفي‌شده، سند قابل قبولي خواهد بود، براي آغاز به کار مرمت علمي قلعه‌ي شوش. کليات اين طرح به تصويب رسيده است.

ــ تهيه‌ي بانک تصاوير هوايي: از زمان محمدشاه قاجار و مساحي تعدادي از شهرهاي ايران به‌وسيله‌ي افسران روسي، تا پرواز هوايي اشميت در آستانه‌ي جنگ جهاني دوم و تهيه‌ي عکس‌هاي هوايي از شهرها و آثار مهم ايران و هم‌چنين تهيه‌ي عکس‌هاي هوايي دقيق توسط سازمان نقشه‌برداري کشور و ارتش، سال‌ها گذشته است. در طي اين سال‌ها، مجموعه‌ي بي‌نظيري از عکس‌هاي هوايي مربوط به شوش، البته به‌صورت پراکنده فراهم شده است. پس از رايزني‌هاي لازم، مقدمات گردآوري عکس‌هاي مذکور همراه تصاوير ماهواره‌يي مربوط، در ساختاري رايانه‌يي فراهم شده است.

ــ انتشار ويژه‌نامه‌ي پژوهشي شوش: با کمک استادان داخلي و خارجي، مقالاتي درباره‌ي شوش و آثار آن جمع‌آوري شده است. اين مجموعه در مرحله‌ي ويرايش قبل از چاپ است.

ــ راه‌اندازي سامانه‌ي شوش: طراحي سامانه (سايت رايانه‌يي) شوش انجام شده است. پس از استقرار رايانه‌هاي خريداري‌شده پايگاه، راه‌اندازي و بارگذاري اين سامانه به مرحله اجرا درخواهد آمد.

در پايان چهار نکته به عرض علاقه‌مندان و دلسوزان ميراث فرهنگي ايران مي‌رسد:

ــ اول: موارد مذکور به اين خاطر بيان نشدند تا اعضاي پايگاه از خود تعريف کرده باشند يا حتا خواسته باشند، از خود ـ در مقابل ديدگاه‌هاي ديگر ـ دفاعي کرده باشند. اين اقدامات که توفيق انجام آن‌ها با همکاري و همدلي تعدادي از مردم شريف شوش و برخي از کارشناسان و مديران دلسوز محلي ميسر شد، جزيي از وظايف مسؤولان پايگاه بوده است. شوش بزرگ‌تر، مهم‌تر، باعظمت‌تر و عزيزتر از آن است که انجام اين موارد قليل و اندک، سبب شود تا رضايتي در ما يا در هر انسان مسؤول ديگري ايجاد کند. کارهاي بزرگ، مهم و اساسي ديگري بايد انجام شوند تا در آينده‌ي نزديک، ناظر اعتلاي اين محوطه‌ي باستاني و کم‌نظير فرهنگي باشيم و ثبت جهاني آن را شاهد باشيم.

ــ دوم: در سال 1386 مدير وقت پايگاه شوش به‌دليل عدم همکاري ميراث استان خوزستان استعفا داد. در اسفند 1386 مديري براي اين مجموعه معرفي شد. سرپرست فعلي پايگاه، تلاش كرد تا به سرعت مدير جديد استقرار يابد و شروع به فعاليت كند؛ اما صدور حکم مدير يادشده، با تأخير و سرانجام با مخالفت روبه‌رو شد. به دکتر چيت‌ساز حکم شد، براي حفظ وضعيت موجود پايگاه، تا تعيين مدير جديد، سرپرستي اين پايگاه را موقتا و براي يکي دوماه قبول كند. اقدامي که حدود 16ماه است با همان حکم سرپرستي تاکنون ادامه داشته است.

ــ سوم: بسيار متأسفيم که بگوييم، کارشناسان پايگاه تاکنون موفق به دريافت حقوق قانوني 16 ماهه‌ي خود از سازمان ميراث فرهنگي (مرکزي يا استان) نشده‌اند.

ــ چهارم: از تمام دوستان، کارشناسان، باستان‌شناسان، مرمت‌گران، زبان‌شناسان و اعضاي هيأت راهبردي و ديگر کساني که در طي اين 16ماه، پايگاه را ياري رسانده‌اند، صميمانه تشکر و قدرداني مي‌شود؛ مرحوم استاد روان‌شاد دکتر نگهبان، مرحوم استاد روان‌شاد دکتر آذرنوش، استاد کابلي، استاد رهبر، استاد ارفعي، استاد يغمايي، استاد رايتي‌مقدم، استاد چگيني، مهندس صابري، دکتر عبدي، دکتر طالبيان، آقاي عطايي، انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي شوش، خانم مهندس رشنو، مهندس سلمان‌پور، آقاي حسيني، آقاي چناني، آقاي اميني و آقاي ملختايي.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha