• دوشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8807-00022.116448
  • خبرنگار : 71191

رييس سازمان ميراث فرهنگي اصفهان در ايسنا: طبقه‌ي چهارم برج جهان‌نما تا دوماه آينده بايد تخريب شود مترو تا پيش از بررسي چهارباغ عباسي اجازه‌ي ريل‌گذاري ندارد

رييس سازمان ميراث فرهنگي اصفهان در ايسنا:
طبقه‌ي چهارم برج جهان‌نما تا دوماه آينده بايد تخريب شود
مترو تا پيش از بررسي چهارباغ عباسي اجازه‌ي ريل‌گذاري ندارد

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان گفت: ايجاد فرهنگ‌سازي در ميان مردم با هدف حفاظت از آثار تاريخي، پروژه‌اي است كه يك گروه فرهنگي بايد روي آن كار كند و همه‌ي دستگاه‌ها با تشكيل اتاق فكر اين مسأله را بررسي كنند.

اسفنديار حيدري‌پور با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي بيان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مسؤولان بايد شرايط مردم را درك كنند. بافت تاريخي اصفهان تغييرات شديدي را به خود ديده است، اين بافت مانند بافت تاريخي يزد نيست كه هنوز دست‌خوش بسياري از مسايل نشده باشد.

او با تأكيد بر مخالفت خود با تخريب خانه‌هاي قديمي، اظهار داشت: هيچ بخشي از بافت تاريخي شهر اصفهان به‌صورت يكپارچه و دست‌نخورده باقي نمانده است. ساخت‌وسازها و معابر جديد از جمله تغييراتي هستند كه شهر بزرگي مانند اصفهان با آن‌ها روبه‌روست.

بايد انقلابي در حوزه‌ي نجات خانه‌هاي تاريخي اصفهان رخ دهد

وي تأكيد كرد: بايد انقلابي در حوزه‌ي نجات خانه‌هاي تاريخي استان اصفهان و حتا در كشور رخ دهد. به عبارت ديگر، بايد در اين قضيه همه دست به دست هم دهند. البته بخشي از اين قضيه به مردم بر‌مي‌گردد. هم‌چنين بايد بررسي كرد، آيا خانه‌هاي قديمي شرايط لازم را براي زندگي كردن دارند.

حيدري‌پور معتقد است: مشكل خانه‌هاي قديمي با تملك و مرمت آن‌ها توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حل نمي‌شود.

او با اشاره به بررسي وضعيت خانه‌هاي تاريخي توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، گفت: به‌شدت در حال كار روي اين موضوع هستيم. اميدوارم بتوانيم در اين ماه، يك جمع‌بندي كلي با استفاده از نظر همه‌ي استادان اين حوزه داشته باشيم.

تغيير كاربري خانه‌هاي تاريخي نسخه‌ي ويژه‌ي اين بناهاست

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان بيان كرد: نسخه‌ي ويژه‌اي كه براي خانه‌هاي قديمي و تاريخي اين استان مي‌توان پيچيد، تغيير كاربري بخش‌هايي از اين بناها به مجموعه‌هاي خدمات‌رسان، تفريحي، هتل‌ها و فروشگاه‌هاست.

حيدري‌پور ادامه داد: بخش‌هايي را سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و بخش‌هايي را نيز مجموعه‌هايي كه توان مالي دارند،‌ مي‌توانند تملك كنند. زماني كه درباره‌ي فرهنگ مدرسه‌سازي بحث مي‌شود، چرا بخشي وجود ندارد تا براي نجات خانه‌هاي تاريخي اصفهان، با يك برنامه‌ريزي مناسب توسط شهرداري، بخش مسكن و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، با تقسيم كارها براي بهره‌برداري مناسب از بناها اقدام شود.

وي با تأكيد بر اين‌كه نجات خانه‌هاي تاريخي اصفهان فقط شامل حال تملك نيست و در بحث مرمت و كاربري آن‌ها نيز بايد فكري كرد، گفت: البته اين كار عظيم است. به اعتقاد من، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد بتواند اين موضوع را با هم‌دلي و تفكر پي‌گيري كند.

طرح تفصيلي شهر تاريخي اصفهان بسياري از مسايل را برطرف مي‌كند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي راه حل به تعادل رسيدن وضعيت بافت تاريخي در اصفهان، اظهار داشت: اميدوارم با طرح تفصيلي كه براي مناطق تاريخي به تصويب مي‌رسد، بسياري از مشكلات و مسايلي كه وجود دارند، حل شوند.

حيدري‌پور ادامه داد: طرح تفصيلي شهر اصفهان از گذشته در دستور كار بوده و روي مسايلي مانند مشكلات مردم، مشكلات ارتفاعي و شناسايي خانه‌هاي تاريخي كار شده‌ است. در اين طرح تفصيلي، همه‌ي خانه‌هاي تاريخي شهر اصفهان به‌طور كامل شناسايي و علامت‌گذاري شده‌اند. اميدواريم در اين چند روز، با به تصويب رسيدن آن، يكسري از مشكلات برطرف شوند.

وي درباره‌ي طرح تفصيلي استان اصفهان، توضيح داد: در بازنگري اين طرح، همه‌ي مسؤولان و كساني كه در اين حوزه بوده‌اند، مشكلات آن را ديده و حس كرده‌اند. اميدوارم بخشي از اين مشكلات با پروژه‌هايي كه در دست اقدام هستند، برطرف شوند. برطرف كردن مشكلات بافت، محور و بناهاي تاريخي و بناهايي كه در فهرست آثار ملي ثبت شده‌اند، به همتي ويژه در اصفهان و شهرستان‌هاي آن مانند كاشان، نطنز، زواره و اردستان نياز دارد.

حيدري‌پور مشكل حمام‌ها و مساجد را در اصفهان كم‌تر از بناهاي تاريخي اين استان دانست و گفت: بالاي 80 تا 90 درصد اين بناها مالك خصوصي ندارند و به‌صورت هيأت امنايي اداره مي‌شوند و چون به‌صورت وقف هستند، فكر مي‌كنم، در سال‌هاي آينده كم‌تر حمامي با مشكل روبه‌رو باشد.

وي با تأكيد بر لزوم انجام مستندسازي بناهاي تاريخي استان اصفهان، افزود: اميدوارم با انجام اين كار، در اين زمينه نيز بتوانيم به جمع‌بندي برسيم.

طبقه‌ي چهارم برج جهان‌نما تا 5/2ماه آينده بايد تخريب شود

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان درباره‌ي تخريب چهار طبقه‌ي برج جهان‌نما براي جلوگيري از قرار گرفتن ميدان نقش جهان در فهرست ميراث جهاني در خطر، به خبرنگار ايسنا گفت: تاكنون سه طبقه از اين برج تخريب شده است و يك طبقه‌ي ديگر نيز تا 5/2ماه آينده بايد تخريب شود تا ميدان نقش جهان در فهرست ميراث جهاني در خطر قرار نگيرد.

حيدري‌پور ادامه داد: براساس يكي از مصوبات دولت، مبلغي بايد براي تخريب اين چند طبقه‌ي برج به شهرداري پرداخت شود تا اين كار صورت گيرد. اميدواريم در روزهاي آينده، نخستين قسط را بتوانيم به حساب شهرداري بريزيم تا تخريب انجام شود. در صورت‌جلسه نيز قرار شده است، براساس ميزان پول واريزي به حساب شهرداري، در تخريب پيشرفت داشته باشيم.

درحال بررسي دليل ايجاد شدن ترك‌ها در ميدان نقش جهان هستيم

وي هم‌چنين درباره‌ي ترك‌هاي ايجادشده در ميدان نقش جهان و دليل آن‌ها، توضيح داد: ترك‌هاي ميدان نقش جهان به زمان‌هاي گذشته مربوط هستند، ولي اكنون فعال نيستند. با اين وجود، در حال بررسي دليل ايجاد شدن ترك‌ها هستيم. به‌طور قطع، كار كارشناسي براي پي بردن به دليل ايجاد ترك‌ها قبلا انجام شده است و از نتايج كار اطلاع دارم؛ ولي باز با حساسيتي خاص در حال بررسي اين موضوع هستيم تا نتايج دوباره‌ي كار را بگيريم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان بيان كرد: مرمت ميدان نقش جهان هيچ‌وقت متوقف نمي‌شود. اين ميدان هميشه به مرمت نياز دارد و هربار به دليلي مرمت در آن انجام مي‌شود.

در عبور مترو از چهارباغ با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هماهنگي نشد

وي هم‌چنين درباره‌ي عبور مترو از نزديكي سي‌وسه پل و انحراف دستگاه TBM در اين مسير و ميزان آسيب‌هاي واردشده به سي‌وسه پل، گفت: اين دستگاه شش متر در زير پل منحرف شده، ولي به پل آسيبي نرسانده است و اكنون در فاصله‌ي 40 متري سي‌وسه پل قرار دارد. بخش غربي پروژه‌ي مترو عبور كرده و بخش شرقي آن براساس همين موضوع، با فاصله‌ي حدود شش متر منحرف شده است؛ ولي اين انحراف به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ربطي ندارد و مشكل شهرداري است كه بايد آن را حل كند كه دستگاه ‌TBM را چگونه به مسير اصلي خود برگرداند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ادامه داد: در بحث عبور مترو از چهارباغ بايد با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هماهنگي انجام مي‌شد كه صورت نگرفت، پس اتفاقي كه اكنون پيش آمده، مشكل شهرداري است و به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارتباطي ندارد.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي فاصله‌ي استاندارد تونل مترو با پايه‌هاي سي‌وسه پل، اظهار داشت: براساس مطالعات انجام‌شده توسط يك شركت، اگر دستگاه TBM با فاصله‌ي 40 متري از سي‌وسه پل عبور كند، مشكلي ايجاد نمي‌شود. اكنون نيز تونل با آخرين پايه‌ي سي‌وسه پل 40 متر فاصله دارد و جلوتر از آخرين پايه، فاصله‌ي مترو با پايه‌هاي سي‌وسه پل بيش‌تر مي‌شود و تا حدود 130 متر نيز مي‌رسد.

سازمان قطار شهري تا پيش از بررسي چهارباغ عباسي توسط مشاور اجازه‌ي ريل‌گذاري ندارد

او با بيان اين‌كه ميزان آسيب‌هاي واردشده به محوطه‌ي چهارباغ عباسي پس از عبور تونل مترو هنوز بررسي نشده است، گفت: اكنون در بحث عبور قطار از اين منطقه، در حال گرفتن مشاوري هستيم تا موضوع آسيب‌هاي احتمالي واردشده به اين محوطه‌ي تاريخي را بررسي كند و يك گزارش كامل در اين زمينه بدهد. تا پيش از بررسي و پاسخ مشاور به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، قطار شهري اصفهان اجازه‌ي ريل‌گذاري و آغاز به كار را ندارد.

حيدري‌پور با اشاره به دو بحث عبور دستگاه TBM براي حفاري مسير و عبور قطار از تونل مترو، اضافه كرد: از مرحله‌ي نخست گذشته‌ايم و به‌جز اتفاقي كه براي سي‌وسه پل پيش آمده است، در حال بحث روي موضوع دوم هستيم تا كار را جمع كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha