• سه‌شنبه / ۷ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8807-01379.127796
  • خبرنگار : 90003

چرا داستان سريال عليرضا افخمي به تير 88 مي‌رسيد؟ اين كارگردان در گفت‌وگو با ايسنا: از ابتداي فيلم‌نامه‌ي«پنجمين خورشيد» مسايل سياسي در ذهنم جايي نداشت

چرا داستان سريال عليرضا افخمي به تير 88 مي‌رسيد؟
اين كارگردان در گفت‌وگو با ايسنا: 
از ابتداي فيلم‌نامه‌ي«پنجمين خورشيد» مسايل سياسي در ذهنم جايي نداشت

عليرضا افخمي معتقد است: اگر در ساخت سريال «پنجمين خورشيد» به مسايل سياسي و تاريخي پرداخته مي‌شد، ممكن بود كه اين فيلم براي مخاطب فاقد جذابيت‌هاي لازم باشد.

اين كارگردان و فيلمنامه‌نويس در گفت‌وگويي با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين پرسش كه چرا داستان را در تير ماه سال 1388 و در شهر تهران روايت كرده، اما اشاره‌اي به مسايل سياسي روز نداشته است، عنوان كرد: طرح اين فيلم را ما مدت‌ها از اين اتفاقات نوشته بوديم و در آن طرح، تمامي موارد فيلم از جمله تاريخ‌ها و مكان‌ها مشخص شده بود. در فيلم هم اگر مقطع تيرماه 88 به تصوير كشيده شده يكي از دلايلش آن است كه ما دقيقا در همان زمان مشغول فيلم‌برداري بوديم و به طور مثال اگر به تاريخ روزنامه‌هايي كه در اين اثر است توجه كنيد، تاريخ آن‌ها با تيرماه 88 مطابقت مي‌كند.

او ادامه داد: البته بنده از ابتدا هم در پي اين بودم كه به هيچ عنوان به عرصه سياسي ورود نكنم و حتي در قسمت‌هايي از فيلم كه مربوط به سال 64 است هم اين مساله رعايت شده است.در فاصله بين سال 64 و 88 هم اتفاقات و رخدادهاي سياسي مهمي صورت گرفته بود، اما من به آن‌ها هم اشاره‌اي نكردم و علت هم ريشه در سليقه‌شخصي ام داشت؛ چراكه به هيچ عنوان دوست نداشتم كه كارم وجهه و سبقه سياسي پيدا كند و ترجيح مي‌دادم كه اين اثر رنگ و بوي اجتماعي و مردمي داشته باشد.

كارگردان «پنجمين خورشيد» در پاسخ به پرسشي مبني بر تأثيرگذاري شرايط سياسي بر زندگي اجتماعي شخصيت‌هاي فيلم از جمله غلامرضا در سال 64 و روي ندادان اين اتفاق درباره‌ي شخصيت‌هاي سال 88، به ايسنا گفت: من در قسمت‌هاي مربوط به سال 1364 هم به افرادي مثل غلامرضا جنبه سياسي نداده‌ام، بلكه يك قشر خيلي اجتماعي و دوست‌داشتني را به تصوير كشيده‌ام. در كل هم سعي بسياركرد ه‌ام كه از ورود به جنبه‌هاي سياسي احتراز كنم حال چه در قسمت‌هاي مربوط به سال 64 چه در سال 88؛ در مورد شخصيت انوش هم بايد بگويم كه اين شخصيت مانند آن‌چه كه عده‌اي مي‌گويند فردي طاغوتي نبوده است بنده در فيلم حتي سعي كردم كه در برخي قسمت‌ها تماشاگر را به سمتي سوق دهم كه كمي هم به انوش حق دهد يا براي او دل بسوزاند.

افخمي در ادامه در پاسخ به پرسشي كه آيا نمي‌شد با استفاده از برخي نمادها و اشاره‌هاي كوچك برخي مسايل سياسي را نيز بيان كرد جواب داد: مسايل سياسي روز را نمي‌شد با چنين اشاره‌هايي مطرح كرد؛ چراكه يا انسان نبايد مطلبي را مطرح كند يا بايد به طور درست و اصولي آن را بپروراند. اگر بنده چنين قصدي داشتم علاوه بر مسايل سياسي روز بحث‌هاي مهم‌تري مانند پايان جنگ يا رحلت امام(ره) نيز مطرح مي‌شد كه براي پرداختن به آن‌ها لازم بود كه شخصيت‌هاي اصلي داستان نسبت به تك‌تك آن‌ها عكس‌العمل نشان دهند و شايد اين مساله براي مخاطب جذابيتي نداشته باشد. من در ساخت اين سريال از ابتدا سعي كردم كه روي داستان انسان‌ها متمركز شوم و آن‌ها را در ارتباط با يكديگر به تصوير بكشم و نه در ارتباط با تاريخ.

افخمي در پاسخ به پرسش ديگري كه بر ترس و واهمه او از گذشتن از خطوط قرمز اشاره داشت پاسخ داد: البته اين مطلب هم تا حدي مطرح بود؛ چراكه ممكن بود اگر به برخي مسايل ورود كنم بعدها دچار مميزي شوم؛ به خصوص اگر در اين راه قصد داشتم كه جانبدارانه عمل كنم مطمئنا چنين اتفاقي مي‌افتاد؛ اما در كل از ابتداي سنگ بناي فيلم‌نامه‌ي«پنجمين خورشيد» مسايل سياسي در ذهن من جايي نداشت.

كارگردان مجموعه تلويزيوني «پنجمين خورشيد» درباره ي اين كه با پاياني كه ارائه داد اصل پيام سريال كه بحث سرنوشت انسان‌ها و اعمال آنهاست خدشه‌دار نمي‌شود؟ به خبرنگار ايسنا گفت: خيلي به پايان فيلم فكر كرده بودم و از ابتدا و طرح اوليه هم همين پايان‌بندي در ذهنم بود. البته طرحي كه در ابتدا و دخترم (افسانه افخمي) ارايه كرده بود به اين شكل بود كه «هما به عنوان همسر نويسنده درباره پايان داستان از او مي‌پرسد»، اما من فكر كردم كه اگر اين فيلم اين‌گونه پايان يابد مردم اين داستان را قصه‌اي گذرا مي‌دانند و آن را فراموش مي‌كنند به همين دليل براي پايان خواهر نويسنده را جايگزين همسر او كردم و بعد با ديدن آن چند نفر سر چهارراه بار ديگر سعي كردم كه به مخاطب بگويم كه تمام آن انسان‌هاي جنوب‌ شهري با تمام آن معرفت و فقرشان ممكن است كه بر سر تك‌تك چهارراه‌ها به صورت واقعي وجود داشته باشند و شما آن‌ها را هرروز ببينيد.

او ادامه داد: اين نوع پايان‌بندي موجب مي‌شود كه برخلاف آن‌چه كه شما مي‌گوييد مخاطب از پايان فيلم دلگير نشود و احساس نكند كه مدتي سر كار بوده است .از سوي ديگر اين نوع پايان بندي موجب مي‌شود كه تماشاچي اين سريال را به حساب يك داستان نگذارد و آن را به سادگي فراموش نكند.

افخمي هم‌چنين اظهار كرد: البته برخي از مخاطبان به خاطر پايان تلخ اين فيلم ناراحتند و احساس مي‌كنند كه بهتر بوده كه اين فيلم پايان خوشي داشته باشد و اين دو نفر به يكديگر برسند؛ اما من فكر مي‌كنم اين چيزي است كه فاقد جنبه‌هاي آموزشي و هنري است.

اين كارگردان در ادامه با اشاره به ساخته‌هاي قبلي‌اش اظهار كرد: در تمامي آثارم از «تب سرد»، «روز حسرت»، «اغما»، «او يك فرشته بود» و ... در اكثر موارد پاياني تلخ را در نظر گرفته‌ام، چراكه به شخصه اين نوع پايان را بيشتر مي‌پسندم و شايد حتي در اين عرصه تا حدي تلخ‌انديش باشم. اما اكنون كه فكر مي‌كنم مي‌بينم كه اگر قرار بود اين دو نفر به يكديگر نرسند به تماشاچي تا حدي ظلم شده بود براي همين به خاطر گرفتن تلخي اين موضوع سعي كردم كه با اضافه كردن سكانس چهارراه تا حدي تلخي اين موضوع را بگيرم و به نوعي يك مسكن به تماشاچي بدهم.

اين كارگردان تلويزيون ادامه داد: البته با اين وجود پايان اين فيلم مي‌تواند انتقادات متعددي داشته باشد كه جواب من براي تمامي اين انتقادات همين صحبت‌هايي است كه كردم. شايد اگر من همين الآن هم بخواهم يك بار ديگر پايان‌بندي اين فيلم را بنويسم باز به همين شكل عمل كنم، به هرحال بنده به عنوان كسي كه اين داستان را نوشته دوست دارم كه اين فيلم اين‌گونه تمام شود و نه مردم برنجند و نه اثر من بي‌اثر شود.

***

عليرضا افخمي هم‌چنين در پايان اين مصاحبه ضمن تكذيب مشاركت در توليد سريال نوروزي شبكه تهران اظهار كرد: چند پيشنهاد دارم اما هنوز تصميم نگرفته‌ايم؛ البته هيچ‌كدام از آن‌ها مناسبتي نيستند.

او هم‌چنين اضافه كرد: فكر مي‌كنم كه فعلا به مدت دوماه به خواب عميق احتياج دارم به همين دليل تا مدتي، كار جديدي را شروع نخواهم كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha