• یکشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۸۸ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8807-02375

مصباحي‌مقدم: نبايد شيرازه لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها به هم بريزد بااجرايي شدن لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها اتكاي دولت به درآمدهاي نفتي كاهش مي‌يابد

مصباحي‌مقدم:
نبايد شيرازه لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها به هم بريزد
بااجرايي شدن لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها اتكاي دولت به درآمدهاي نفتي كاهش مي‌يابد

رييس كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي دولت، لايحه‌ي هدفمند كردن لايحه را يك بسته‌ي كاملا دقيق عنوان كرد و گفت: شيرازه اين لايحه نبايد به هم بريزد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام مصباحي‌مقدم در حاشيه‌ي جلسه‌ي علني امروز مجلس در جمع خبرنگاران با اظهار خشنودي از تصويب كليات لايحه‌ي هدفمند كردن يارانه‌ها در جلسه‌ي صبح امروز مجلس گفت: اميدواريم جزييات اين لايحه به همين ترتيب تصويب شود.

وي درخصوص موارد مطرح شده در جلسه‌ي غيرعلني صبح امروز مجلس نيز اظهارداشت: در اين جلسه بر ضرورت تصويب كليات اين لايحه تاكيد و عنوان كردم در اين لايحه قيمت‌هاي حامل‌هاي انرژي اصلاح شده و يارانه‌ها هدفمند شده‌اند.

وي افزود: اگر اين لايحه در مجلس تصويب نشود، تقريبا در سال 1404 همه توليدات انرژي كشور اعم از نفت و گاز را بايد در داخل مصرف كرده و حتي اقدام به واردات كنيم.

مصباحي مقدم با اشاره به اين‌كه اين لايحه سه هدف عمده را دنبال مي‌كند، گفت: اين لايحه علاوه بر مديريت مصرف انرژي، به اصلاح ساختار توليد و عدالت در توزيع يارانه‌ها مي‌پردازد.

نماينده‌ي تهران با اشاره به آثار اجرايي اين لايحه در عين حال به تغيير ساختار تورم در كشور اشاره كرد و گفت: تورم در كشور ما به دليل اتكاي به درآمد نفت است، با اجرايي شدن اين لايحه اتكاي دولت به درآمدهاي نفتي كاهش مي‌يابد و ديگر ناگزير از برداشت از حساب ذخيره ارزي براي واردات بنزين و گازوئيل نيستيم و البته تبديل ريال به دلار كه عامل اصلي تورم است، متوقف مي‌شود.

مصباحي‌مقدم با بيان اين‌كه اين لايحه به افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي مي‌انجامد، گفت: اگرچه برخي نگران اين مساله هستند، اما گاهي براي كمك به يك بيماري مزمن ناگزير از يك عمل جراحي هستيم.

رييس كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي با اعتقاد به اين‌كه مزاياي اجراي اين لايحه فراتر از مشكلات آن خواهد بود، اظهارداشت: ممكن است در كوتاه مدت با مسائلي روبه‌رو شويم، اما در درازمدت با منافع زيادي روبه‌رو خواهيم بود.

وي با اشاره به ملايم كردن شيب افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در كميسيون ويژه خاطرنشان كرد: با افزايش زمان مدت اجراي اين لايحه از 3 به 5 سال كوشيده‌ايم كه فشار ناشي از افزايش قيمت‌ها را كنترل كنيم.

وي تصريح كرد: پرداخت يارانه‌ها و بازتوزيع درآمدهاي ناشي از اصلاح قيمت‌ها تنها به 5 دهك پايين جامعه اختصاص مي‌يابد. البته تخصيص اين يارانه‌ها در ابتدا به شكل نقدي بوده و در پايان اين دوره 5 ساله در قالب نظام جامع تامين اجتماعي خواهد بود كه هزينه‌هاي بيمه خدمات درماني، ازكارافتادگي، كمك هزينه‌ي مسكن و ... در قالب نظام تامين اجتماعي به مردم پرداخت خواهد شد.

مصباحي‌مقدم هم‌چنين درخصوص مطالب مطرح شده از سوي توكلي در جلسه غيرعلني صبح امروز گفت: ايشان نيز كليات لايحه را قبول داشت و اعلام كرد .

مصباحي‌مقدم گفت: توكلي نتايج كميسيون ويژه مجلس در تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها را پذيرفته و اعلام كرده كه پيشنهاد اصلاحي براي جزييات آن دارد كه حتما آن را مطرح مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha