• دوشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۸۸ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8808-01304.139269
  • منبع : نمایندگی یزد

/گزارش/ بالأخره متولي ساماندهي ميدان قديمي "بعثت" يزد، كيست؟

/گزارش/
بالأخره متولي ساماندهي ميدان قديمي "بعثت" يزد، كيست؟

ميدان بعثت يا سيدمصطفي خميني(ره)، در مركزي‌ترين منطقه شهر يزد واقع شده است و يكي از پرترددترين مكان‌هاي شهر به حساب مي‌آيد. اين ميدان از يك طرف به خيابان قديمي "قيام" كه به بازار قديمي شهر يزد و ميدان اميرچخماق منتهي شده، مي‌رسد و از طرف ديگر نيز به بلوار امامزاده جعفر(ع) كه يكي از پرترددترين خيابان‌هاي شهر است، مربوط است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه يزد، ميدان بعثت يزد در گذشته همانند ميدان امير چخماق، حسينيه‌اي بوده است كه بقاياي اين حسينيه هنوز كاملا به چشم مي‌خورد به طوري‌كه در كنار اين ميدان شلوغ، هنوز نخلي كه مربوط به حداقل 400 سال پيش است و يكي از معروف‌ترين نخل‌هاي يزد به شمار مي‌رود كه حتي در سفرنامه‌ها همراه با نخل ميدان اميرچخماق از آن ياد شده است، وجود دارد و با اين وجود از آن محافظتي نمي‌شود!

اين ميدان همانند ميدان امير چخماق در گذشته مجموعه‌اي از حسينه، مسجد، بازار، تكيه و... با نام شاه طهماسب بوده است كه هنوز بقاياي تكيه‌ها در ميدان كاملا مشهود است.

حسينيه شاه طهماسب، همزمان با رواج خيابان‌سازي در دوران پهلوي اول به ميداني كوچك تبديل و به ميدان شاه معروف شد.

همچنين از بقاياي اين حسينه، مي‌توان به مسجد قديمي شاه طهماسب كه در ابتداي خيابان سيد گلسرخ وجود دارد، اشاره كرد. باني بناي قديمي اين مسجد، بيگم، دختر شاه طهماسب صفوي است که به همسري نورالدين ميرميران، از خاندان شاه نعمت‌الله درآمد. از بناي قديمي اين مسجد تنها دو سنگ مرمر يکي در محراب و ديگري بر ستون ميدان برجاي مانده است.

اما جدا از سابقه تاريخي اين منطقه از شهر يزد،‌ روش ساخت اين ميدان بسيار قديمي است و از آن جهت كه يكي از مراكز اصلي رفت‌وآمد مردم شهر به حساب مي‌آيد، نياز به ساماندهي دارد.

از سويي به دليل قدمت تاريخي آن، يكي از مكان‌هاي هدف گردشگري در شهر تاريخي يزد است اما به دليل عدم ساماندهي اين ميدان و فرسودگي و خرابي برخي از مكان‌هاي آن، چهره‌اي نازيبا به شهر داده است.

نكته قابل توجه آن است كه در اين مركز پر رفت‌وآمد و مهم شهر، پايانه مسافربري اتوبوس‌هاي درون‌شهري نيز با وجود فضاي بسيار كم، مستقر است و علاوه بر آلودگي هوا، آلودگي صوتي را نيز به وجود آورده و بر مشكلات و چهره نازيباي اين ميدان مي‌افزايد.

اما مدت‌هاست كه بحث ساماندهي ميدان بعثت از سوي مسوولان مربوطه عنوان شده است؛‌ اما هنوز هيچ اثري از هيچ‌گونه اقدامي در اين خصوص ديده نمي‌شود.

به دليل اينكه اين مكان يك مكان وقفي به حساب مي‌آيد، هنگامي‌كه از مسوولان سوال مي‌شود كه چرا به اين مكان رسيدگي نمي‌شود، همگي از كوتاهي اداره اوقاف براي رسيدگي به اين مسأله ياد مي‌كنند.

مديركل اداره اوقاف و امور خيريه استان يزد:

نمي‌توانيم به تنهايي بخشي از شهر را در دست بگيريم

ساماندهي ميدان بعثت هيچ منفعتي براي ما نداشته است!

اما مديركل اداره اوقاف و امور خيريه استان يزد در اين خصوص به خبرنگار ايسنا، منطقه يزد، گفت: در بحث ميدان بعثت به جهت آنكه اين مكان در گذشته حسينيه بوده است و بعد نيز تبديل به ميدان شده و 4 ضلعش نيز وقفي است؛ اداره اوقاف استان در اين زمينه مسوول است؛ اما هنگامي‌كه ما مي‌خواهيم كاري انجام هيم قطعا با مسائلي از جمله نظرات ميراث فرهنگي به دليل تاريخي بودن مكان مواجه هستيم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين عاملي افزود: ما نمي‌توانيم به تنهايي بخشي از شهر را در دست بگيريم و آنچه كه خواسته مسوولان است، به انجام برسانيم؛ در حالي‌كه هيچ منفعتي براي ما نداشته است. اصلا اين پول را از كجا بايد بياوريم؟!

وي با تاكيد بر اين مطلب كه ساماندهي ميدان بعثت، به يك حركت جمعي نياز دارد، گفت: بايد براي ساماندهي اين منطقه از شهر، ادارات مختلفي از جمله اداره توزيع برق، شهرداري، ميراث فرهنگي و اداره اوقاف با يكديگر همكاري كنند.

عاملي اظهار داشت: گاهي مي‌گويند بايد اداره اوقاف نماي اين مكان را تميز كند و در اختيار مردم قرار دهد تا مردم از اين منظره بد فارغ شوند؛ اما ايستگاه اتوبوس را چكار مي‌كنند؟ در هيچ كجا توقفگاه مركزي اتوبوس در ميدان شهر نيست؛ اما دقيقا در اينجا ايستگاه مركزي و پايانه اتوبوس در ميدان شهر است در صورتي‌كه اگر ما هر سال آجرهاي اين منطقه از شهر را تميز كرده، بسابيم به فرض اينكه اين كار امكان داشته باشد، تا سال ديگر آجرها با آن دود اتوبوس‌ها دوباره به همان وضعيت قبلي درخواهند آمد.

وي گفت: در صورتي‌كه شهرداري يزد، ايستگاه و توقفگاه اتوبوس را از اين ميدان بردارد و اداره برق نيز ايستگاه ترانسفورماتور خود را به جاي ديگري منتقل كند، همچنين ميراث فرهنگي روشن و واضح به ما بگويد كه چكار بايد انجام دهيم، در نتيجه با همكاري همه‌جانبه نهادهاي مرتبط اين مسأله به خوبي حل شده، مي‌توان جلوه خوبي به ميدان بعثت داد.

حجت‌الاسلام عاملي اظهار داشت: اداره اوقاف به تنهايي قادر به اين كار نخواهد بود و چنين مسووليتي نيز ندارد و در اين مقوله تا به حال هيچ‌كس ما را همراهي نكرده است و تنها به جهت اينكه اين مكان موقوفه است، هرجا و هر موقع بحثي از اين ميدان مي‌شود همه، تقصيرها را به گردن اوقاف مي‌اندازند.

وي تاكيد كرد: بنده براي بار ديگر اعلام مي‌كنم كه هر زمان صورت‌جلسه‌اي وجود داشته باشد و وظيفه‌ها مشخص شود تا هركس بر اساس وظيفه عمل كند، آن‌وقت اگر اوقاف كوتاهي كرد، در همه رسانه‌ها اعلام كنند كه اداره اوقاف نسبت به تعهدات خود عمل نكرده است.

رييس سازمان ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان يزد:

ساماندهي ميدان بعثت در حقيقت برعهده اداره اوقاف و شهرداري يزد است

در ادامه، رييس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان يزد نيز، در پاسخ به اظهارات حجت‌الاسلام عاملي، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا- منطقه يزد - اظهار داشت: سازمان آمادگي دارد جهت اجراي طرح براي دادن مصالح و همچنين حضور ناظر، كمال همكاري را داشته باشد.

عزيزالله سيفي افزود: ساماندهي اين ميدان در حقيقت بر عهده اداره اوقاف و شهرداري يزد است اما سازمان ميراث فرهنگي استان نيز آمادگي دارد در جهت اجراي اين طرح مصالح ساختماني را تامين كند و پروژه را به صورت مشاركتي به اتمام برساند و براي رفع نگراني نيز، سازمان آمادگي به امضا رساندن تفاهم‌نامه همكاري را دارد.

وي گفت: ما تاكنون طرح‌هاي مشاركتي نيز با شهرداري داشته‌ايم به طوري‌كه طرح و نظارت از سوي سازمان بوده است و اجرا را شهرداري برعهده داشته كه نمونه بارز اخير اين همكاري، ساماندهي بازار "خان" و "زرگري" است.

معاون شهرسازي شهرداري يزد:

طرح ساماندهي ميدان بعثت، منتظر تاييده استانداري يزد است

در خصوص اين مسأله، همچنين معاون شهرسازي شهرداري يزد نيز اظهار داشت: طرح نهايي ساماندهي ميدان بعثت، منتظر تاييديه استانداري يزد است.

عباس دهقان، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا - منطقه يزد - گفت: چندين سال پيش طرح تفصيلي ساماندهي ميدان بعثت، تهيه شد و اكنون اعتباري به ميزان 50 ميليون تومان جهت تهيه طرح و ساماندهي نهايي آن اختصاص داده شده است.

وي افزود: ساماندهي ميدان بعثت از مصوبات شوراي شهر يزد بوده است كه مصوبه براي تاييديه به استانداري ارسال شده است كه در صورت تاييد، قرارداد جهت تهيه طرح نهايي منعقد مي‌شود.

معاون عمراني شهرداري يزد:

مجوز ساماندهي ميدان بعثت اخذ شده است

همچنين در اين خصوص، عظيم‌زاده، معاون عمراني شهرداري يزد، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، از اخذ مجوز ساماندهي ميدان بعثت خبر داد و گفت: در حال حاضر بايد بر روي طرح و پياده‌روسازي و برنامه‌هاي ترافيكي ميدان، كار شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha