• جمعه / ۲۹ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8808-02006.142448
  • خبرنگار : 71091

عسگرپور در گردهمايي جامعه اصناف سينمايي مطرح كرد: سياست توليد بيش از 200 فيلم و اكران 45 اثر در سال نگران‌كننده است

عسگرپور در گردهمايي جامعه اصناف سينمايي مطرح كرد:
سياست توليد بيش از 200 فيلم و اكران 45 اثر در سال نگران‌كننده است

عسگرپور در دومين گردهمايي جامعه اصناف سينمايي ايران مطرح كرد:چند مساله مبهم با مديريت جديد سينما بوجود امده که بايد در اين زمينه‌ها شفاف سازي شود و يکي از اين مسائل موضوع مطرح شده در مورد توليد بيش از 200 فيلم در سال و اکران فقط 45 اثر از ميان آن‌ها است که اين سياست‌نگران کننده است،چرا بايد بدون برنامه‌ريزي نمايش به سراغ توليد فيلم بدون مجوز نمايش برويم؟

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين گردهمايي شامگاه چهارشنبه ـ 27 آبان ماه ـ در پرديس«ملت» با حضور 196 نفر از اعضاي شوراهاي مرکزي اصناف خانه سينما برگزار شد.

در اين مراسم صنفي علاوه بر گزارش دستاوردهاي خانه سينما درفصل تابستان و پاييز، نمايندگان برخي از اصناف نيز ديدگاه‌ها و توقعات خود را از سينما، همکاران، هيات مديره و مديريت دولتي سينما مطرح کردند.

مراسم با اجراي فرهاد توحيدي، عضو هيئت مديره خانه سينما آغاز شد.

فرهاد توحيدي: هركس از ميان ما برود مكلف است 10 ميليون تومان بپردازد!

او در ابتداي سخنانش از هنرمندان و سينماگراني که طي روزهاي گذشته از دنيا رفته بودند، ياد کرد و به‌طنز گفت: از زماني که هيات مديره مصوبه بيمه عمر و حادثه را مصوب کرد، رفتگان زياد شدند و ما تصميم گرفته‌ايم مصوب کنيم، هر کس از ميان ما برود مکلف است ده ميليون تومان به خانه سينما کمک کند.

توحيدي سپس درباره‌ي دلايل برگزاري اين گردهمايي توضيح داد: اين نشست با حضور نمايندگان 29 صنف خانه سينما برگزار مي‌شود و هدف ما از برپايي چنين جلسه‌اي، اين است که تصميم‌گيري‌ها و اقدامات هيات مديره خانه سينما فقط محدود به اعضاي اين هيئت نشود و اصناف مختلف در جريان اين تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها قرار بگيرند و با اين هدف در هر فصل جلسه‌اي با شوراي مرکزي اصناف خانه سينما خواهيم داشت.

دبير هم‌انديشي مديريت هنري:

فعال صنفي بايد شرايط وحدت يافتن موثر را فراهم كند

سپس دکتر مهدي حجت، دبير هم‌انديشي مديريت هنري در سخناني مطرح كرد:«ما دو نوع در کنار هم بودن داريم ترکيب و مخلوط. درترکيب پاره‌اي از عناصر به‌مدت مشخصي در کنار يکديگرند بدون آنکه جنبش يا حرارتي توليد کنند. اما در مخلوط وضع متفاوت است و ما شاهد ماده و انرژي متفاوت و گسترده‌تري هستيم که کاملا با اثر اوليه متفاوت است و برآيند آن اصلا با اجزاي عناصر اوليه تشکيل‌دهنده مخلوط مساوي نيست. يک اثر سينمايي در پي تلاش تعدادي از اعضاي اصناف مختلف به وجود مي‌آيد. همين مخلوط بودن کارهاي هنري به‌خصوص در سينما است که موجب مي‌شود کيفيت کنار هم قرار گرفتن اصناف هم اهميت پيدا کند.

اگر فعاليت‌ها، اظهارنظرها و کيفيت همکاري‌ها را کنار هم قرار دهيم مثلثي به وجود مي‌آيد که خاصيت مخلوط يا ترکيب بودن فعاليت صنفي را به خوبي نشان مي‌دهد. فعال صنفي بايد شرايطي را فراهم کنند که امکان وحدت يافتن اين عناصر به شيوه مخلوط به وجود آيد تا برايند موثري در جامعه باشد.»

رييسيان و انتقاد از وضعيت برخي فيلم‌هاي اين روزهاي سينماها

عليرضا رئيسيان رئيس کانون کارگردانان سينماي ايران به‌عنوان ديگر سخنران اين گردهمايي با اشاره به اهميت برگزاري چنين گردهمايي‌هايي گفت:چنين جلساتي فرصتي به وجود مي آورد تا مسائل پراهميت صنف را فارغ از سليقه و منافع به بحث بگذاريم و مورد بررسي قرار دهيم و ميثاق‌هايمان را مرور کنيم. سال گذشته وقتي بيانيه کانون کارگردانان سينماي ايران در انتقاد به عملکرد مديرعامل بنياد سينمايي فارابي منتشر شد، شايد هيچ کسي فکر نمي‌کرد که امروز شاهد برکناري مديرعامل باشيم.

او ادامه داد: امروز خطاب به دوستاني که مديريت را در دست دارند مي‌گويم که اگر مملکت ما سرزميني آزاد و عدالت محور بود بايد عملکرد آن مدير منتشر و نقد و امروز به دليل تلف کردن فرصت‌ها و سرمايه‌ها محاکمه مي‌شد. اما زماني که ما آن بيانيه را منتشر کرديم برخي به ما چنين گفتند که يک صنف نبايد خود را اينچنين درگير کند و خود را با چنين انتقاد علني در معرض خطر قرار دهد. اما پاسخ من اين بود که ما حزب نيستيم و به عنوان يک صنف اتفاقاً بايد چنين عمل کنيم و در برابر اوضاع و احوال شغل و معيشت‌مان واکنش نشان دهيم.

رئيسيان اظهار داشت: هنرمندان سينما عهدي بين خود دارند و آن اينکه قدرت‌شان را از مديريت و مسئولان بالاتر نمي‌گيرند، بلکه قدرت آنان از مردم است و اين يک جاده دو طرفه بين هنرمندان و مردم است. مسئولان فعلي سينماي ما اگر بخواهند حکم چراغ قرمز و يا پاسبان را داشته باشند، بايد بدانند همان اتفاقي که براي مديران قبلي افتاد براي آنان هم رخ خواهد داد.

رئيس کانون کارگردانان سينماي ايران با انتقاد از وضعيت فيلم‌هايي که اين‌روزها در سينماي ايران غالب توليدات را تشکيل مي‌دهد، گفت:مديريت فرهنگي يا بايد هنرمند باشد يا هنردوست؛ دليل آن هم به اين موضوع برمي‌گردد که مديريت هنري مي‌تواند تاثير بسيار زيادي روي جريان فعاليت‌هاي سينمايي داشته باشد. اين روزها با مجموعه از از فيلم‌هاي بي سروشکل روبرو هستيم؛ فيلم‌هايي که مي‌توان آن‌ها را حاصل طراحي ناشيانه مديريت دانست.

او ادامه داد:اين روزها با کمدي‌هاي سخيفي روبرو هستيم که تنها توجيه توليد آن‌ها بفروش بودن آنها عنوان مي‌شود. در حالي که نمي‌توان تنها با اين توجيه هر فيلمي ساخت و سينما را به سطحي‌ترين شکل آن رساند. رئيسيان تاکيد کرد که سينماي ايران سليقه‌ساز است و نبايد بگوييم اين سليقه مردم است.به‌خصوص در زمينه مديريت توليداتي که از آن‌ها ياد شد، نيازمند بازنگري جدي است.

وي گفت:در حال حاضر ما سينماي دو تکه‌اي داريم، يکي فيلم‌هاي نازل و بازاري و ديگري فيلم‌هاي سفارشي دولتي.

رييسيان در پايان گفت: ما حق نداريم در اين خانه باشيم و به صلاح و رفعت آن نکوشيم و براي منافع فردي خانه را موريانه خورده کنيم و آن را از بين ببريم.

 تورج منصوري: 20 درصد از اعضاء صنف فيلمبردارن بيكار هستند

به گزارش ايسنا،در ادامه‌ي اين مراسم تورج منصوري عضو هيات رئيسه انجمن فيلمبرداران سينماي ايران به موضوع ممنوع الخروج شدن برخي همکاران سينمايي اشاره کرد و گفت: ما نامه‌اي به وزير محترم نوشتيم اما ظاهرا ايشان نخوانده‌اند، کاش يک سي دي صوتي پيوست کرده بوديم.

وي ادامه داد: در چند روز آينده اقدام ديگري را دنبال مي‌کنيم.

منصوري در بخش ديگري از سخنانش مطرح كرد:20 درصد از اعضاي صنف فيلمبرداران سينماي ايران بيکار هستند و از سوي ديگر عده زيادي از افرادي که به عضويت صنف ما در نيامده‌اند و يا سابقه ندارند، با عطشي که در زمينه رسيدن به جايگاه‌هاي بالا در سينما دارند و بدون تجربه و جوياي نام وارد عرصه مي‌شوند و به اين ترتيب وضعيت کارها در سينما به هم مي‌خورد و امنيت شغلي وجود نخواهد داشت.

او ادامه داد:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين زمينه‌ها نشان داده که هيچ‌گاه به دنبال استانداردسازي نبوده است و صرفا به دنبال حواشي کنترلي و نظارت‌هاي سليقه‌اي مديران ارشدش دويده است. و اين عدم استانداردسازي به عدم امنيت شغلي اهالي صنف تبديل مي‌شود و همين مساله مشکلاتي را براي اعضاي اصناف مختلف به وجود مي‌آورد.

منصوري با اشاره به تفاهم‌نامه‌اي که بين انجمن فيلمبرداران و کانون کارگردانان سينماي ايران امضا شده، گفت:توافقنامه‌اي با کانون کارگردانان سينماي ايران امضا کرديم که براساس آن کارگردانان فقط از فيلمبرداران عضو انجمن براي کارهاي خود استفاده کنند اما نمي‌دانم به چه دليل اين مساله رعايت نمي‌شود. ما سينماگران عاشقانه در سينما فعاليت مي‌کنيم و خيلي از ماها متوجه نشديم کي فرزندانمان بزرگ شدند اما در مقابل هيچ‌اطميناني براي تامين روزهاي از کار افتادگي و بيماري و بازنشستگي ما وجود ندارد.

اين فيلمبردار سينماي ايران در سخناني گفت:در خانه سينما دو نهاد وجود دارند که مي‌توانند حافظ منافع جمع باشند، يکي کانون کارگردانان سينماي ايران که مي‌توانند فقط با گزينش اعضاي اصناف امنيت شغلي را به وجود آورند و ديگري تهيه‌کنندگان که مي‌توانند با صرفنظر کردن از کاهش هزينه‌ها به واسطه استفاده از فيلمبرداران ناشناس شرايط بهتري را براي فيلمبرداران عضو انجمن به وجود آورند.

در ادامه‌ي گردهمايي اصناف، فرهاد توحيدي از بيمه بيکاري به عنوان يکي از مطالبات احقاق نشده سينماگران نام برد.

پيشنهادهاي انجمن سينماداران را براي بهتر شدن وضعيت سالن‌هاي سينما

نشست با سخنان صابري که متني نوشته شده توسط محمد قاصد اشرفي، رئيس هيئت مديره انجمن سينماداران ادامه پيدا کرد. صابري گفت:فيلم و نمايش در حوزه صنعت سينما دو مقوله جدايي ناپذير هستند که ناديده گرفتن يکي منجر به نابودي کل اين صنعت مي‌شود.در سال‌هاي اوليه ورود سينما به ايران هنوز، استوديوهاي فيلمسازي چندان فعال نبودند و تا اينکه در دهه 40 توليد فيلم در ايران رونق بسيار خوبي گرفت و به يکي از درخشان‌ترين دوره‌ها تبديل شد. پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي اگرچه به نوعي زم‌زم‌هاي مرگ سينما شنيده مي‌شد، اما فرمايش امام خميني(ره) که ما با سينما مخالف نيستيم با فحشا مخالفيم، مرحله جديدي را براي سينماي ايران به وجود آورد.

او با اشاره به کاهش تعداد تماشاگران سينما از نيمه دهه 70 تصريح كرد:« از اواسط دهه 70 سطح فيلم‌هاي توليدي به شدت نزول کرد تا جائي که با فاجعه ريزش تماشاگر و گريز مخاطب مواجه شديم. اما متاسفانه به جاي ريشه‌يابي علت اين فاجعه انگشت اتهام به سوي خانه سينما نشانه گرفته شد و با واژه‌هايي چون کمبود سالن، فرسودگي سالن‌ها سعي شد صورت مساله پاک شود. اما سينماداران با وجود کم لطفي‌هاي بسيار و مشکلات اقتصادي، تمام تلاش خود را براي خاموش نشدن آپارات سالن‌هايشان به کار بردند.

صابري ادامه داد:اگر چه در توليد با ارقام 70 تا 100 فيلم در سال رتبه چندان قابل توجهي در جهان نداريم اما از لحاظ ميزان جذب مخاطب با فاجعه‌اي به نام پايين ترين رتبه در جهان مواجه هستيم. اقتصاد سينما به سالن هاي نمايش در کنار انبوه توليدات متنوع و جذاب وابسته است. سينماي ايران به جراحي سختي نياز دارد تا بتواند خود را باز يافته و نفسي بکشد.

او با اشاره به اصل 161 برنامه سوم توسعه، گفت:عدم برنامه‌ريزي درست در جذب بخش خصوصي، کمبود منابع و امکانات مناسب از يک طرف ووجود مشکلات اقتصادي، کاستي‌هاي مالکان سينما و عدم بازدهي اقتصادي از سوي ديگر، سرمايه‌گذاري در بخش سالن‌سازي را با مشکل مواجه کرده است. اگرچه با تصويب قوانيني همچون ماده 161 برنامه سوم باعث تشويق سينمادوستان شد اما اين طرح نيز با عدم همکاري شهرداري هاي مناطق عملاً به نتيجه‌اي نرسيد و بايدها و نبايدهاي حضور بخش خصوصي در اين عرصه با شکست مواجه شد.

صابري در ادامه سخنان پيشنهادهاي انجمن سينماداران را براي بهتر شدن وضعيت سالن‌هاي سينما مطرح کرد و گفت: رئوس پيشنهادها در 9 بند مطرح شده است. 1- ايجاد قانون مدون در حوزه توليد و نمايش، 2- حذف 5 درصد عوارض شهرداري‌ها به نفع سينمادارن، 3- حمايت شهرداري‌ها از بخش خصوصي، 4- عضويت کارکنان سينما به عنوان اعضاي صنف در تعاوني مسکن خانه سينما و صندوق‌تعاون آن، 5- تثبيت جايگاه خانه سينما به عنوان پشتيبان و حامي تمامي صنوف وابسته به آن، 6- هرساله در سه ماهه پاياني سال جهت تکميل عملکرد شوراي صنفي نمايش و تدوين آيين‌نامه جديد، با حضور کارشناسان صنوف ذي‌نفع جلساتي برگزار شود، 7- نمايش فيلم‌هاي متنوع و سرويس دهي به اکثر فيلم‌ها بدون صف‌بندي و محدوديت سانس، 8- ايجاد طرح‌هاي سازنده‌اي همچون اذان تا اذان در جذب مخاطب بيشتر و 9- در کنار حمايت از ساخت فيلم‌هاي فرهنگي از سالن‌هاي سينما هم براي نمايش آن‌ها حمايت شود.

 عسگرپور: مديريت سينمايي در برخي زمينه‌ها شفاف‌سازي كند

محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما در بخش پاياني اين مراسم با اشاره به برگزاري دومين گردهمايي جامعه اصناف سينمايي خاطرنشان كرد: نخستين گردهمايي ما در فروردين ماه با روساي اصناف و بازرسان صنوف بود که ترجيح داديم اين جلسات با اعضاي شوراي مرکزي صنف‌هاي مختلف ادامه داشته باشد. در ميان صحبت‌هاي مطرح شده از سوي نمايندگان اصناف مساله امنيت شغلي مطرح شد که اين موضوع به‌طور مشخص يکي از دغدغه‌هاي ما در مورد سينماست که بايد راه‌حلي براي آن انديشيده شود.

يکي از مهمترين راهکارهايي که در اين زمينه به آن دست يافتيم اين است که افراد براي توليد فيلم‌ها فقط از اعضاي اصناف استفاده کنند.

او راه رسيدن به اين وضعيت را چنين عنوان کرد: يکي از راه‌هايي که مي‌تواند شرايط استفاده از اعضاي اصناف را به وجود آورد، وجود اطلاعات لازم و کافي در مورد افراد و صنوف و اعضاد آنان است که با اين هدف 90 درصد اطلاعات مربوط به صنوف مختلف را جمع‌آوري کرده‌ايم تا به اين ترتيب بانک اطلاعاتي به وجود آوريم. مساله ديگر شماره نظام صنفي است. به اين ترتيب که هريک از اعضا شماره نظام صنفي مخصوص به خود را در اختيار داشته باشد تا بشود بر اساس آن موضوع همزماني کار و امکان فرصت برابر به کار به اعضاء برخوردار شود. تاکنون اطلاعات 1800 نفر از اعضا جمع‌آوري شده و اين اطلاعات در مورد 900 نفر فرآوري شده است.

او ادامه داد:همچنين 880 پست الکترونيک اعضاء را جمع‌آوري کرده‌ايم که از طريق اين آدرس‌ها اخبار واطلاعات مربوط به خانه سينما در دسترس اعضا گذاشته مي‌شود.

عسگرپور با اشاره به سفر گروهي از نمايندگان خانه سينما به آمريکا گفت:اطلاع رساني در مورد ان سفر به دليل شرايط خاصي که وجود داشت به شکل ويژه‌اي انجام شد، اما در مورد ديگرسفرها و از جمله باليوود که اميدوار هستيم امسال اتفاق بيافتد، اطلاع‌رساني پيش از سفر گسترده‌تر خواهد بود.

مديرعامل خانه سينما در مورد برنامه‌هاي مديران جديد سينمايي گفت: چند مساله مبهم با مديريت جديد سينما بوجود امده که بايد در اين زمينه‌ها شفاف سازي شود. يکي از اين مسائل موضوع مطرح شده در مورد توليد بيش از 200 فيلم در سال و اکران فقط 45 اثر از ميان آن‌ها است که اين سياست‌نگران کننده است،چرا بايد بدون برنامه‌ريزي نمايش به سراغ توليد فيلم بدون مجوز نمايش برويم؟.با توجه به سياستي که اعلام شده اگر قرار نيست فيلمي اکران شود اصلاً به چه دليل بايد توليد شود؟ اين يکي از مسائلي است که با مديريت جديد سينما داريم و بايد در اين مورد شفاف‌سازي شود. نکته ديگر براساس آخرين مصوبه هيئت وزيران، شواري پروانه فيلمسازي مرکب از 5 عضواست که دو نفر از خانه سينما، 2 نفر به پيشنهاد مديرکل نظارت و يک نفر هم خود مدير کل نظارت و ارزشيابي است حال با توجه به تغيير اعمال شده در وزارت و افراد نه‌تنها هيچ‌گونه رايزني در اين باره با خانه سينما صورت نگرفته که به نامه‌اي هم که ده روز پيش ارسال کرده‌ايم و از اين موضوع اظهار نگراني هم پاسخي داده نشده است.»

او ادامه داد: مسئله ديگر شفاف‌سازي وام‌ها و کمک‌هاي دولتي و عمومي به سينماست تا به اين طريق جلوي رانت‌خواري و اعمال سليقه گرفته شود.موضوع بيمه بيکاري که سه سال پيش به وزارت ارشاد ارسال شده بود به نتيجه نرسيده حال آنکه در برنامه جهارم توسعه دولت مکلف بوده به اين مهم عمل کند.سال گذشته در دي ماه هم مجددا خانه سينما طرح صندوق بيمه بيکاري را به رياست جمهوري داد تا کوتاهي نهادهاي مسئول چون وزارت فرهنگ و ارشاد و رفاه را خود با تامين سرمايه اوليه توسط بودجه عمومي جبران کند که رئيس جمهور به سه وزارت و معاون راهبردي تحت امر خود دستور پيگيري دادند و اينک که من گزارش مي‌دهم پس از يکسال آنهم بي‌نتيجه مانده است. موضوع پيگيري و اعمال قانون حمايت از آثار سينمايي نيز در دستور پيگيري است و متن لايحه پيشنهادي قانون نظام سينمايي و حمايت از حقوق مادي و معنوي آثار سينمايي مي‌تواند بنياني بر آن باشد.

از جمله هنرمندان و سينماگران حاضر در جلسه مي‌توان از محمدرضا سكوت، نظام‌الدين كيايي، رضا ميركريمي،مجتبي ميرطهماسب، عبدالحسن برزيده، عليرضا رييسيان،محمدرضا اعلامي،غلامرضا موسوي،رضا كيانيان، پيروز كلانتري،نورالدين زرين‌كلك، علي سرتيپي، و..... نام برد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha