• چهارشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8809-00957.152305

*ضرورت حضور قصه‌هاي ايراني در آثار نمايشي راديو و تلويزيون* بهرام سروري‌نژاد: نحوه‌ي بيان و معرفي مفاخر و اساطير‌ ايران در آثار نمايشي اهميت دارد

*ضرورت حضور قصه‌هاي ايراني در آثار نمايشي راديو و تلويزيون* 
بهرام سروري‌نژاد: 
نحوه‌ي بيان و معرفي مفاخر و اساطير‌ ايران در آثار نمايشي اهميت دارد

بهرام سروري‌نژاد با تاكيد بر ضرورت پرداختن به افسانه‌هاي كهن و قهرمانان تاريخ كشورمان در قالب فيلم يا نمايش راديويي گفت: تاكنون در راديو و تلويزيون كارهايي با اين موضوع ساخته شده است، ولي ايرادي كه وجود دارد نحوه‌ي پرداخت آن‌هاست.

اين بازيگر تئاتر و نمايش‌هاي راديويي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره‌ي ضرورت و چگونگي پرداختن به افسانه‌هاي كهن و قهرمانان تاريخ كشورمان در قالب فيلم يا نمايش راديويي با بيان اين مطلب افزود: چون كارهاي تاريخي به‌خصوص در تلويزيون هزينه‌هاي زيادي را در بر دارد سراغ اين سوژه‌ها رفتن خيلي سخت است.

وي ادامه داد: نحوه‌ي بيان و معرفي اين مفاخر و اساطير‌ بسيار داراي اهميت است، چون مربوط به زمان گذشته هستند، متاسفانه اغلب براي معرفي آنها از بياني قديمي و باستاني استفاده مي‌شود كه براي مخاطب امروز خيلي دلچسب نيست، اگر با بيان ساده‌تري اين مفاخرمان را معرفي كنيم چه در راديو و چه در تلويزيون، مردم بيشتر راغب مي‌شوند.

سروري‌نژاد با اشاره به اين كه پرداختن به اين سوژه‌ها در راديو آسان‌تر است، اما گاهي چون به سراغ بيان‌هاي آن چناني كه براي مخاطب قابل فهم نيست مي‌روند ارتباط با ان براي مخاطب و گاهي حتي براي بازيگر سخت مي‌شود، اظهار كرد: بعضا علت تاثير‌گذار‌نبودن سريال‌هاي تاريخي تلويزيون نيز همين است، خيلي از سريال‌هايي كه بيان ساده‌تري دارند مثل سريال امام علي (ع) بيشتر با مخاطب ارتباط برقرار مي‌كنند از سوي ديگر نحوه‌ي پرداخت داوود ميرباقري به شخصيت امام علي (ع) به گونه‌اي بود كه همه آن را دوست داشتند. در مقابل بعضي از سريال‌هاي تاريخي ديگر كه به شخصيت‌هاي بزرگ علمي مي‌پردازند وقتي بيانشان جديد و امروزي نيست مخاطب آن را پس مي‌زند.

وي تصريح كرد: اخيرا يك هنرمند انگليسي مي‌خواهد كل شاهنامه را در اجرايي 12 ساعته روي صحنه ببرد؛ آن ها به اين قضيه مي‌پردازند، اما مسلما نوع پرداخت آن ها يك بيان قديمي و باستاني ندارد كه مخاطب خود را پس بزند، ولي ما هر وقت سراغ چنين كارهايي مي‌رويم بياني را انتخاب مي‌كنيم كه برايمان ناشناخته است.

اين هنرمند راديو تاكيد كرد: شخصيت‌ها هرچقدر امروزي‌تر و ساده‌تر بيان شوند از طرف مخاطب بيشتر پذيرفته مي‌شوند.

سروي‌نژاد در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا درباره‌ي مهجوريت نمايش‌هاي راديويي و هزينه‌هاي زيادي كه به سريال‌هاي تلويزيون اختصاص مي‌دهند، گفت: اين مهجوريت به نوع نگاه مديران باز مي‌گردد؛ به عنوان مثال يك گوينده در راديو باسابقه‌ي مشخص، اگر يك برنامه‌ي زنده دوساعته در راديو اگر داشته باشد سپس با همان سابقه به تلويزيون برود و يك برنامه‌ي دوساعته با همان كيفيت و سطح‌كاري را اجرا كند دستمزد‌هايش حدود 5 برابر متفاوت است (در تلويزيون بيشتر است) در صورتي كه شايد در راديو بايد زحمت بيشتري بكشد كه آن حس لازم را به مخاطب منتقل كند.

وي ادامه داد: نگاهي كه مديران به اين موضوع داشتند باعث شده است كه هميشه راديو مهجور بماند كسي كه مي‌خواهد در راديو كار كند بايد عشق داشته باشد البته عشق را هم دارند، اما سوال اينجاست كه كسي كه در تلويزيون مي‌خواهد كار كند نياز به عشق ندارد.

سروري نژاد اظهار كرد: گاهي اوقات در راديو كارهايي انجام مي‌شود كه بسيار فراتر از كارهايي است كه ما در تلويزيون مي‌بينيم، مثلا ما در راديو «روز واقعه» بهرام بيضايي را كار كرديم كه يكي از آثار فاخر ادبيات نمايشي است، كاري كه اين جا انجام شد واقعا كم از كار سينمايي آن نداشت، ولي حتي تبليغات وسيعي هم روي آن انجام نشد و مثلا يك تيزر تلويزيوني براي اين كار نرفت.

وي ادامه داد: سريال خارجي «فرار از زندان» را ايوب آقاخاني كار كرد، ولي در حد خبرهاي روز‌نامه‌اي روي آن تبليغ شد، مخاطب روزنامه به‌ويژه صفحه‌ي هنري آن خاص و محدود است، اگر تلويزيون، باكسي را براي راديو نيز قرار دهد تا مخاطبان از آن چه در راديو مي‌گذرد نيز مطلع شوند بسيار خوب است و به اين مهجوريت كمك مي‌كند.

اين بازيگر نمايش‌هاي راديويي توصيه كرد: مخاطباني كه راديو و نمايش راديويي را خسته كننده و حوصله‌ سر بر مي‌دانند فقط يك بار نمايش‌هاي راديويي فاخر را گوش بدهند مي‌بينند چقدر نمايش‌هايي وجود دارد كه سرشار از تخيل است و تخيل مخاطب را نيز بر مي‌انگيزد همين امر باعث مي‌شود كه نمايش‌هاي راديويي را دنبال كند.

وي ابراز عقيده كرد: البته راديو‌ها نيز مي‌توانند با دادن آنونس درباره‌ي نمايش‌هاي راديويي فاخر اطلاع‌رساني كنند، اما متاسفانه راديو‌ها هم به يكديگر كمك نمي‌كنند حتي در خود شبكه‌ها براي نمايش‌هاي خودشان تبليغ نمي‌كنند واقع دليل اين را نمي‌دانم، ولي اين نيز به نگاه مديران باز مي‌گردد.

سروري‌نژاد ابراز اميدواري كرد كه در آينده‌اي نه چندان دور بتوان كاري كرد كه مردم بيشتر به راديو جذب شوند، گفت: يكي از اين راه‌ها تبليغ است چرا كه به خاطر آمدن شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني و ماهواره‌اي راديو پس زده مي‌شود، طبيعي هم هست ولي ما بايد به نوعي آن را زنده نگاه داريم كه اين امر نياز به تبليغ بيشتر، افزايش كيفيت و دلبستگي‌هاي مالي كاركنان آن دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha