• یکشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8811-03416
  • خبرنگار : 71219

هفت‌ماه پس از ثبت جهاني، سازه‌هاي آبي شوشتر در انتظار برگزاري جشن ملي

هفت‌ماه پس از ثبت جهاني،
سازه‌هاي آبي شوشتر در انتظار برگزاري جشن ملي

حدود هفت‌ماه از ثبت سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر در فهرست ميراث جهاني مي‌گذرد، ولي جشني كه مسؤولان به‌مناسبت جهاني شدن يكي ديگر از آثار تاريخي ايران، برپايي آن را نويد داده بودند، هنوز برگزار نشده است. البته به گفته‌ي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، حوادث پس از انتخابات، موضوع ثبت جهاني سازه‌هاي آبي‌ شوشتر را تحت تأثير قرار داده و پس از آن، اين جشن به دلايل مختلف به تعويق افتاده است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از آن‌كه در خرداد‌ماه امسال سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر در سي‌و‌سومين نشست كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو در سويل اسپانيا جهاني شدند، موضوع برگزاري جشني به اين مناسبت مطرح شد و از همان زمان، روزها و مكان‌هاي مختلفي براي برپايي اين جشن پيشنهاد شدند. به‌طور مثال، در دهم آبان‌ امسال، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از برگزاري جشن ثبت جهاني نوروز و سازه‌هاي آبي شوشتر به‌صورت هم‌زمان در تهران خبر داد.

حميد بقايي در ديدار با مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان، نماينده‌ي مردم شوشتر در مجلس، فرماندار، شهردار و نمايندگان انجمن‌هاي دوست‌دار ميراث فرهنگي، گفت: در چند روز مانده به عيد سعيد غدير خم (15 آذرماه) جشن ثبت جهاني دو پرونده‌ي نوروز و سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر را در سطح ملي و با حضور رييس‌جمهور، سفيران، استادان دانشگاه‌هاي داخلي و خارجي و نمايندگان شهري و فرهنگي شوشتر برگزار مي‌كنيم. پس از آن نيز در روز عيد غدير، جشني به‌مناسبت بزرگداشت ثبت جهاني سازه‌هاي آبي شوشتر، در ميان مردم اين شهرستان برگزار خواهد شد.

پس از آن و در تاريخ 30 آبان‌ماه، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان تأكيد كرد: جشن ثبت جهاني شوشتر با حضور رييس‌جمهور در شوشتر برگزار مي‌شود، البته پيش از اين قرار بود، اين مراسم در تهران برگزار شود، ولي به‌دليل درخواست‌هاي مردمي و موافقت رييس‌جمهور، اين جشن در خوزستان برگزار خواهد شد.

در اين مدت، مسؤولان براي فراهم كردن شرايط برگزاري اين جشن تلاش مي‌كردند. دوم آذرماه، فرماندار شهرستان شوشتر از راه‌اندازي هفت كميته براي جشن ثبت جهاني آبشارهاي شوشتر خبر داد و گفت: كميته‌هاي اطلاع‌رساني، پاك‌سازي، امنيت و ترافيك، تداركات، اجراي مراسم، نظارت و بازرسي براي برنامه‌ريزي بهتر اين جشن اختصاص داده شده‌اند.

به گزارش ايسنا، هم‌زمان با مطرح شدن بحث برگزاري جشن ثبت جهاني سازه‌هاي شوشتر در روز عيد سعيد غدير، نهم آذرماه مدير پايگاه ميراث فرهنگي سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر بيان كرد: محوريت اين جشن، سفر رييس‌جمهور و هيأت دولت براي سومين‌بار به خوزستان است.

در هفته‌ي پاياني دي‌ماه، سفر رييس‌جمهور به استان خوزستان انجام شد و باز هم خبري از برگزاري جشن ملي ثبت جهاني سازه‌هاي آبي شوشتر نشد. البته پيش از آن، خبرهايي درباره‌ي برگزاري جشن در اسفند‌ماه و هم‌زمان با ميلاد حضرت رسول اكرم (ص) منتشر شده بودند و فرماندار شوشتر در جلسه‌اي با اعلام اين‌كه تمام مقدمات برگزاري جشن فراهم شده و حتا طرح بنرهاي جشن نيز طراحي شده است، گفت: زمان برگزاري جشن براي روزهاي پنجم و دوازدهم اسفند‌ماه تعيين شده است و در آينده، تاريخ آن نهايي مي‌شود.

البته از اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان نيز خبر رسيد كه يكي از دلايل برگزار‌ نشدن جشن ثبت جهاني سازه‌هاي آبي شوشتر در يكي دوماه اخير، هم‌زماني اين جشن با ايام محرم و صفر بود و به احترام به اين روزها، برگزاري جشن به تعويق افتاد و گرچه سفر هيأت دولت به استان خوزستان پايان يافت، ولي رييس‌جمهور هر زماني كه مراسم برگزار شود، در آن حضور خواهد داشت.

اكنون با توجه به اين‌كه پيش از اين در خبرها آمده بود، جشن جهاني نوروز نيز با حضور مهمانان و خبرنگاران خارجي برگزار مي‌شود، اميد است، چندماه پس از ثبت جهاني سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر، جشني مناسب و درخور شأن اين اتفاق مهم برگزار شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha