تونل دو هزار و چهارصد متري «توحيد» امروز پس از 32 ماه كار شبانهروزي در دل شهر تهران با طنين «الله اكبر» مردم و با حضور و به دست آنها افتتاح شد، تا كاروان انقلاب به عنوان اولين خودروها از آن عبور كنند.
به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مراسم افتتاح تونل «توحيد» پس از حدود سه سال فراز و نشيب، امروز با حضور حدود 150 خبرنگار، عكاس و تصويربردار همراه بود كه با دو اتوبوس روباز جلوتر از كاروان اتوبوسهاي حامل شهروندان تهران حركت ميكردند و در مسير حركت اتوبوسها كه از ورودي شمالي تا ورود جنوبي به شكل نمادين ادامه داشت، شهروندان تهراني و ساكنان محدوده «نواب» كه در اين چند سال درگير ترافيك اين پروژه بودند، در كنار خيابانها نظارهگر بودند.
مسير تونل توحيد با گل پوشانده شده بود و اگر چه به گفته شهردار تهران در حالت عادي خودروها سه تا چهار دقيقهاي از تونل عبور ميكنند، اما عبور كاروان انقلاب به دليل حركت نمادين كه همراه با اسكورت ويژه بود، بيش از 10 دقيقه طول كشيد.
قبل از ورود كاروان به تونل، آياتي از قرآن كريم قرائت و سرود جمهوري اسلامي ايران نيز پخش شد، اين در حالي بود كه قبل از مراسم و در حين برگزاري، خودروهاي حامل بلندگو سرودهاي انقلابي را پخش ميكردند و شور و هيجان خاصي به فضا بخشيده بودند.
به گزارش ايسنا، مراسم از حدود 7:30 صبح امروز آغاز شد، اما به صورت رسمي در ساعت 9:33 يعني همزمان با ورود امام خميني (ره) در 31 سال پيش به ميهن اسلامي آغاز شد و همزمان با ورود كاروان به ورودي تونل صداي اذان و «الله اكبر» با صداي بوق خودروها همنوا و بلند شد.
به گزارش ايسنا، در مراسم امروز مهدي چمران و حسن بيادي ـ رييس و نايب رييس شوراي شهر تهران ـ حاضر بودند و به گفته مسوولان روابط عمومي شهرداري تهران هيچ دعوت رسمي از مسوولان دولتي و اعضاي شوراي شهر تهران صورت نگرفته است.
بر اساس اين گزارش، به دليل اين كه قرار بود شهروندان تهراني تونل «توحيد» را افتتاح كنند و افتتاح آن كاملا مردمي باشد، هيچ دعوتي از مسوولان دولتي صورت نگرفته بود و به جز شهردار تهران و تعدادي از همكارانش در شهرداري، هيچ مقام رسمي حضور نداشت، اما حضور چشمگير مردم در دو طرف وروديها و ديوارههاي اطراف تونل به چشم ميخورد كه با تلفنهاي همراه خود در حال تصويربرداري از مراسم بودند.
همچنين قرار گرفتن خودروها و اتوبوسهاي كلاسيك و قديمي در بين كاروان انقلاب توجه بسياري از شهروندان تهراني را كه در لاين مقابل اتوبان «نواب» كه در ترافيك بودند را به خود جلب ميكرد.
همزمان با عبور كاروان «انقلاب» از ورودي شمالي تونل توحيد اين ورودي كاملا باز شد و ورودي جنوبي نيز پس از عبور كامل آن براي تردد خودروها آماده شد، در حال حاضر تردد خودروها از داخل تونل توحيد برقرار است.
به گزارش ايسنا، ترافيك محدوده بزرگراه نواب امروز و همزمان با افتتاح تونل بنا به گفته شهروندان حاضر در محل، شبيه روزهاي قبل از شروع پروژه تونل «توحيد» شده بود كه اين شرايط پس از باز شدن ورودي تونل تسهيل شد.
يكي از مواردي كه در بازديدهاي قبلي خبرنگاران از تونل توحيد به چشم ميخورد و امروز نيز همچنان ادامه داشت، چكههاي متعدد آب از قسمتهاي مختلف سقف و ديواره تونل توحيد بود كه عليرغم زواركشي ديوارهها هنوز ادامه داشت.
اگر چه قرار بود تونل توحيد به دست 10 شهروند تهراني افتتاح شود، اما به دليل ازدحام بيش از حد جمعيت شهروندان حاضر، شهردار تهران در ميان جمعيت مشخص نبود و عكاسان و تصويربردارن نسبت به شرايط كار اعتراض داشتند.
لازم به ذكر است كه 31 اتوبوس حامل شهروندان تهراني پس از عبور از اين تونل به مقصد حرم مطهر امام خميني (ره) حركت كردند.
قاليباف ـ شهردار تهران ـ در اين مراسم در جمع خبرنگاران گفت كه يكي از موضوعات در رفع ترافيك تهران ساخت زيرساختهاي شهري و توسعه حمل و نقل عمومي است كه اين رسالت با ساخت تونل «توحيد» محقق شد.
وي با اشاره به رفع فشار روحي ـ رواني مردم و صرفهجويي در وقت با ساخت تونل توحيد، ادامه داد: در اين مدتي كه در شهر تهران زندگي ميكردم، يكي از مهمترين دغدغههاي مردم، ترافيك و آلودگي هواست و من نيز به مردم قول دادم تا اين دغدغه را نداشته باشم.
وي با بيان اين كه با راهاندازي تونل «توحيد» گره ترافيكي ميدان توحيد و جمهوري و خيابان زنجان كه يكي از گرههاي كور ترافيكي به شمار ميرفت رفع ميشود، تاكيد كرد: افتتاح تونل توحيد كاهش آلودگي هوا و صرفهجويي در وقت مردم را به دنبال دارد.
به گفته قاليباف، تونل توحيد از نظر فني و مهندسي مزيتهايي دارد زيرا موجب شد تا شعار خودباوري امام راحل محقق شود.
شهردار تهران همچنين ادامه داد: در ساخت تونل با توجه به جنس خاك و قناتهاي موجود و عليرغم مشكلات، اتمام كار در زمان كوتاه آن هم با كيفيت، از آثار مهم اجتماعي بود كه دستاوردي بزرگ براي بخش فني ـ مهندسي به شمار ميرود.
شهردار تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا با افتتاح تونل توحيد فرهنگ پاسخگو بودن مسوولان در برابر پروژهها نهادينه شد، پاسخ داد: اين تونل خيلي فراز و نشيب نداشت، اما حساسيتهايي نسبت به آن با توجه به تجربه ساير پروژههاي عمراني در كشور به وجود آمد، زيرا بسياري از دوستان باور نداشتند كه اين تونل اجرايي و در زمان خاصي به پايان رسد.
به گزارش ايسنا، قاليباف در خاتمه با بيان اين كه تونل توحيد در زمينه خودباوري و خودكفايي ركوردي از خود باقي گذاشت كه نبايد آن را با كارهاي قبلي مقايسه كرد، تصريح كرد: مقايسه اين پروژه با پروژههاي قبل از انقلاب درست نيست، اين در حاليست كه بايد چنين پروژههاي را با پروژههاي ساير كشورهاي هم وزن ايران مقايسه كنيم كه در اين صورت تونل «توحيد» پروژه بزرگي به شمار ميرود.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ هم در اين مراسم در جمع خبرنگاران اظهار اميدواري كرد: با بهرهبرداري از اين تونل تراكم ترافيكي كه بر اثر طلاقي همسطح ميدان «توحيد»، «آزادي» و «جمهوري» وجود داشت از بين رفته و اين امر كمكي در راستاي روان شدن ترافيك تهران باشد.
سرهنگ هاشمي افزود: تونل «توحيد» از جمله اقدامات مطلوب فني و مهندسي ترافيك شهر است كه كاهش آلودگي صوتي و زيستي محيطي را به دنبال خواهد داشت.
وي با مطلوب خواندن احداث چنين تونلهايي، يادآور شد: همچنين تونل توحيد مشكلات و ناهنجاريهاي ترافيكي، استهلاك و مصرف سوخت و همچنين آلودگي هوا را به حداقل ميرساند.
هاشمي در خاتمه بهرهبرداري از تونل توحيد را در سالروز 12 بهمن ماه و آغاز دهه فجر را اقدامي مبارك و دلچسب براي هر شهروند ايراني و تهراني ذكر كرد.
انتهاي پيام
نظرات