• سه‌شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8901-03891

تعطيلات كشور ساماندهي مي‌شود رييس نهاد نمايندگي ولي‌فقيه در دانشگاه‌ها خبرداد: بررسي طرح ساماندهي تعطيلات نوروزي و تابستاني در شوراي عالي انقلاب فرهنگي

تعطيلات كشور ساماندهي مي‌شود
رييس نهاد نمايندگي ولي‌فقيه در دانشگاه‌ها خبرداد:
بررسي طرح ساماندهي تعطيلات نوروزي و تابستاني در شوراي عالي انقلاب فرهنگي

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها از ارايه و بررسي طرحي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي جهت ساماندهي تعطيلات موجود كشور به ويژه تعطيلات نوروزي و تابستاني خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمين محمديان در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعي» ايسنا،‌ با اشاره به نامگذاري سال 1389 با عنوان «همت مضاعف و كار مضاعف»، يكي از عوامل اصلي تضعيف همت‌ها را تعطيلات زياد در كشور عنوان كرد و گفت: براي تحقق همت مضاعف در ابتدا بايد عوامل تضعيف‌كننده همت‌ها را شناسايي و از بين برد و پس از آن به تقويت عوامل افزايش همت پرداخت.

وي افزود: يكي از مواردي كه در فضاي جامعه باعث رخوت شده و اراده‌ها را تضعيف و به فرهنگ كار آسيب وارد مي‌كند، تعطيلات فراوان، خصوصا تعطيلات پشت سر هم و طولاني است. وقتي به صورت يك‌باره سه هفته كشور تعطيل مي‌شود تا دوباره روح كار ايجاد شود چند روز ديگر طول مي‌كشد. بنابراين ممكن است با توزيع تعطيلات مقداري از مشكلات كم و رخوت كمتري ايجاد شود.

محمديان تاكيد كرد: براي جامعه‌اي كه بخواهد عقب‌ماندگي‌هاي چند صد ساله خود را جبران كند و خود را به سرعت تحولات جهاني رسانده و از آن پيشي گيرد، تحمل اين همه تعطيلات دور از انصاف است. بنابراين دلسوزان جامعه و طراحان برنامه‌هاي كلي جامعه بايد به اين نكته توجه كنند كه آيا با اين همه تعطيلات مي‌توان به آن جهش مورد نظر رسيد يا نه.

وي با تاكيد بر اين كه موضوع كاهش تعطيلات كشور با بخشنامه و مباحث اين چنيني حل نمي‌شود، تصريح كرد: اين كه به كارمند خود بگوييم حتما بايد هفته دوم عيد سر كار باشد، مشكل موجود حل نمي‌شود. وقتي بستر كار وجود ندارد، آمدن كارمند در سر كار نيز نتيجه‌اي ندارد، جز اتلاف وقت و امكانات.

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها همچنين با اشاره به تعطيلي آموزش عالي و آموزش و پرورش به عنوان دو عنصر اساسي كشور با بيشترين مخاطب در روزهاي تعطيل، گفت: بدون ساماندهي تعطيلات آموزش عالي و آموزش و پرورش، بستر حل مشكل تعطيلات فراهم نخواهد شد. در واقع اين موضوع نيازمند يك بررسي بيشتر است و بايد راهكارهاي جديدتر تعريف شود كه اميدارم اين موضوع در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به شكل كارشناسانه‌تر پيگيري شود.

محمديان در ادامه به تعطيلات طولاني مدت تابستان نيز اشاره كرد و گفت: تعطيلات تابستان به صورت مخفي است، ولي چون همانند عيد نيست كمتر به آن توجه مي‌شود. در تابستان جوانان ما كه سرمايه‌هاي اصلي كشورند،‌ يك باره سه تا چهار ماه كاملا تعطيل مي‌شوند. اما جاي اين سوال مطرح است كه مگر مي‌شود كساني كه دنبال رشد و ارتقا كشورند اين همه تعطيلات داشته باشند؟

وي اظهار كرد: به غير از تعطيلات تابستاني آموزش و پرورش، اكثر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور نيز در تابستان تعطيل هستند، در صورتي كه به غير از سه چهار استان كشور، مابقي استان‌ها در تابستان مي‌توانند فعال باشند كه در اين زمينه نيز بايد راهكاري انديشيده شود.

وي با بيان اين كه در زمينه تعطيلات موجود كشور يك طرح در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شده است و دبيرخانه شورا نيز بر روي آن در حال فعاليت است، تصريح كرد: لذا علاوه بر تعطيلات نوروزي و تابستاني، در زمينه تعطيلاتي كه در طول سال به عناوين و مناسب‌هاي مختلف مطرح مي‌شود نيز بايد تجديدنظر شود، چراكه اين تعطيلات فرصت‌هاي زيادي را از كشور سلب مي‌كند.

رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در خاتمه و در عين حال با تاكيد بر اين كه البته مردم نيازمند نشاط و شادابي نيز هستند، گفت: بايد الزام كنيم كه افراد از مرخصي‌هاي خود نيز استفاده كنند، ولي اين مرخصي‌ها بايد در طول سال تقسيم و توزيع شود تا چرخ كشور تعطيل نشود و كشور حالت تعطيلي به خود نگيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha