• دوشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8902-11888
  • خبرنگار : 71060

ناديده گرفته‌شدن اصناف،طرح مباحث كلي و ... ارزيابي سينماگران از دفترچه‌ي سياست‌هاي سينمايي

ناديده گرفته‌شدن اصناف،طرح مباحث كلي و ...
ارزيابي سينماگران از دفترچه‌ي سياست‌هاي سينمايي

با انتشار دفترچه‌ي سياستهاي سينمايي طي چند هفته‌ي اخير،اهالي سينما ارزيابي‌شان را پيرامون موارد مطرح‌شده در اين دفترچه مطرح كردند و فردا ـ 21 ارديبهشت ماه ـ قرار است شمقدري معاون سينمايي وزارت ارشاد درباره‌ي دفترچه‌ي سياستگذاري‌ها پاسخگوي خبرنگاران باشد.

 عسگرپور: نفس اعلام سياست‌ها خوب است

مديرعامل خانه سينما در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين‌باره گفت: اين كه سياست‌هاي اعلام شده توسط معاون سينمايي چه‌قدر مي‌تواند براي سينما مفيد باشد بهتر است ابتدا دوستان‌مرتبط‌تر مانند تهيه‌كنندگان و ديگر رشته‌هاي نزديک با توليد نظر دهند.

محمدمهدي عسگرپور يادآور شد: خانه سينما برنامه کلان سينمايي خود را با عنوان« پيش‌نويس قانون نظام سينمايي و حمايت از حقوق مادي و آثار سينمايي» تدوين و مورخ 21 بهمن ماه 1387 به رياست جمهوري و کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ارسال کرده است و شما مي‌توانيد مباحث را با يکديگر مقايسه کنيد.

وي در خصوص سياست‌هاي سينمايي، نفس اعلام آن را عمل خوبي دانست و اظهار كرد: هر مديريت فرهنگي ـ هنري وقتي منصوب مي‌شود اگر بتواند آ‌ن‌چه كه مي‌خواهد به آن عمل كند طبق يك برنامه مشخص و مدون مكتوب و به همه ارايه دهد نفس اين کار و عمل خوب و ستودني است و البته بهتر است مقداري فرصت داد تا بخشي از اين برنامه‌ها عملي شود تا امکان ارزيابي آن فراهم شود.

داودنژاد: دراين سياست‌نامه‌ي سينمايي اصناف ناديده گرفته شده‌اند

عليرضا داودنژاد هم در اين باره اظهار كرد:«چرا دراين سياست‌نامه‌ي سينمايي اصناف ناديده گرفته شده و درباره‌ي نقش و جايگاه آنها سخني به ميان نيامده است.»

او در عين حال اذعان داشت:«مهم‌ترين ويژگي جلسه‌ي اخير اين بود كه معاون‌ سينمايي اعلام كرد سياست‌هاي‌ سينمايي وحي منزل نيست.»

اين كارگردان سينماي ايران در پي اعلام دفترچه‌ي سياست‌گذاري‌هاي سينمايي در پاسخ به اينكه سال‌ها بود سنت ساليانه اعلام سياست‌ها توسط معاونت‌ سينمايي تعطيل شده بود گفت: به هرحال من به عنوان يك سينماگر حرفه‌اي توقع دارم بدانم دولت كه مجوز ساخت فيلم و پروانه نمايش فيلم را در اختيار دارد چه وظايفي براي خود قائل است و چه توقعاتي از سينما دارد.

وي در ادامه مهم‌ترين ويژگي‌هاي جلسه‌ي معاونت سينمايي را اعلام اين نكته دانست كه سياست‌هاي سينمايي وحي منزل نيستند و آقاي شمقدري هم مثل همه ما در معرض آزمون و خطا قرار دارد و اصولا انسان جايزه‌الخطاست و طبيعتا تدابير ايشان هم مي‌تواند با محدوديت‌هايي مواجه باشد. بنابراين ده روز فرصت قائل شدند تا دفترچه سياست‌گذاري‌ها در معرض نقد و ارزيابي قرار گيرد. در واقع اين دفترچه را مي‌توان پيش‌نويس سياست‌هاي ارشاد در سال 89 دانست.

كارگردان «مصائب شيرين» درادامه در پاسخ به اينكه آيا كارنامه فعاليت صنفي در سينماي ايران را مثبت ارزيابي مي‌كند؟،اذعان داشت:واقعيت اين است كه در طول همه اين سال‌ها بارها از سويي انحصار‌طلبي و يكه‌تازي و سود‌پرستي خود را در قالب فعاليت‌هاي صنفي سازماندهي كرده و از سوي ديگر مقاومت در مقابل اين جريان نيز در قالب صنفي بروز داشته است. نكته اينجاست كه اين بي‌اعتنايي به فعاليت صنفي در پيش‌نويس سياست‌هاي سينمايي 89 چه معنايي دارد؟ دولت با كداميك از اين گرايش‌هاي صنفي مساله دارد؟ چرا در ذيل بخش 4-3 كه عنوان «پروانه ساخت» را دارد هيچ نقشي براي نمايندگان صنوف در نظر گرفته نشده؟ اگر بابت نفوذ منافع گروهي و باندي در شوراهاي اصناف نگراني وجود دارد چرا در اين سياست‌نامه به صنفي كه در چند سال گذشته با تسليم سينما به منافع گروهي و باندي مخالف بوده تعرض صورت گرفته است؟

 علي معلم: بيشتر حرف‌هاي كلي مطرح شده است

علي معلم تهيه‌كننده و منتقد سينما در گفت و گويي سياست‌هاي اعلام شده در جلسه‌ي معاونت سينمايي را بيشتر مربوط به رويكرد‌ها دانست و گفت: سياست‌گذاري در حوزه اجرا كمتر ديده شده و بيشتر حرف‌هاي كلي مطرح شده است.

اين تهيه‌كننده درباره‌ي سياست‌هاي اعلام شده اظهار داشت: جهت‌گير‌ي‌ها، اهداف و رويكرد‌هاي سياست‌هاي‌ جديد سينمايي مثبت است و اميدوارم در حوزه اجرايي عملي شود.

او در عين حال اذعان داشت: نكاتي كه مطرح شد عمدتا مهم و همه قابل جهت و سياست‌گذاري هستند و از جمله نكات مهمي كه مطرح شد مسووليت يك نهاد در كشور در حوزه سينماست، چون متاسفانه در كشور ما همه درباره سينما اظهارنظر مي‌كنند و اين روند درستي نيست.

وي ادامه داد: دفترچه به دنبال راه‌حل‌هاست و اميدوارم در حوزه اجرايي عملي شود.

معلم در پايان به اهميت نظر اهالي سينما در اين باره اشاره و عنوان كرد:با وجود اين‌كه اعلام شده است،نقطه‌نظرات از طريق ايميل اعلام شود بعيد است كه كسي بنشيند و ايميل بزند. بهتر است جلسه ديگري را برنامه‌ريزي كنند و درباره سياست‌ها دقيقا صحبت شود و رسانه‌ها هم از آن مطلع باشند.

منوچهر محمدي: برنامه‌ها داراي نكات مثبت، منفي و در بخش عمده‌تري ابهام بود

سخنگوي شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينماي ايران هم در گفتگو با ايسنا با بيان اينكه شوراي عالي تهيه كنندگان در اين زمينه جلسه‌اي برگزار كرده و به بررسي مفاد دفترچه سياست‌ها پرداخته ،گفت: ديدگاه عمومي اعضاء شوراي‌عالي در مورد برنامه‌هاي اعلام شده براين مبنا بود كه اين برنامه‌ها داراي نكات مثبت، منفي و در بخش عمده‌تري ابهام بود.

وي توجه به فيلمنامه ،حمايت از پژوهش، بازنگري در مفهوم فيلم فاخر،توجه جدي به توليدمشترك و حركت به سمت سينماي استاندارد و حرفه‌اي را از نكات مثبت اين سياست‌ها برشمرد و درباره‌ي نكات منفي اين سياست‌گذاري گفت:حذف كامل نهادهاي اصلي صنفي هم‌چون صنف تهيه‌كنندگان، كارگردانان و خانه سينما درتعاملات فرايند تصميم‌سازي با توجه به اين مهم كه اجراي اين سياست‌ها با حيات اقتصادي و حرفه‌اي دوصنف اصلي سينما يعني تهيه‌كنندگان و كارگردانان بستگي مستقيم دارد از جمله مسائل منفي است.

وي نامشخص‌بودن جايگاه بنياد فارابي به‌عنوان نهاد تاثير‌گذار در سينما و اين‌كه نگاه غالب در اين سياست‌ها به‌شكل جاده يكطرفه‌اي ديده شده است كه هم سياست‌ها، هم تفسير هم روش‌هاي اجرايي و نهايتا ارزيابي نهايي در دولت متمركز شده است را از ديگر نكات منفي اين سياست‌گذاري دانست.

محمدي همچنين اظهار داشت: نكته مهم‌تر و اصلي بخش مبهم و غيرواضح اين سياست‌ها است كه در موارد زيادي همچون بحث اكران، توزيع، نمايش خانگي، ساير حقوق اثر سينمايي، حمايت‌ها و سازوكارهاي اجرايي لازمه آن و هم‌چنين بحث درجه‌بندي سينماگران و آثار سينمايي با ادبياتي مبهم بيان شده كه عمده دوستان شواري‌عالي متفق‌القول براين بودند كه تكليف توليد‌كنندگان و تهيه‌كنندگان را براي سال جاري روشن نمي‌سازد.

جمال شورجه: آنچه در اين دفترچه آمده، وحي منزل نيست

جمال شورجه هم در ارزيابي سياست‌هاي اعلام شده گفت: آنچه در سياست‌هاي جديد سينمايي مشهود است، حركت در جهت همگراشدن كل سيستم در يك حركت كلان فرهنگي كشور با هم است.

وي در ادامه اين‌كه جلسه‌اي بعد از حدود هشت‌سال با سينماگران برگزار شده را امري مثبت ارزيابي و عنوان كرد: مشكل اصلي سينماي ما عدم ارتباط، گفت‌وگو و رودرروشدن اهالي سينما با هم است و يكي ازكمبودهاي سينماي ما نبودن ديالوگ است و همه‌چيز مونولوگ شده است. درحالي‌كه در سينما همه بايد با هم گفت‌وگو كنند.

اين كارگردان خاطرنشان كرد: آن‌طور كه شنيده‌ام چيزهايي كه در اين دفترچه آمده، وحي منزل نيست و خواسته شده با همفكري، سياست‌ها راهبردي‌تر و اجرايي‌تر پياده شود و اين همياري و استمداد و طلب راهنمايي وجود دارد كه بسيارخوب است.

ميرتهماسب:در شان سينماي مستند نيست در حد سه يا چهار خط براي آن سياست‌گذاري شود

رييس انجمن مستند‌سازان هم در گفت‌وگويي با ايسنا،با اشاره به نامه‌اي كه دوصنف مستند‌سازان و تهيه‌كنندگان مستند خطاب به معاونت سينمايي نوشته بودند گفت: دراولين روزهاي سركار‌آمدن معاونت جديد سينمايي ما نامه‌اي به ايشان فرستاديم كه اين نامه هنوز هم بي‌پاسخ مانده است.

ميرتهماسب در ادامه به دفترچه‌ي سياست‌هاي معاونت سينمايي ارشاد اشاره و عنوان كرد:ما هميشه خواسته‌ايم دفترچه سياست‌هاي مجزايي براي سينماي مستند طراحي و اعلام شود اما معاونت سينمايي برخي افراد را گلچين كرده و به نشستي خبري دعوت كرد و در قالب آن نشست به تشريح سياست‌هاي خود پرداخت. اما هيچ مستندساز و هيچ نماينده‌اي از انجمن مستند‌سازان به اين نشست دعوت نشد. اصولاً ما معترضيم كه چرا به جاي افراد، اصناف دعوت نمي‌شوند؟ در پايان اين جلسه هم از همه خواسته شده كه نقطه‌نظرات خود را ظرف مدت ده روز اعلام كنند، اما حال براي من و اعضاي صنف مستند‌ساز اين سوال مطرح است كه در اين دفترچه، چه سياست‌هايي آمده و رويكرد آن نسبت به سينماي مستند چگونه است؟

وي با تاكيد بر اين‌كه هنوز دفترچه‌اي از سياست‌هاي معاونت سينمايي به دستش نرسيده، خاطرنشان كرد: من مفاد اين دفترچه را تنها از سوي برخي دوستان شنيده‌ام و اين موارد، در حد يک يا دو جمله را نه لازم و نه كافي مي‌دانم و براين باورم كه دراين دفترچه بي‌توجهي نسبت به سينماي مستند صورت گرفته است. به‌همين دليل ما مستند‌سازان از معاونت سينمايي مي‌خواهيم كه اگر با افراد و صنوف مستند تعامل دارند، اين دفترچه را در اختيار مستند‌سازان قرار دهند و نقطه‌نظرات، انتقادات و پيشنهادات حرفه‌اي آن‌ها را منعكس و رعايت كنند.

رئيس انجمن مستندسازان در پايان خاطرنشان كرد: در شان سينماي مستند نيست كه در حد سه يا چهار خط براي آن سياست‌گذاري شود. اين سينما شاخه‌اي مجزاست و اعتبار و آبروي سينماي ايران است و سال‌هاست كه انجمن ما در تلاش است تا سينماي مستند بودجه‌اي مجزا و تفكيك شده داشته باشد و اگر مركز تنها نهاد دولتي است كه اين بودجه را مي‌گيرد، دفترچه‌ي سياست‌هاي مستقل داشته باشد و شفاف‌سازي كند.

 پوران درخشنده:سياست‌هاي اعلام شده بسيار كلي هستند

پوران درخشنده هم بر اين باور است كه سياست‌هاي اعلام شده معاونت سينمايي وارد جزييات نشده و بسيار كلي هستند.

اين كارگردان سينما در گفت‌وگويي با ايسنا با بيان اين‌كه داشتن سياست‌هاي منسجم و مدون بسيار خوب است، گفت: ما بيشتر نيازمنديم درباره‌ جزييات و سياست‌هاي راهبردي بدانيم و بهتر بود اين سياست‌ها قبل از نشست با معاونت سينمايي اعلام مي‌شد تا در آن نشست درباره‌اش بحث و تبادل‌نظر صورت مي‌گرفت.

وي با اشاره به جزيياتي از اين سياست‌ها اظهار داشت: وقتي درجه‌بندي براي فيلم و تهيه‌كننده مي‌شود بايد ديد اين كارشناسي از سوي چه كسي صورت مي‌گيرد، درباره توليد مشترك هم راهكارها مشخص نشده است.

درخشنده با بيان اين‌كه در بعضي از موارد مطرح‌شده تناقضاتي ديده مي‌شود،ادامه داد: در جايي آمده يك تهيه‌كننده مي‌تواند كارگردان فيلم خودش باشد و درجاي ديگر گفته شده كه در فيلم‌هاي اكران نمي‌تواند باشد كه اين موضوع بايد مشخص شود.

وي خاطرنشان كرد: در مجموع موافق وجود سياست‌هاي مشخصي هستم و اميدوارم جزييات مشخص‌تر شود و درنهايت نهادينه و اجرايي شود.

رزاق كريمي: انتظاراتي به مراتب بالاتر از حد دفترچه فعلي داشتيم

مرتضي رزاق كريمي هم در اين‌باره اظهار كرد: با توجه به پيشينه فعاليت‌هاي شمقدري در سينماي مستند، انتظاراتي به مراتب بالاتر از حد دفترچه فعلي از او داشتيم.

رئيس انجمن تهيه‌كنندگان مستندبا اشاره به پيشينه شمقدري و فعاليت‌هاي او در سينماي مستند عنوان كرد: انتظار داشتيم معاونت سينمايي مستندسازان را در قالب تشكل‌هاي صنفي دعوت و به گفت‌وگو و مذاكره با آنها بپردازد اما تاكنون چنين اتفاقي نيفتاده است.

وي با تاكيد بر اين كه انتظار مستندسازان از معاونت سينمايي به مراتب بيش از حد فعلي بوده، گفت: ما در اوايل دوران معاونت شمقدري خواسته‌هاي خود را بيان كرديم و انتظارمان اين بود كه در دفترچه‌اي مجزا به سينماي مستند پرداخته شود و يا حداقل توضيحات كاملي درباره آن ارايه شود اما متاسفانه به هيچ عنوان چنين اتفاقي نيفتاده و به نظر مي‌رسد كه به جهاتي به سينماي مستند بي‌توجهي شده است.

اين مستندساز همچنين مطرح كرد: بنده به عنوان فردي كه سالهاست در سينماي مستند فعاليت مي‌كنم تمام مشكلات سينماي مستند را درك مي‌كنم و به همين دليل دوست داشتم كه سياست‌هاي معاونت سينمايي در اين‌باره را بشنوم اما هيچ صحبتي در اين‌باره نشد و تنها به ذكر يك جمله گذرا از سينماي مستند اكتفا شد.

عليرضا سجادپور: جا را براي اصلاح باز گذاشته‌ايم

به گزارش ايسنا،سيدعليرضا سجادپور رئيس اداره ي نظارت و ارزشيابي هم در خصوص اعلام سياست‌هاي سينمايي با بيان اين‌كه عمده وقت مديران دولتي براي سياست‌ها سپري شده است، اظهار داشت: جلسات زيادي با سينماگران داشته‌ايم و يادداشت‌هايي گرفته‌ايم و جا را براي اصلاح باز گذاشته‌ايم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha