• چهارشنبه / ۵ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8903-03661
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

* پيشنهاد جداسازي در آستانه واگذاري ايران‌خودرو و سايپا* كارشناسان: شرايط براي چند قطبي شدن خودروسازان فراهم است

* پيشنهاد جداسازي در آستانه واگذاري ايران‌خودرو و سايپا* 
كارشناسان: 
شرايط براي چند قطبي شدن خودروسازان فراهم است
در حال حاضر بحث‌هاي متفاوت و مختلفي در خصوص واگذاري تدريجي و بلوکي خودروسازان مطرح مي‌شود، ولي نكته‌اي که در اين ميان از سوي برخي کارشناسان بر آن تاكيد مي‌شود، لزوم تعديل انحصار به وجود آمده در صنعت خودروسازي داخلي است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين در حالي است كه روز گذشته سايپا با خريد 17درصد از سهام شركت رنا (وابسته به ايدرو) بيش از پيش درحال بزرگ شدن است. به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه با اين شرايط ، صنعت خودروسازي ايران به سمت تك قطبي شدن در حال حركت است كه نگراني كارشناسان اين حوزه را در بحث انحصاري شدن بازار خودرو ايران تشديد مي‌كند. هم اکنون ايران خودرو و سايپا، بيش از 95 درصد سهم بازار خودرو داخل را از آن خود کرده‌اند؛ به طوري که جاي خالي يک يا چند خودروساز بزرگ ديگر که بتوانند در کنار آنها به عنوان يک يا چند قطب وارد عمل شوند، کاملا احساس مي‌شود. تجربه حدود 50 ساله صنعت خودرو نشان داده که با توجه به تقاضاي انباشته‌اي که وجود دارد، اين صنعت قابليت پذيرش حتي چندين قطب بزرگ ديگر را نيز دارد و شرکت‌هايي مثل ايران خودرو و سايپا نيز بايد به اين مساله به ديد يک فرصت نگاه کنند. چه بسا اگر ساير خودروسازان نيز فرصتي مي‌يافتند تا در مقابل ايران خودرو و سايپا عرض اندامي داشته باشند، موفق به انجام اين کار مي‌شدند، اما بخش خصوصي ما با توجه به کمبود شديد نقدينگي اين مجال را تاکنون نيافته‌اند و شايد لازم باشد خودروسازي از جنس بزرگان دولتي وارد صحنه شود که به زعم برخي کارشناسان در حال حاضر پارس خودرو (در يک دوره کوتاه مدت) داراي چنين پتانسيلي هست. هرچند عمده سهام اين خودروساز نيمه دولتي مربوط به گروه سايپاست و يک خودروساز وابسته محسوب مي‌شود، ولي به گفته برخي کارشناسان، با سه قطبي شدن بازار خودرو زمينه‌هاي لازم براي رقابت بيشتر نيز اتفاق خواهد افتاد. حتي اين اتفاق عامل تحرک بالايي براي پارس خودرو محسوب خواهد شد؛ چرا که شايد در حال حاضر اين شرکت با توجه به وابستگي به سايپا نتواند آنچنان که بايد و شايد طرح و برنامه‌هاي خود را عملياتي کند. اين در حالي است که هم اکنون پارس خودرو قديمي‌ترين خودروساز داخلي محسوب مي شود و در دو سال اخير رشد توليد بالايي را تجربه کرده است؛ به طوري که اين شرکت در سال گذشته بيش از 279 هزار دستگاه انواع سواري پرايد، ماکسيما، مگان و تندر90 به توليد رسانده که بيش از 16 درصد رشد توليد را نشان مي‌دهد. هرچند اين شرکت در ابتدا يک شرکت تقريبا ورشکسته محسوب مي‌شد، ولي کم کم شرايط قديمي ترين خودروساز ايراني طوري تغيير يافت که هم اکنون سهام آن يکي از تاثيرگذار و پرطرفدارترين سهام بورس است و به مرحله اي رسيده که جداي از سايپا نيز مي‌تواند با صاحب سهام خود رقابت کند. آغاز رشد نسبي توليد اين شرکت در دوره مديريت بذرپاش زده شد و تقريبا مي‌توان گفت اين رشد در دوره مديريت اخير اين شرکت (تفرشي) کامل شد، به طوري که نه تنها در توليد محصول استراتژيک تندر90 گوي سبقت را از رقيب هميشگي خود يعني ايران خودرو ربود، بلکه چندين بار نيز توانست رکورد توليد خود را طي دو سال گذشته بهبود بخشد. شايد حتي اين جدايي بتواند گامي بلند در راستاي تعاملات اين شرکت با شرکاي خارجي خود به‌ويژه شريک قديمي آن يعني نيسان به وجود آورد. حتي مي توان اين موضوع را پيش‌بيني کرد که در صورت جدايي اين شرکت از سايپا مي‌توان بارقه اميدي براي زاگرس‌خودرو نيز تصور کرد؛ چرا که اين شرکت خصوصي که با اميد و سرمايه فراوان پا به عرصه توليد نهاد، هم اکنون کرکره توليد خود را پايين کشيده و با توجه به کمبود شديد نقدينگي، دست به دامان پارس خودرو شده است و بعيد نيست وضعيت کنوني پارس خودرو آينده نزديکي براي اين شرکت خصوصي باشد و حتي پس از آن زاگرس خودرو بتواند به عنوان يک قطب وارد عمل شود. جالب اينجاست که به گفته برخي کارشناسان، ايجاد چنين فضايي در صنعت خودرو حتي منجر به تحولي اساسي در قطعه سازي و ايجاد رقابت و بالا رفتن کيفيت قطعات توليدي خواهد شد و در نهايت اين يک شرکت نيست که از اين وضعيت منتفع مي‌شود، بلکه زنجيره‌اي از توليد است که به تدريج با خروج از يک زنجيره انحصاري وارد فضاي رقابتي مي‌شود و شايد بتوان از آن به عنوان يک انقلاب زودرس در صنعت خودرو ياد کرد. حتي خودروسازان خصوصي نيز که هم اکنون در شرايط چندان خوبي به سر نمي‌برند، مي‌توانند به آينده‌اي بهتر براي شرايط کسب و کار خود اميدوار باشند. يادآور مي‌شود كه واگذاري بزرگ خودروسازان به زودي انجام خواهد شد. بر اين اساس قرار است بلوك 18 درصدي ايران خودرو در 31 خرداد ماه و بلوك 18 درصدي سايپا نيز اول تير ماه از طريق بورس واگذار شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha