• شنبه / ۹ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۸:۴۸
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8905-04679

طي ديروز و امروز؛ زمين‌لرزه در خراسان رضوي و كرمان 171 مجروح برجاي گذاشت

وقوع زمين‌لرزه در استان‌هاي خراسان رضوي و كرمان طي روز گذشته و امروز 171 مجروح برجاي گذاشت.

به گزارش خبرنگار سرويس «حوادث» ايسنا، در ساعت 18 و 20 دقيقه و ‌14 ثانيه روز جمعه هشتم مردادماه مردم تربت حيدريه شاهد وقوع زمين لرزه 7/5 ريشتري بودند كه منجر به زخمي شدن 170 تن در مناطق زلزله‌زده شد.

مجتبي صادقيان، فرماندار شهرستان تربت حيدريه در رابطه با تلفات جاني و مالي اين حادثه به ايسنا گفت: زلزله روز گذشته بيش از 170 نفر مجروح در پي داشته است كه 20 نفر از آنان در بيمارستان شهرستان بستري هستند و سه نفر به مشهد اعزام شده و مابقي سرپايي درمان و مرخص شده‌اند.

وي بيشترين خسارات وارد شده در اين حادثه را مربوط به شهرستان تربت حيدريه عنوان كرد و ادامه داد:‌ هنوز خسارات اين حادثه دقيقا برآورد نشده و طي دو سه روز آينده اعلام خواهد شد.

صادقيان ادامه داد: بيشترين خسارت مربوط به فروشگاه‌ها، منازل، تاسيسات و ساختمان‌هاي اداري است و اين درحالي است كه به خسارت ديد‌گاني كه نياز به چادر براي اسكان داشته‌اند، چادر و وسايل اوليه از طريق هلال احمر داده شده است.

صادقيان با اشاره به اين كه مردم تربت حيدريه شب گذشته براي آرامش بيبشتر و رفع خطر در استاديوم‌ها، پارك‌ ها و ميادين شهر مستقر بودند، افزود: از روز گذشته بيش از هزار نفر مراجعه كننده‌ داشته‌ايم كه منازل آنان از پنج تا 100 درصد خسارت ديده است.

مهدي عليزاده بيرجندي، مديرعامل جمعيت هلال‌احمر خراسان رضوي نيز از توزيع 200 چادر در بين افراد آسيب ديده خبرداد.

علي اصغر مرادزاده، دبيرستاد بحران شهرستان كاشمر هم به ايسنا اظهار كرد: زمين‌لرزه‌اي كه در حوالي شهر تربت حيدريه به وقوع پيوست عصر ديروز در اين شهرستان نيز احساس شده است.

به گزارش ايسنا، هنوز 24 ساعت از وقوع اين زيمن‌لرزه نگذشته بود كه در ساعت 11 و 22دقيقه و 57 ثانيه امروز (شنبه) زمين‌لرزه‌اي به بزرگي 8/5 ريشتر شهر «نگار» از توابع شهرستان «بردسير» كرمان را لرزاند كه بنابر گفته مسوول عمليات امداد و نجات جمعيت هلال احمر شهر «نگار»،‌ اين زمين‌لرزه تاكنون يك مجروح در پي داشته است.

دكتر نگارستاني، مدير روابط عمومي جمعيت هلال احمر استان كرمان دقايقي پس از وقوع اين زلزله از اعزام سه تيم امدادي به مناطق‌زلزله‌زده به همراه بالگرد خبر داد و اعلام كرد كه تيم‌هاي امدادي متشكل از سه پزشك، امدادرساني اوليه به زلزله‌زدگان را برعهده دارند.

همچنين دكتر سام‌زاده، مسوول امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان كرمان اظهار كرد: اين زلزله منجر به شكستگي يكي از عضلات يكي از ساكنان روستاي «شيرينك» شد.

وي با بيان اين كه در بازرسي‌هاي صورت گرفته توسط امدادگران جمعيت هلال احمر، تخريب 10 تا 40 درصدي منازل روستاهاي سنتي و قديمي زلزله زده ارزيابي شده است، افزود: ميزان ريزش ساختمان‌ها به قدري نيست كه مردم شب را در بيرون از منزل به سر ببرند اما با اين وجود، تجهيزات امدادي به خصوص چادر‌هاي امدادي در بين زلزله زدگان توزيع شده است .

وي تاكيد كرد: روستاي «شيرينك» در يكصد كيلومتر شهرستان «بردسير» بيشترين ميزان خسارت را داشته كه ساختمان‌هاي آنها بين 10 تا 40 درصد تخريب شده است.

گفتني است، نجات منساري، معاون مديركل ستاد مديريت بحران استان كرمان با بيان اين كه پس از وقوع اين زمين‌لرزه، ‌گروه‌هاي دستگاه‌هاي مختلف همچون بنياد مسكن، ستاد حوادث غيرمترقبه و جمعيت هلال احمر تشكيل و كارشناسان به محل حادثه اعزام شدند، به ايسنا اظهار كرد كه بر اثر اين زمين لرزه سيستم‌هاي ارتباطي تلفن همراه دچار اختلال شد كه اين مشكل نيز برطرف شده است و به ديگر تاسيسات زيربنايي استان خسارتي وارد نشده است.

وي با اشاره به اين كه زمين لرزه امروز 50درصد خسارت به شهرستان «بردسير» وارد كرد، ادامه داد: وضعيت منطقه حادثه به حالت عادي بازگشته و مردم ساعاتي پس از وقوع اين زمين لرزه به خانه‌هاي خود بازگشتند و مشكلي در اين رابطه وجود ندارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha