• یکشنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8905-05130
  • خبرنگار : 71133

يونسكو توصيه‌هايي را درباره آثار جهاني ايران مطرح كرد طالبيان در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي ايسنا: ثبت اين آثار ظرفيت آذربايجان شرقي و اردبيل را ارتقا مي‌دهد

يونسكو توصيه‌هايي را درباره آثار جهاني ايران مطرح كرد
طالبيان در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي ايسنا:
ثبت اين آثار ظرفيت آذربايجان شرقي و اردبيل را ارتقا مي‌دهد

مدير تهيه‌ي پرونده‌هاي بقعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي و بازار تبريز كه بامداد امروز (دهم مردادماه) در سي‌وچهارمين اجلاس يونسكو در فهرست ميراث جهاني ثبت شدند، گفت: ثبت بقعه‌ي شيخ‌ صفي‌الدين اردبيلي و بازار تبريز ظرفيت كارشناسي و توسعه‌ي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي آذربايجان شرقي و اردبيل را ارتقا مي‌دهد.

محمدحسن طالبيان در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به اجلاس يونسكو در برزيل، اظهار كرد: هدف ما به‌جز آماده شدن اين دو پرونده، تربيت يكسري كارشناس در زمينه‌ي ميراث جهاني بود تا در دو مجموعه حضور داشته باشند و بتوانند امور مربوط به حفاظت، مرمت و سامان‌دهي آ‌ثار يادشده را پيش ببرند. اكنون يك ظرفيت كارشناسي در اين دو مركز آماده شده است.

وي تأكيد كرد: اين دو پرونده از نظر فني، كيفيت بالايي داشتند و خوشبختانه با اكثريت آرا به سرعت به ثبت رسيدند.

طالبيان ادامه داد: اتفاقي كه براي دو استان مهم ما، يعني آذربايجان شرقي و اردبيل افتاده، اين است كه مجموعه‌ي بازار و مجموعه‌ي شيخ صفي‌الدين اردبيلي در قلب شهر قرار دارند و به‌دليل ثبت شدن در فهرست ميراث جهاني مي‌توانند در آينده به‌دليل داشتن ظرفيت‌هاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي سبب تحولات مختلفي در كشور و بويژه در اين استان‌ها شوند.

وي با بيان اين‌كه از اين به بعد، تبريز و اردبيل روي كمك‌هاي كارشناسي جهاني مي‌توانند حساب كنند، گفت: به‌لحاظ فرهنگي و اقتصادي، تحولات جديد و پايداري در قلب شهر تبريز و اردبيل مي‌تواند رقم زده شود. اكنون وظيفه‌ي مديران براساس محتويات پرونده سنگين‌تر است، چون اثر نيازمند تلاش‌هاي مضاعفي براي درك، ظرفيت‌سازي و ارتقا، بويژه براي جامعه‌ي محلي است.

طالبيان بيان كرد: به‌جز آموزش كاركنان و كارشناسان و آگاهي‌بخشي به جامعه‌ي بازار و دست‌اندركاران، لازم است اجراي برنامه‌هاي پيش‌بيني‌شده، سامان‌دهي و مرمت با جديت بيش‌تري انجام شود. البته خوشبختانه در طول تدوين پرونده، گام‌هاي بزرگ و اساسي برداشته شده، از جمله خانه‌ي بازار تأسيس، پايگاه مربوط تقويت شده و تعدادي كارشناس آگاه و متعهد تربيت شده است كه ضمن تقدير از تلاش‌هاي شبانه‌روزي آن‌ها، بايد گفت كه اكنون وظيفه‌ي خطيري بر دوش دارند، بويژه در ارتباط با برنامه‌ي مديريتي و حفاظتي و پايش و گزارش‌دهي منظم براساس چارچوب‌هاي جهاني كه بايد انجام شود.

وي اظهار كرد: اجراي كارگاه‌هاي آموزشي مرتبط و اجراي طرح‌هاي معرفي و فرهنگي براساس پرونده نه‌تنها براي بازار، بلكه براي توسعه‌ي دانش حفاظت براي كشور، بويژه در استان‌هاي آذربايجان شرقي و اردبيل بسيار مؤثر است.

او در ادامه به محتويات اين دو پرونده اشاره كرد و توضيح داد: با توجه به محتويات پرونده و برنامه‌هاي مديريتي ارائه‌شده و ارزش‌هاي مطرح‌شده، كميته‌ي ميراث جهاني يكسري توصيه‌ها را مطرح كرده است؛ به‌عنوان مثال، براي مجموعه‌ي شيخ صفي كه طرح جامع شهر اردبيل درحال بازنگري است، توصيه كرده كه به برنامه‌ي مديريتي و طرح و ضوابط عرصه و حريم ميراث جهاني شيخ صفي احترام گذاشته و توجه ويژه‌اي شود. هم‌چنين با توجه به وظيفه‌اي كه مسؤولان اثر در آماده‌سازي گزارش‌هاي دوره‌يي يونسكو دارند، جزييات و برنامه‌هاي طرح يادشده به ايكوموس و كميته‌ي ميراث جهاني اطلاع داده شود. هم‌چنين جزييات دقيق‌تر و زمان‌بندي‌شده از سيستم مديريتي اثر فراهم شود. به‌عنوان مثال، در عرصه‌ي مجموعه‌ي شيخ صفي يكسري بازمانده‌هاي باستان‌شناسي داريم كه جزو ارزش‌هاي برجسته‌ي جهاني اثرند و كميته‌ي ميراث جهاني توصيه كرده است، توجه ويژه‌ي حفاظتي به آن‌ها شود.

طالبيان بيان كرد: ما اكنون در مجموعه‌ي شيخ صفي‌الدين دنبال تغيير دسترسي از وضع حاضر به طرح اصيل و تاريخي مجموعه هستيم، به‌گونه‌اي كه بازديدكننده و زائر بتواند درك بهتر و روشن‌تري از هفت مرحله‌ي طراحي‌شده عرفاني داشته باشد. اين مسيري از دروازه‌ي عالي‌قاپو به‌سوي آرامگاه آغاز مي‌شود و از صحن‌ها، دروازه‌ها، باغ و ديگر فضاهاي مرتبط عبور مي‌كند.

مدير تدوين پرونده‌هاي بقعه‌ي شيخ‌ صفي‌الدين اردبيلي و بازار تبريز ادامه داد: كميته‌ي ميراث جهاني مي‌خواهد در جريان جزييات اجرايي برنامه‌ها قرار گيرد. هم‌چنين به‌دليل زلزله‌خيز بودن منطقه، طرح آمادگي در برابر بلاياي طبيعي با نگاه ويژه به زلزله در اولويت قرار مي‌گيرد. ضمن اين‌كه ما يك برنامه‌ي نظام‌مند و جامع را براي پژوهش‌هاي فني و پايش اثر مطرح كرديم و كميته نيز تداوم و اجراي آن در اسرع وقت خواست.

طالبيان به بازار تبريز اشاره كرد و گفت: به‌دليل وسعت و جنبه‌هاي مختلف فني آن، كميته خواستار تداوم و به‌روز كردن اطلاعات براي تحقق‌پذيري طرح مديريتي اثر شده است. با توجه به اين‌كه در حريم بلافصل اثر، ساختمان‌هاي مختلف و جديد وجود دارد، كميته خواهان به‌سازي نماها و تهيه كردن طرح‌هاي مناسب با مشوق‌هاي مختلف و دستورالعمل‌هاي حفاظتي شده است.

وي اظهار كرد: سال گذشته، مستندنگاري‌هاي وسيعي براي بازار تبريز انجام شد؛ ولي با توجه به وسعت و پيچيدگي مجموعه، تداوم اين تلاش‌ها به‌صورت قاعده‌مند مورد تقاضاي كميته است و مانند مجموعه‌ي شيخ صفي توسعه‌ي پژوهش و طرح آمادگي در برابر بلاياي طبيعي، بويژه زلزله در دستور كار قرار خواهد گرفت.

طالبيان اضافه كرد: گرچه در دو سه سال گذشته، پژوهش‌هاي مختلفي در اين زمينه شده است، ولي به‌دليل اهميت جهاني اثر، اين برنامه حساسيت بيش‌تري دارد. به علاوه، براي هر دو اثر، اجراي برنامه‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي براي كاركنان حتا در موضوع‌هاي مختلف پيشنهاد شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha