/پايان داستان تمركز توليد تندر90/ تندر در ايران خودرو ماندگار شد
طي دو سال گذشته بحثهاي زيادي در مورد تمركز توليد تندر90 در يكي از دو خودروساز توليد كننده اين محصول در ايران مطرح بود تا اين كه بالاخره سخنان ديروز وزير صنايع ومعادن به اين بحثها پايان داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،
محرابيان، ديروز در كنفرانس مطبوعاتي خود از منتفي شدن تمركز تندر90 در يكي از دو خودروساز توليدكننده اين خودرو خبر داد.
به اين ترتيب توليد تندر90 همانند قبل در ايران خودرو و پارس خودرو ادامه خواهد يافت.
هر چند در ابتداي مطرح شدن بحث تمركز توليد تندر90 مسوولان ايران خودرو تاييد كرده بودند كه پيشنهاد تمركز توليد اين خودرو از سوي آنان مطرح شده، اما هرچه تمركز توليد جديتر شد، از قطعيت تصميم اين خودرو ساز هم كاسته شد؛ تا جايي كه بعد از اظهارات رييس كارگروه خودرو ايدرو مبني بر ابلاغ تمركز توليد تندر90، ايران خودرو رسما اعلام كرد كه توليد تندر به هيچ وجه در يكي از دو شركت توليدكننده اين خودرو متمركز نميشود.
بعد از سخنان روشني مقدم - رييس كارگروه خودرو ايدرو - كه از قوت گرفتن احتمال تمركز توليد تندر در يكي از دو خودروساز خبر داده بود، اطلاعيهاي از سوي ستاد خبري ايران خودرو منتشر شد كه رد آن آمده بود: امكان توليد تندر90 فقط در يكي از شركتهاي ايران خودرو يا پارس خودرو وجود ندارد و بر اساس برنامهريزيهاي صورت گرفته توليد اين خودرو در هر دو شركت ادامه خواهد داشت.
* * موضع پارس خودرو
در همين حال مسوولان پارس خودرو كه تمركز توليد تندر90 را منطقي و باعث پيشرفت كيفي و افزايش تيراژ اين محصول ميدانستند، ولي در عين حال معتقد بودند كه در اين معامله بايد رضايت دو طرف لحاظ شود. علي ملك، عضو هيات مديره اين شركت در جايي عنوان كرده بود كه هر چند تمركز توليد تندر90 در يك خودروساز به نظر بيشتر اعضاي هيات مديره ايران خودرو و پارس خودرو منطقي ميآيد، اما در اين معامله بايد رضايت دو طرف لحاظ شود و در غير اين صورت تمركز توليد منتفي خواهد بود.
* * سياست دولتيها
در همين شرايط ايدرو هم تا حدودي از بحث تمركز توليد تندر90 كنار كشيد و محمدرضا روشني مقدم ـ رييس كارگروه خودرو سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) - كه تا پيش از اين تنها راه نجات تندر را تمركز توليد آن در يكي از دو خودروساز داخلي ميدانست، اظهار كرد كه در خصوص تمركز توليد تندر90 تصميم جديدي در وزارت صنايع و معادن و ايدرو گرفته نشده، تا به استناد آن بتوان حرفهاي جديدي را مطرح كرد.
افشين روغني - معاون وزير صنايع و معادن - هم سعي كرد با تاكيد بر سياستگذار بودن وزارتخانه در تمركز توليد تندر90 به نوعي مسووليت ناشي از اين تصميم را از دوش وزارتخانه بردارد.
وي در مورد اين كه چرا هنوز تصميم روشني براي تمركز توليد اين خودرو گرفته نشده است؟ پاسخ داد: در گذشته علاوه بر اينكه خودروسازان همگي دولتي بودند، ايدرو هم كه صاحب سهام اين دو خودروساز بود، يكي از معاونتهاي وزارتخانه محسوب ميشد. آن روز ميشد در كنار سياستگذاري، در مسائل دخالت مستقيم داشت، اما اكنون شرايط تغيير كرده و وظيفه هر كس مشخص است.
* * پايان سناريو؛ ادامه توليد تندر در ايران خودرو
اما پايان ماجراي تمركز تندر90 در پارس خودرو يا ايران خودرو با كنفرانس مطبوعاتي ديروز وزير صنايع و معادن بالاخره رقم خورد.
در شرايطي كه عدهاي هنوز عقيده دارند كه تمركز توليد تندر90 در يك خودروساز مي تواند به نفع كل توليد داخلي اين خودرو و همچنين بهبود ارتباط با رنو پارس باشد، وزير صنايع تمركز توليد را منتفي اعلام كرد تا رقابت پارس خودرو و ايران خودرو در توليد خودرويي واحد با مشخصات كيفي واحد ادامه داشته باشد.
در پايان يادآور ميشود كه از بابت تمركز توليد تندر90 سود چنداني عايد مصرفكننده نخواهد شد و اين سازنده خودروست كه با تمركز توليد ميتواند سوددهي خود را از بابت توليد و فروش اين محصول افزايش دهد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات