• جمعه / ۱۰ دی ۱۳۸۹ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8910-05976
  • خبرنگار : 71091

حاضران؛ ده‌نمكي،بحراني،علي‌اكبري، نجفي، شورجه و داود ميرباقري گزارش ايسنا از تشكيل شوراي عالي سينما و 6 هنرمند حاضردر آن

حاضران؛ ده‌نمكي،بحراني،علي‌اكبري، نجفي، شورجه و داود ميرباقري
گزارش ايسنا از تشكيل شوراي عالي سينما و 6 هنرمند حاضردر آن

سرانجام شوراي عالي سينما با حضور محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور به عنوان رييس شورا روز گذشته همزمان با 9 دي ماه تشكيل جلسه داد.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در بخش‌هايي از خبر مخابره شده آمده است: «اولين جلسه شوراي عالي سينما در حضور رييس جمهور و در راستاي بررسي راهكارهاي ارتقاي سطح سينماي كشور برگزار شد.»

در اين خبر نامي از هنرمندان حاضر در اين جلسه نيامده است اما طبق عكس‌هاي منتشر شده؛ احمد نجفي بازيگر، مسعود ده‌نمكي كارگردان فيلم‌هاي «اخراجي‌ها»، جمال شورجه كارگردان و تهيه‌كننده ، شهريار بحراني كارگردان «ملك‌سليمان»، محسن علي‌اكبري تهيه‌كننده و داوود ميرباقري كارگردان «مختارنامه» از هنرمندان حاضر در اولين جلسه شوراي عالي سينما هستند.»

در ادامه مروري بر روند برگزاري شوراي عالي سينما داريم؛

خبر ويژه شمقدري در مراسم معارفه‌اش

مهر ماه سال 88 تقريبا دو سال قبل همزمان با مراسم معارفه‌ي جواد شمقدري معاون سينمايي، اين مديرسينمايي از تشكيل شوراي عالي سينما با حضور رئيس جمهور تا پايان سال 88 خبر داد.

شمقدري در مراسم معارفه‌ي خود از خبري ويژه سخن گفت و اظهار داشت: «با آقاي احمدي‌نژاد صحبت كردم و ايشان قول دادند در همه‌جا يار و ياور سينماي ايران باشد و پيشنهاد دادم شوراي عالي سينما با رياست ايشان هر شش‌ماه يك‌بار برگزار شود و در اين مقطع كه سينما بزرگ‌ترين پديده براي نظام است كه به آن احتياج داريم مشكلات آن را مرتفع كنيم و اميدوارم با پيگيري‌هاي دكتر حسيني اين پيشنهاد عملي شود. »

وي با اشاره به صحبت‌هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر وجود نگاه باز در سينما خاطرنشان كرد: «خود آقاي احمدي‌نژاد هم رويكرد باز دارند و من هم به عنوان دوست ايشان نگاهم باز است كه اين به پشتيباني نياز دارد و همه به ويژه بزرگاني هم كه در قم هستند بايد كمك كنند تا امنيت اخلاقي و هويتي را براي مردم به همراه بياوريم.»

امادر اولين روزهاي اسفند ماه سال گذشته در حاليكه نزديك به شش ماه از صحبت هاي شمقدري گذشته بود اسفنديار رحيم مشايي رييس كميسيون فرهنگي دولت تشكيل چنين شورايي را امري مثبت ارزيابي كرده و گفت:شوراي عالي سينما ايده خوبي است اما در دولت مطرح نشده است.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه شمقدري، معاون سينمايي وزير ارشاد در مراسم معارفه‌اش اعلام كرده بود شوراي عالي سينما قرار است به رياست رييس‌جمهور تشكيل شود و آيا چنين اتفاقي افتاده يا نه؟ گفت: چنين چيزي در دولت مطرح نشده و ممكن است ايده‌ آقاي شمقدري باشد كه تلاش كند اين جلسات را تشكيل دهد، ولي چنين چيزي به رييس‌جمهور منتقل نشده يا من مطلع نيستم؛ گرچه پيشنهاد خوبي به نظر مي‌رسد.

چندي پس از انتشار اين خبر جواد شمقدري بار ديگر اعلام كرد: اميدوارم تا قبل از پايان سال؛شوراي عالي سينما با حضور رييس‌جمهور تشكيل جلسه بدهد.

وي گفت‌وگويي با ايسنا، درباره تشكيل شوراي عالي سينما كه وعده تشكيل آن را در اسفند ماه داده بود، اظهار داشت: همين امروز ـ (يكشنبه _9 اسفند ماه ) احتمالا جناب آقاي دكتر حسيني در هيات دولت موضوع تشكيل اين جلسه‌ را مطرح مي‌كنند و قرار است، مصوبات اين شورا با سه فوريت در جلسه‌ي هيات دولت به‌بحث گذاشته شود.

وي درباره همان زمان درباره اظهارنظر اسفنديار رحيم مشايي در خصوص تشكيل شوراي عالي سينما گفت: من با آقاي رييس‌جمهور و وزير فرهنگ و ارشاد مطرح كردم و طبيعي است ايشان اطلاعي نداشته باشند.

شمقدري افزود: اميدوارم وقت آقاي احمدي‌نژاد اجازه دهد و ما اولين جلسه را قبل از پايان سال برگزار كنيم.

وقتي تير ماه 89 شوراي عالي سينما قانوني شد

اما در نهايت‌ برگزاري اين شورا به تعويق افتاده و به خرداد ماه موكول شد و سرانجام در آخرين روز تير ماه 89 يعني 5 ماه قبل؛ دكتر حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با همراهي جواد شمقدري معاون سينمايي خود از جلسه‌ي دولت خارج شد و اظهار داشت كه در جلسه‌ي هيات دولت، شمقدري به ارائه گزارشي از وضعيت سينماي ايران به اعضاي هيات دولت و رييس‌جمهور پرداخته است.

دكتر حسيني كه آن روز 30 تير ماه در جمع خبرنگاران حضور پيدا كرده بود، گفت: امروز آقاي شمقدري گزارشي از وضعيت سينماي ايران و اقداماتي كه در طول اين 9 ماهه اخير انجام شده و سياست‌گذاري‌هايي كه صورت گرفته ارائه دادند و برنامه‌هاي آتي را توضيح دادند و مشكلات و مباحث را مطرح كردند.

وي ادامه داد: جلسه‌ي خوبي بود، اعضاي دولت نيز نظرات‌شان را مطرح كردند و رييس‌جمهور نيز از فعاليت‌هايي كه در اين حوزه انجام شده تقدير كردند.

وي گفت: تشكيل شوراي عالي سينما كه بحث آن مطرح شده بود مورد موافقت رييس‌جمهور قرار گرفت و اين گام خوبي و بي‌سابقه‌اي در مورد سينماي كشور است و اين شورا به رياست رييس‌جمهوري تشكيل خواهد شد و به زودي اعضاي شوراي عالي سينما مشخص خواهد شد.

و در همان روز شمقدري در گفت‌وگو با ايسنا اعلام كرد: تشكيل شوراي عالي سينما با مصوبه هيات دولت قانوني شد.

شمقدري توضيح داد:آقاي احمدي‌نژاد بحث تشكيل شوراي عالي سينما را در جلسه‌ي هيات دولت به بحث گذاشتند كه در نهايت تشكيل آن تصويب شد و قرار شد بعد از نهايي شدن آيين‌نامه آن در كميسيون فرهنگي دولت اجرايي شود.

معاون سينمايي درباره‌ي اعضاي اين شورا گفت: آقاي احمدي‌نژاد نظرشان اين است كه علاوه بر چند وزير، چند فيلمساز مطرح و نمايندگان جاهايي مانند صدا و سيما، حوزه هنري، حوزه علميه قم و مراكز مرتبط با سينما در اين شورا حضور داشته باشند.

معاون سينمايي وزارت ارشاد درباره‌ي تشكيل اولين جلسه اين شورا هم گفته بود: آخرين اصلاحات آيين‌نامه شورا در حال انجام شدن است و هفته آينده آن را به كميسيون فرهنگي دولت ارايه مي‌كنيم و پيش‌بيني مي‌كنم كمتر از 10 روز بعد از نهايي شدنش، اولين جلسه شوراي عالي سينما به رياست رييس‌جمهور برگزار شود.

در مرداد ماه شمقدري در سخنانش با فريدون جيراني در برنامه «هفت» گفت: اين جلسه‌ي هيات دولت به گونه‌اي بود كه گويي جلسه‌ي اول شوراي عالي سينما در قالب آن برگزار شد، چرا كه بحث‌هاي مختلفي در اين جلسه صورت گرفت و در نهايت بودجه‌اي هم تصويب شد، اما از آن جايي كه اين موضوع هنوز اجرايي نشده است ما آن را اعلام نكرده‌ايم.

و سرانجام شهريور ماه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بدون نام بردن از اعضائ شوراي عالي سينما، فقط خبر داد: رييس جمهور بعنوان رييس اين شورا، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رييس كميسيون فرهنگي دولت، رييس سازمان صدا و سيما، رييس سازمان تبليغات اسلامي، نماينده صنوف سينما و تشكل‌هاي مستقل سينمايي و پنج نفر از سينماگران معتبر و شناخته شده كشور و معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعضاي اين شورا هستند.

به گزارش ايسنا و حال 4 ماه پس از اعلام چيدمان اعضاء شوراي عالي سينما، در دي ماه خبر مي‌رسد كه شوراي عالي سينما با رياست محمود احمدي‌نژاد رييس جمهور تشكيل جلسه داده است.

در بخش‌هايي از خبر مخابره شده آمده است: «اولين جلسه شوراي عالي سينما در حضور رييس جمهور و در راستاي بررسي راهكارهاي ارتقاي سطح سينماي كشور برگزار شد.

در اين نشست ضرورت تامين تجهيزات فني سينما، احداث سالن‌هاي سينمايي، رفع مشكل بيمه، بازنشستگي و بيكاري هنرمندان و سينماگران و تشكيل سازمان مستقل سينمايي و احداث سالن‌هاي سينمايي مورد تاكيد و موافقت قرار گرفت.

در اين نشست مقرر شد مسايل مربوط به تشكيل سازمان مستقل سينمايي و بيمه هنرمندان و پيشكسوتان پس از بررسي‌هاي كارشناسي براي تصويب در جلسه بعدي شوراي عالي سينما ارايه شود و دولت بر اختصاص اعتبار مستقلي براي رفع مشكلات و ارتقاء سطح سينماي كشور تاكيد كرد.

تامين اعتبار لازم براي تاسيس شهرك‌هاي سينمايي،‌حمايت از هنرمندان و فعاليت‌هاي سينمايي، معافيت سينماگران از پرداخت ماليات نيز از جمله مواردي بود كه در جلسه شوراي عالي سينما مورد تاكيد قرار گرفت.

رييس جمهور در اين نشست سينما را عرصه‌اي استراتژيك و مهم دانست و گفت: دولت آماده است پيشنهادات و راهكارهايي كه شوراي عالي سينما تهيه و نهايي مي‌كند مصوب كرده و آن را ابلاغ كند و مصوبات اين شورا در حكم مصوبات هيات وزيران بوده و بلافاصله پس از تصويب قابليت اجرايي دارد.

رييس جمهور با تاكيد بر مستقل بودن حوزه سينماي كشور، پيشنهاد تشكيل سازمان سينمايي را ارايه كرد و از اعضاي شورا خواست برنامه و طرح جامعي براي اين سازمان تدوين كنند تا در جلسه بعدي شورا به تصويب نهايي برسد.

دكتر احمدي نژاد همچنين با تاكيد بر اينكه سينماگران كشورمان بايد افق نگاه خود را جهاني كنند بر ضرورت توليد ساليانه حداقل ده فيلم فاخر با رويكرد مخاطب جهاني تاكيد كرد.

رييس جمهور با اشاره به اهميت سينما و منحصر بودن نقش آفريني آن در عرصه فرهنگ اظهار داشت: با توجه به اينكه مزيت نسبي انقلاب اسلامي و ملت ايران فرهنگ است و ملت ايران پيام قابل عرضه‌اي براي جهانيان دارد سينما مجراي مناسبي براي انتقال اين پيام به ساير ملت‌هاست كه بايد از آن به بهترين شكل ممكن استفاده كرد.

احمدي نژاد افزود: در عرصه فرهنگ و سينما هم بايد نخبگان را مورد حمايت قرار داده و موانع را برطرف كرد و هم حركت رو به جلو داشت كه همه اين موارد با انتخاب رويكرد درست قابليت پيگيري و به نتيجه رسيدن دارد.

وي رفع مشكلات بيمه بيكاري و بازنشستگي هنرمندان و سينماگران را مورد تاكيد قرار داد و گفت: دولت براي سال آينده بودجه متمركز و مناسبي را براي اين موضوع اختصاص خواهد داد.

احمدي نژاد افزود: اگر افق‌هاي بزرگ و بلند هدف گذاري شوند موانع خود به خود برطرف خواهند شد.

رييس جمهور با بيان اينكه ايران از ذخاير فرهنگي بسيار غني و متعالي برخوردار است، گفت: كار اصلي در عرصه هنر و سينما نگاه به افق‌هاي بلند و توليد آثار ارزشمند و اثر گذار در عرصه جهاني است به نحوي كه براي ديگران معيار و راهنما باشد.

احمدي‌نژاد در ادامه نگاه و توجه عمومي به همه سينماگران را مورد تاكيد قرار داد و گفت:بايد برنامه‌اي تهيه شود كه در آن همه هنرمندان و سينماگران تحت حمايت قرار بگيرند.»

به گزارش ايسنا،اين گزارش بدون نام بردن از هنرمندان حاضر آورده است:«اعضاي شوراي عالي سينما نيز در اين نشست در سخناني با اظهار خرسندي از تشكيل چنين جلسه‌اي پس از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامي و بررسي موضوعات سينماي كشور در سطح كلان و در حضور بالاترين مقام اجرايي، پيشنهادات و دغدغه‌هاي خود را در راستاي توسعه سينماي كشور با رييس جمهور در ميان گذاشتند.

اعضاي شورا با تاكيد بر اين‌كه در سينماي كشور شرايطي حاكم است كه نياز به گام‌هاي بلند و شجاعانه براي ارتقاي آن وجود دارد، تاكيد كردند كه اين دولت مي‌تواند موانع موجود در مسير سينماي كشور را برطرف كند از اين رو بايد سينماگران كشور قدر اين فرصت را بدانند.»

اما طبق عكس‌هاي منتشر شده احمد نجفي، مسعود ده‌نمكي، شهريار بحراني،جمال شورجه،محسن علي‌اكبري و داودميرباقري از هنرمندان حاضر در اولين جلسه شوراي عالي سينما بودند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha