• دوشنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۰ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9004-01100

پروژه فولاد خرمشهر همچنان خاك مي‌خورد!

پروژه فولاد خرمشهر همچنان خاك مي‌خورد!

با گذشت نزديک به پنج سال از آغاز کلنگ‌زني و عمليات اجرايي پروژه‌ي ساخت مجتمع آهن و فولاد خرمشهر با ظرفيت دو ميليون تن، اين پروژه هنوز به بهره‌برداري نرسيده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پروژه‌ي آهن و فولاد خرمشهر قرار بود تحت عنوان طرح توسعه‌ي شركت نورد و لوله اهواز در كيلومتر 24 خرمشهر اجرا شود. در آن زمان اعلام شد که مجتمع آهن و فولاد خرمشهر با ظرفيت توليد سالانه دو ميليون تن فولاد به روش احياي مستقيم ساخته خواهد شد كه فاز اول آن 800 هزار تن بوده و در فاز دوم به دو ميليون تن خواهد رسيد.

همچنين قرار بود اين مجتمع در زميني به مساحت دو هزار و 500 هكتار و با اعتباري بالغ بر چهار هزار ميليارد ريال از محل اعتبارات شركت نورد و لوله اهواز در خرمشهر ساخته شود.

از سوي ديگر با توجه به معضل بيکاري در استان خوزستان و به تبع آن در شهر خرمشهر، اعلام شد که از پيامدهاي مستقيم احداث مجتمع آهن و فولاد خرمشهر علاوه بر توسعه‌ي صادرات، فعال کردن چرخه‌ي اشتغال در سطح استان خوزستان و به ويژه در شهر خرمشهر است و پيش‌بيني شد كه با بهره‌برداري از اين مجتمع حدود 8 هزار نفر از جوانان و متخصصان جوياي كار به طور مستقيم جذب كار شوند.

اما با گذشت نزديک به پنج سال از زمان آغاز عمليات اجرايي پروژه‌ي احداث مجتمع آهن و فولاد خرمشهر، اين پروژه هنوز به بهره‌برداري نرسيده و هيچ‌كدام از مسئولان نيز درباره‌ي آن اظهارنظر نمي‌كنند.

خرداد سال گذشته رئيس سابق سازمان خصوصي‌سازي، از تمايل سرمايه‌گذاران فرانسوي به خريد سهام شرکت فولاد خرمشهر خبر داد.

وي گفت که مذاکراتي نيز با سرمايه‌گذاران فرانسوي در اين زمينه انجام شده است. البته به نظر مي‌رسد که اين مذاکرات نتيجه‌اي نداشته است.

اوايل آذر ماه سال 1388 نيز محمد مسعود سميعي نژاد كه هم‌اكنون سرپرست ايميدرو است، خبر داد که طرح فولاد خرمشهر با ظرفيت 2.5 ميليون تن با مشارکت 90 درصدي فولاد خوزستان و 10 درصدي کارخانه نورد و لوله اهواز در قالب تاسيس شرکتي جديد بر اساس مصوبه‌ي هيئت عامل ايميدرو دنبال مي‌شود. به اين ترتيب علاوه بر افزايش 500 هزار تني ظرفيت فولاد خرمشهر تغييراتي نيز در مديريت اين پروژه ايجاد شد.

به گفته‌ي معاون معدني سابق وزير صنايع و معادن، براساس درصد مالکيت سهام طرح فولاد خرمشهر اعضاي هيئت مديره شرکت جديد با ترکيب چهار نفر از فولاد خوزستان و يک نفر از نورد و لوله اهواز معرفي مي‌شوند.

او همچنين توضيح داد که در صورت نياز علاوه بر منابع داخلي از سرمايه‌گذاري خارجي به صورت فاينانس در اجراي اين طرح استفاده خواهد شد.

در همين زمينه بهمن آرمان - کارشناس اقتصادي، که زماني يکي از دست‌اندرکاران پروژه فولاد خرمشهر نيز بوده، چندي پيش اعلام کرد که در دومين سفر هيئت دولت به استان خوزستان در بند نخست مصوبه‌ي هيئت دولت ايجاد پروژه‌ي آهن و فولاد خرمشهر و تامين منابع مالي موردنياز آن در اولويت نخست قرار گرفت، ولي متاسفانه تاكنون هيچ اقدام عملي انجام نشده است.

وي پيشنهاد کرده بود که دولت از محل صندوق توسعه‌ي ملي - كه البته هنوز تشكيل جلسه نداده - و انتشار اوراق مشاركت و فروش سهام به مردم استان خوزستان اين پروژه را به مرحله اجرا درآورد.

به گفته‌ي وي، پروژه‌ي فولاد خرمشهر بزرگترين سرمايه‌گذاري تاريخ جنوب غربي ايران محسوب مي‌شود.

اوايل سال جاري نيز شريف حسيني - دبير کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، اعلام كرد كه احداث شرکت فولاد خرمشهر در نيمه نخست امسال انجام مي‌شود.

به گفته‌ي وي اين شرکت در زميني به مساحت 2600 هکتار ايجاد مي‌شود و به ‌صورت مستقيم زمينه‌ي اشتغال سه هزار نفر را ايجاد مي‌کند. همچنين کارهاي اوليه‌ي احداث اين شرکت نيز تا پايان فروردين تکميل مي‌شود.

در همين حال مدتهاست که مجريان طرح ساخت فولاد خرمشهر يعني شرکتهاي فولاد خوزستان و نورد و لوله اهواز گزارش جديدي درباره‌ي آخرين وضعيت پيشرفت اين پروژه منتشر نکرده‌اند.

آخرين بار يكي از دست‌اندركاران پروژه‌ي احداث مجتمع آهن و فولاد خرمشهر به ايسنا اعلام كرد كه خبر خوشي درباره‌ي اين پروژه به زودي اعلام مي‌شود. بايد منتظر ماند و ديد كه اين خبر خوش چه زماني و با چه مضموني اعلام خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha