• جمعه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9005-07021

*تشريح آخرين وضعيت صندوق توسعه* دودانگه به ايسنا خبر داد: ارائه تسهيلات صرفا ارزي با سود حدود 5 درصد

*تشريح آخرين وضعيت صندوق توسعه*
دودانگه به ايسنا خبر داد:
ارائه تسهيلات صرفا ارزي با سود حدود 5 درصد

عضو هيات عامل صندوق توسعه ملي با تشريح آخرين وضعيت اين صندوق از موجودي 20 ميليارد دلاري صندوق و پرداخت تسهيلات صرفا به شكل ارزي و از طريق بانك‌هاي عامل خبر داد و در مورد سود تسهيلات اين صندوق عنوان كرد: سود آن حدود چهارپنج درصد خواهد بود.

محمود دودانگه در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در مورد آخرين وضعيت صندوق توسعه ملي گفت: مكان صندوق توسعه ملي در ميدان امام خميني (ره) است و هيات عامل آن در اين مكان تقريبا مستقر شده‌اند. هيات امناي صندوق نيز كه حداقل سالي دو بار تشكيل جلسه خواهند داد، سياست‌گذاران صندوق محسوب خواهند شد و راهبردهاي كلان را تعيين مي‌كنند.

وي ادامه داد: اعضاي هيات عامل نيز براساس آن راهبردها و قانون و اساس‌نامه صندوق فعاليت‌هاي اجرايي را دنبال و به امورات صندوق رسيدگي خواهند كرد. اكنون هم تقريبا كارها شروع و آيين‌نامه‌ها و نظام‌نامه اعطاي تسهيلات تدوين و قرارداد عامليت با بانك‌ها انجام شده است.

* خود صندوق تسهيلات را پرداخت نمي‌كند

عضو هيات عامل صندوق توسعه در مورد تسهيلات اين صندوق توضيح داد: تسهيلاتي كه بايد پرداخت شود توسط بانك‌هاي عامل انجام مي‌شود و خود صندوق تسهيلاتي را به بخش‌هاي مختلف پرداخت نمي‌كند. در واقع صندوق توسعه ملي از طريق بانك‌هاي عامل تسهيلات را پرداخت مي‌كند.

وي ادامه داد: همه بانك‌ها در شرايط رقابتي مي‌توانند تقاضاي عامليت را داشته باشند و از منابع صندوق براي تخصيص اعتبار استفاده كنند.

* موجودي صندوق توسعه ملي؛ 20 ميليارد دلار

طبق اعلام دودانگه موجودي صندوق توسعه ملي در حال حاضر حدود 20 ميليارد دلار است و پيش‌بيني مي‌شود كه تا پايان سال جاري به 30ميليارد دلار برسد.

* تسهيلات صرفا ارزي پرداخت مي‌شود

وي در ادامه عنوان كرد: تقريبا همه بخش‌هاي اقتصادي مي‌توانند از تسهيلات صندوق توسعه ملي استفاده كنند، فقط شرط مهمي دارد و آن اين است كه اين تسهيلات صرفا ارزي پرداخت مي‌شود و كساني كه از اين تسهيلات استفاده مي‌كنند اجازه تبديل ارز به ريال ندارند. البته بخش كشاورزي به لحاظ ماهيت خاص خود در قانون بودجه مستثنا شده و مي‌تواند ريالي هم استفاده كند اما تاكيدي كه دارد دنبال مي‌شود اين است كه بانك‌هاي عامل در كنار تسهيلات ارزي كه از صندوق توسعه ملي مي‌توانند پرداخت كنند خودشان هم از منابع خودشان تسهيلات ريالي پرداخت ‌كنند.

اين مقام مسئول در مورد سود اين تسهيلات نيز عنوان كرد: اين سود در بخش‌هاي مختلف متفاوت است و پيشنهاد شده كه هيات امنا مصوب كند و آن وقت براساس آن عمل خواهد شد.

* سود تسهيلات؛ حدود 5 درصد

وي با تاييد اين‌كه هنوز اين سود مشخص نشده است، افزود:‌ بخش‌هاي مختلف درصد سودهاي متفاوتي دارند و متناسب با نرخ بازگشت و جهت‌گيري كه آمايش كشور دارد سعي شده بخش‌هاي مختلف بتوانند از اين تسهيلات استفاده كنند.

دودانگه در پاسخ به اين سوال كه سودهاي تسهيلات بيش از پنج درصد كه نخواهد بود؟ گفت:‌ سود آن، سود خوب و كاملا رقابتي خواهد بود و همين حدود چهار، پنج درصد خواهد بود.

* تاكنون پرداختي نداشتيم

وي در پايان با بيان اينكه تاكنون پرداختي از صندوق توسعه ملي صورت نگرفته است، خاطرنشان كرد: طبق ماده 84 قانون برنامه چهارم صندوق توسعه ملي ركني به نام هيات امنا دارد و رييس آن رييس جمهوري است و وزارتخانه‌هاي ديگر، كميسيون‌هاي مجلس و روساي اتاق‌هاي بازرگاني و تعاون نيز در هيات امنا حضور دارند كه سياست‌هاي كلي تخصيص اعتبار به بخش‌هاي مختلف توسط همين هيات امنا تصويب مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha