• جمعه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91031207584
  • خبرنگار : 71408

ناگفته‌هاي جواد شمقدري از آخرين جلسه‌ي شوراي عالي سينما

ناگفته‌هاي جواد شمقدري از آخرين جلسه‌ي شوراي عالي سينما

جواد شمقدري در گفت‌وگويش با خبرنگار ايسنا، به پرسش‌هايي درباره‌ي مصوبات آخرين جلسه شوراي عالي سينما پاسخ گفت.

جواد شمقدري در گفت‌وگويش با خبرنگار ايسنا، به پرسش‌هايي درباره‌ي مصوبات آخرين جلسه شوراي عالي سينما پاسخ گفت.

استمهال شش‌ماهه‌ي كليه‌ي ديون مالياتي سينماگران

جواد شمقدري در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي مصوبات جلسه‌ي اخير شوراي عالي سينما بيان كرد: يكي از مباحثي كه در جلسه‌ي اخير شورا بررسي شد، مسأله‌ي ماليات سينماگران بود. عمده‌ي ديدگاه‌ها در اين زمينه آن بود كه آيين‌نامه‌ي اجرايي مالياتي درباره‌ي معافيت سينماگران با مشكلاتي مواجه است، چراكه اين آيين‌نامه بدون حضور و مشاركت نمايندگان وزارت ارشاد در دولت‌هاي قبل تدوين شده و به همين دليل مأمور مالياتي شرايط سختي را براي دفاتر فيلم‌سازي، تهيه‌كنندگان و ... ايجاد مي‌كرد.

او ادامه داد: در جلسه‌ي آخر شوراي عالي سينما، مقرر شد كه آيين‌نامه‌ي اجرايي مالياتي سينماگران شكل بهتري به خود گيرد تا كمي از مشكلاتي كه سر راه فيلم‌سازان است، حل شود. به همين دليل در اين جلسه، اعضاي شورا مصوب كردند كليات آيين‌نامه‌ي اجرايي معافيت مالياتي سينماگران مورد بازنگري قرار گيرد و تا ابلاغ مصوبه‌ي جديد پيگيري كليه‌ي پرونده‌هاي مالياتي سينماگران در هر مرحله‌اي كه هست تا شش‌ماه متوقف و تعليق شود تا تعهدات مالياتي ‌آن‌ها مانع از فعاليت‌‌شان نباشد.

رييس سازمان سينمايي در پاسخ به اين پرسش كه پس از اين مهلت شش‌ماهه، قرار است چه اتفاق خاصي در زمينه‌ي ماليات براي سينماگران بيفتد؟ اظهار كرد: ما درباره‌ي مواد مختلف بند «ل» ماده‌ي 139 آيين‌نامه‌ي اجرايي مالياتي كه در آن، نحوه‌ي بهره‌مندي از معافيت مالياتي سينماگران مطرح شده است، صحبت كرديم و پيشنهاداتي هم داده شد. عمده‌ي اين پيشنهاد‌ها، به مواد 15 و 16 آيين‌نامه بازمي‌گردد كه موجب نگراني سينماگران شده است.

اعضاي شورا مصوب كردند كليات آيين‌نامه‌ي اجرايي معافيت مالياتي سينماگران مورد بازنگري قرار گيرد و تا ابلاغ مصوبه‌ي جديد پيگيري كليه‌ي پرونده‌هاي مالياتي سينماگران در هر مرحله‌اي كه هست تا شش‌ماه متوقف و تعليق شود تا تعهدات مالياتي ‌آن‌ها مانع از فعاليت‌‌شان نباشد

وي افزود: مقرر شد دبيرخانه شوراي عالي سينما در جلساتي با بخش حقوقي رياست جمهوري، مقدمات تغيير آيين‌نامه‌ي اين بخش را براي اصلاح روش‌هاي بهره‌مندي از معافيت مالياتي سينماگران فراهم كند تا پس از آن، با تصويب در جلسه‌ي شورا توسط رييس‌جمهور ابلاغ شود.

همكاري وزراي ارشاد و صنعت، معدن و تجارت براي تشكيل نظام صنفي سينمايي كشور

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ي نظام صنفي سينمايي كشور كه در جلسه‌ي آخر شوراي عالي سينما درباره‌ي آن بحث شد نيز عنوان كرد: در جلسه‌‌ي اخير روي شكل و ساختار اين سازمان بحث‌هاي متعددي شد و ما در نهايت، به اين نتيجه رسيديم كه براي تشكيل نظام صنفي سينمايي در دو قالب وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارشاد مي‌توانيم فعاليت كنيم.

وي با بيان اين‌كه طبق قوانين شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وزارت ارشاد مي‌تواند مجوز تشكيل صنوف فرهنگي و هنري را صادر كند، بيان كرد: نكته‌ي قابل توجه اينجاست كه اگر صنوف فقط در چارچوب ارشاد ثبت شوند، ممكن است از يكسري امكاناتي كه در اختيار وزارت صنعت، معدن و تجارت است، محروم بمانند. بنابراين مقرر شد با هماهنگي مقام عالي دو وزارتخانه، توافقاتي انجام شود تا صنوف سينمايي كه از طريق وزارت ارشاد معرفي مي‌شوند، در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به ثبت برسند تا بتوانند از ظرفيت‌ها و امتياز‌هاي قانون نظام صنفي كشور هم استفاده كنند.

اختصاص دوهزار واحد مسكوني به سينماگران در مناطق مختلف

رييس سازمان سينمايي كشور در ادامه‌ي گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، به اين پرسش كه آيا براي اختصاص دوهزار واحد مسكوني به سينماگران راهكار اجرايي وجود دارد؟ پاسخ داد: در جلسه‌‌ي اخير شوراي عالي سينما درباره‌ي اين موضوع بحث شد كه مسكن سينماگران نبايد فقط در تهران و در قالب پروژه‌ي مسكن مهر پرند و پرديس ديده شود، چراكه ممكن است يك سينماگر كرجي، دريافت مسكن در هشتگرد را بيشتر از پرند يا پرديس ترجيح دهد. بنابراين مقرر شد وزارت مسكن متعهد به اختصاص دوهزار واحد مسكوني براساس اعلام نيازي باشد كه از طريق سازمان سينمايي اعلام مي‌شود.

وي در پاسخ به اين‌كه‌ آيا كميته‌ي سامان‌دهي صنوف سينمايي درباره‌ي راهكارهاي اجرايي و شرايط اختصاص مسكن به سينماگران تصميم‌گيري خواهد كرد؟ تصريح كرد: خير؛ اين كار رأسا در سازمان سينمايي انجام مي‌شود. البته ما روش ثبت نام و شرايط اختصاص واحد مسكوني را با مشورت دوستان سينماگر و از طريق كميته‌ي سامان‌دهي تدوين مي‌كنيم.

فيلم سينمايي «محمد (ص)» از معافيت‌هاي گمركي استفاده كرد

در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، رييس سازمان سينمايي در پاسخ به اين پرسش كه چرا تعداد زيادي از مصوبات شوراي عالي اجرايي نشده يا در صورت عملياتي شدن، رسانه‌يي نشده است؟ بيان كرد: يكسري از مصوبات، عملياتي شده‌اند كه مهم‌ترين آن‌ها معافيت گمركي سينماگران بود. سال گذشته كالا، امكانات و تجهيزات بسيار زيادي با معافيت، از گمرك ترخيص شد كه طي برآورد ما، رقم اين معافيت به بيش از شش‌ميليارد تومان مي‌رسيد.

وي در ادامه به‌عنوان مثال از معافيت‌هاي گمركي فيلم «محمد (ص)» به كارگرداني مجيد مجيدي نام برد و گفت: براي فيلم آقاي مجيدي تجهيزات سينمايي بسيار زيادي وارد ايران شد كه همه‌ي اين تجهيزات از امتياز معافيت گمركي برخوردار شدند. ضمن آن‌كه سينماگران و دفاتر سينمايي ديگر هم توانستند از اين معافيت به خوبي استفاده كنند و البته سازمان سينمايي هم توانست تجهيزات و مواد خام مورد نياز سينما را با كمك اين مصوبه از گمرك ترخيص كند.

ساخت پرديس 12 سالنه در محل سينما «فرهنگ» منتفي است

شمقدري در ادامه‌ي سخنانش درباره‌ي اين‌كه ساخت يك پرديس سينمايي در تهران كه در جلسه‌ي شوراي عالي سينما تصويب شده بود و گفته مي‌شد قرار است در محل سينما «فرهنگ» ساخته شود، به كجا رسيد؟ گفت: درباره‌ي ساخت اين پرديس سينمايي بزرگ در محل سينما «فرهنگ» مشكلاتي پيش آمد.

رييس سازمان سينمايي توضيح داد: براي ساخت اين پرديس سينمايي، طراحي‌هاي لازم اجرا شده بود و ما مترصد دريافت بودجه‌ي مناسب براي آغاز ساخت مجموعه‌ي مورد نظر در محل سينما «فرهنگ» بوديم؛ اما نقشه‌ي طراحي‌شده براي آن، به حدي عظيم و خوب بود كه احساس كرديم ساخت چنين مجموعه‌ي بزرگي در خيابان باريك و شلوغ «شريعتي» مشكلاتي را ايجاد خواهد كرد. به همين دليل آن طرح كنار گذاشته شد.

نقشه طراحي‌شده براي ساخت پرديس سينمايي در محل سينما «فرهنگ» به حدي عظيم و خوب بود كه احساس كرديم ساخت چنين مجموعه‌ي بزرگي در خيابان باريك و شلوغ شريعتي مشكلاتي را ايجاد خواهد كرد. به همين دليل هم آن طرح كنار گذاشته شد و اكنون دنبال زميني براي اجراي طرح پرديس 12 سالنه به همراه يك مجتمع تجاري هستيم

شمقدري با بيان اين‌كه اكنون به‌دنبال زميني براي اجراي طرح آن پرديس سينمايي هستيم، اظهار كرد: در جلسه‌ي آخر شوراي عالي سينما نامه‌ي اختصاص زمين مناسب براي ساخت پرديس سينمايي 12 سالنه از سوي سازمان سينمايي به رييس‌جمهور داده شد تا در اين زمينه بررسي‌هاي لازم انجام شود و زميني مناسب براي ساخت اين پرديس همراه يك مجتمع تجاري در اختيار سازمان سينمايي قرار گيرد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه با اين وجود، آيا ساخت پرديس سينمايي در محل سينما «فرهنگ» منتفي است؟ تصريح كرد: قرار شد دوستان براي سينما «فرهنگ» طرح سبك‌تري را پيشنهاد دهند، چراكه به نظر رسيد كه ساخت سينمايي با بيش از چهار يا پنج سالن در آن منطقه شايد به صلاح نباشد.

در مسير دريافت بودجه‌ي 150ميليارد توماني موانعي وجود داشت

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه بحث اختصاص بودجه‌ي يك‌هزار و 500ميليارد ريالي به سازمان سينمايي به كجا رسيد؟ گفت: در جلسه چهارم شوراي عالي سينما اختصاص چنين رقمي به سازمان سينمايي توسط رييس‌جمهور قول داده شد؛ اما متأسفانه درصد اندكي از اين مبلغ (300ميليارد ريال) در سال گذشته به سازمان پرداخت شد كه البته آن رقم را هم در همه‌جا نمي‌توانستيم هزينه كنيم و موارد مصرف خاص داشت.

وي در عين حال يادآوري كرد: تحقق يك مصوبه موانعي دارد، اما خوشبختانه اين اراده وجود دارد كه بودجه‌هاي خوبي براي اجرايي شدن مصوبات به سينما اختصاص يابد. بايد توجه داشت كه هر كدام از اين مصوبات مسير جديدي دارند كه قبلا تجربه نشده است و حتا بعضا تحقق آن‌ها موانع قانوني هم دارد كه بايد رفع شود. همين امر تأخيري را براي اجرايي ‌شدن مصوبات ايجاد مي‌كند.

بحث درباره‌ي خانه‌ي سينما در جلسه‌ي آخر شوراي عالي سينما

آخرين بخش از سخنان رييس سازمان سينمايي به مباحث مربوط به خانه‌ي سينما اختصاص يافت.

در اين بخش، شمقدري در پاسخ به اين مطلب كه گفته مي‌شود در جلسه‌ي اخير شوراي عالي سينما، مباحثي درباره‌ي خانه‌ي سينما و فعاليت آينده‌ي آن مطرح شده است، گفت: در دو جلسه‌ي اخير شوراي عالي سينما درباره‌ي خانه‌ي سينما بحث شد و البته صحبت درباره‌ي اين موضوع در جلسه‌ي آخر شورا كمي جدي‌تر بود. دوستان حاضر در جلسه، ديدگاه‌شان را در اين زمينه مطرح كردند و ما به اتفاق‌ نظري در اين زمينه رسيديم.

وي توضيح داد: پس از تعطيلي خانه‌ي سينما قطعا بخشي از فعاليت‌هايي غيرصنفي كه ماهيتي فرهنگي و البته غيرسياسي دارند و بايد در آن مكان انجام شوند، روي زمين خواهند ماند، چراكه سينماگران در كنار فعاليت‌هاي صنفي، فعاليت‌هاي غيرصنفي را مانند مسائل فرهنگي و محتوايي تعقيب مي‌كنند. متأسفانه خانه‌ي سينما اين بخش را با فعاليت‌هاي سياسي و جناحي خلط كرده بود و همين، يكي از مشكلاتي بود كه آن مجموعه را از هم گسست.

معتقدم تا كنون تمام اقدامات انجام‌شده در راستاي مسيري براي حل و فصل مشكلات و هم‌چنين برداشتن مشكل قانوني انجام فعاليت‌هاي فرهنگي بوده است كه بايد در جايي مانند خانه‌ي سينما انجام مي‌شد. ترديدي ندارم كه اين كار هرچه بهتر انجام مي‌شود و در اين زمينه بسيار اميدوارم

شمقدري در حين حال اظهار كرد: به‌جز فعاليت‌هاي صنفي قطعا ديگر مأموريت‌هاي خانه‌ي سينما كه انجام مي‌شد و بايد هم در آينده انجام شود، با تعطيلي آن مكان متوقف شده است. به همين دليل در اين جلسه قرار شد، سازمان سينمايي با همفكري كارشناسان مختلف درباره‌ي آن فعاليت‌ها به جمع‌بندي و الگوي عملياتي مشخصي برسد و آن را در جلسات آينده‌ي شوراي عالي سينما مطرح كند.

معاون وزير ارشاد در پاسخ به اين‌كه با توجه به تعليق فعاليت‌ها و اظهار‌ نظر رييس هيأت مديره‌ي خانه‌ي سينما مبني بر آمادگي‌شان براي اصلاح اساسنامه طبق قانون، آيا امكان دارد گام‌هايي براي حل مشكل خانه‌ي سينما برداشته شود؟ گفت: ما وظايف قانوني داريم كه در حال انجام آن‌ها هستيم و تا اين لحظه هم هيچ‌كس نمي‌تواند بگويد خلاف قانون عمل كرده‌ايم. اتفاقا به نوعي در كار مديريت‌هاي قبلي سينما اشكال قانوني وارد بود. البته اين را هم بايد گفت كه آن‌ها هم مانند ما، جهل بر قانون داشتند و فرضي را از قبل تأييدشده مي‌دانستند و طبيعي است كه نمي‌توان فعاليت آن‌ها را زير سؤال برد.

وي با اشاره به آغاز مباحث ميان خانه‌ي سينما و وزارت ارشاد، خاطر نشان كرد: ما در ابتداي ورودمان به معاونت سينمايي فرض‌مان بر اين بود كه همه‌چيز طبق روال قانوني انجام مي‌شود؛ اما كم‌كم متوجه اين مشكلات شديم كه حتا قانون هم وزارت ارشاد را موظف مي‌كرد در اين زمينه سكوت نكند. من همان روزها به دوستان در خانه‌ي سينما گفتم كه ما چاره‌اي نداريم كه اين مسير را شروع و چه بهتر كه با كمك هم راه را هموار و كوتاه كنيم.

شمقدري افزود: به هرحال اين همراهي ايجاد نشد، اما در هر صورت معتقدم اتفاق‌ها و فرآيندهايي كه در طول مسير گذشته حادث شده، همه در جهت حل و فصل مشكل قانوني آن دسته از فعاليت‌هاي فرهنگي خانه‌ي سينما بوده، اگرچه ممكن است اين راه، تلخي‌هايي را هم به همراه داشته باشد.

وي با تأكيد بر اين‌كه در جهت حل و فصل مشكل قانوني آن دسته از فعاليت غيرصنفي خانه‌ي سينما در آينده، بسيار خوش‌بين است، بيان كرد: به هر حال در جلسه‌ي اخير شوراي عالي سينما، سازمان سينمايي مأمور شد تا طرح و الگويي را براي زمين‌ نماندن مأموريت‌هاي غيرصنفي و البته غيرسياسي خانه‌ي سينما پيدا كند.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه آيا امكان دارد با اعلام آمادگي خانه‌ي سينما براي تغيير اساسنامه، موانع فعاليت آن‌ها برطرف و طي كردن مسير‌هاي قانوني تسهيل شود؟ تصريح كرد: معتقدم تا كنون تمام اقدامات انجام‌شده در راستاي مسيري براي حل و فصل مشكلات و هم‌چنين برداشتن مشكل قانوني انجام فعاليت‌هاي فرهنگي بوده است كه بايد در جايي مانند خانه‌ي سينما انجام مي‌شد. ترديدي ندارم كه اين كار هرچه بهتر انجام مي‌شود و در اين زمينه بسيار اميدوارم.

شمقدري در پايان اين گفت‌وگو درباره‌ي تاريخ جلسه‌ي بعدي شوراي عالي سينما هم عنوان كرد: در جلسه‌ي اخير، درباره‌ي برگزاري جلسه در دو هفته‌ي آينده توافقي ضمني شد كه البته برگزاري شوراي عالي سينما در آن تاريخ به اين امر بستگي دارد كه دبيرخانه‌ي شوراي عالي بتواند فعاليت‌هايي را كه به او داده شده است، به سرانجام برساند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha