• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91032212298
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سازمان ميراث فرهنگي با عبور مترو از زير ميدان نقش جهان مخالف است

سازمان ميراث فرهنگي با عبور مترو از زير ميدان نقش جهان مخالف است

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگري استان اصفهان گفت: سازمان میراث فرهنگی با عبور بخشی از خط دوم قطار شهری از زیر میدان نقش جهان مخالف است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگري استان اصفهان گفت: سازمان میراث فرهنگی با عبور بخشی از خط دوم قطار شهری از زیر میدان نقش جهان مخالف است.

محسن مصلحی در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اصفهان، با اشاره به این‌که عبور بخشی از خط دوم قطار شهری از میدان نقش جهان، تکرار تجربه‌ي عبور خط 1 از خیابان چهارباغ است، اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی با عبور خط 1 قطار شهری از خیابان چهارباغ مخالف بود و بي‌توجهي به هشدار کارشناسان اين سازمان، هزینه‌های سنگینی را به پروژه‌ي قطار شهری تحمیل کرد.

وی با بیان این‌که مسؤولان شهری قبل از آغاز ساخت خط 2 مترو باید مطالعات لازم را در این زمینه انجام دهند، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی کشور با اجرای این پروژه مخالف است، چون چهار بنای ارزشمند در میدان نقش جهان وجود دارند و علاوه بر آن، بافت‌های تاریخی اطراف میدان اهمیت دارد.

مدیرکل اداره‌ي میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به این‌که در صورت عبور بخشی از خط 2 قطار شهری از میدان نقش جهان، خسارتي كه به میدان وارد مي‌شود، غیرقابل جبران است، بيان كرد: سازمان میراث فرهنگی با عبور قطار شهری از میدان موافقت نمی‌کند و مسؤولان شهری اصفهان باید مطالعات جدید را درباره‌ي مسیر جدید قطار شهری انجام دهند و مسیر جایگزین را پیشنهاد كنند.

او گفت: بهترین راهکار برای حفظ میدان نقش جهان در فهرست یونسکو این است که مسؤولان شهری به نظر سازمان میراث فرهنگي توجه و مطالعه برای عبور خط 2 قطار شهری از یک مسیر دیگر را آغاز کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با بیان این‌که این‌گونه فعالیت‌ها به میراث فرهنگی اصفهان آسیب می‌زند، ادامه داد: گرچه مطالعه روی یک مسیر جدید برای مسؤولان شهری هزینه دارد، اما آن‌ها باید بین حفظ میدان نقش جهان و دوباره هزینه كردن برای مطالعه‌ي مسیر جدید، یکی را انتخاب کنند.

مصلحی اظهار کرد: پرونده‌ي نقش جهان درباره‌ي برج جهان‌نما همچنان باز است و این امکان وجود دارد که یونسکو به این مورد ورود پیدا کند و خطر حذف میدان از فهرست میراث جهانی وجود دارد.

او افزود: به نظر می‌رسد پرداخت هزینه برای مطالعه روی یک مسیر جدید برای عبور خط 2 قطار شهری، منطقی‌تر از هر اقدامی باشد.

همچنین یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این‌که خط دوم قطار شهری فقط با تأیید سازمان میراث فرهنگی از زیر میدان نفش جهان عبور می‌کند، بيان كرد: عبور مترو از زیر میدان نقش جهان همواره در جانمایی مسیر خط 2 قطار شهری اصفهان مطرح بوده است و در صورتی که اداره کل میراث فرهنگی و یونسکو با این طرح مخالفت کنند، مطالعه‌ي مسیر جدید آغاز خواهد شد.

فتح‌الله معین به خبرنگار ايسنا در اصفهان گفت: انتخاب مسیر جدید برای عبور خط 2 قطار شهری بسیار دشوار است، اما پیشنهاداتی مبنی بر عبور این خط از خیابان عبدالرزاق مطرح شده است.

او با بیان این‌که تا کنون هیچ اقدام عمرانی‌اي برای ساخت این خط انجام نشده است، افزود: آغاز عملیات اجرایی این طرح منوط به تأیید اداره کل میراث فرهنگی و یونسکو است و آغاز عملیات اجرایی این پروژه باید در شورای قطارشهری اصفهان تصویب شود.

به گزارش ایسنا، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور به خبرنگار ايسنا گفته است: خطر خروج از فهرست ميراث جهاني، ميدان نقش جهان اصفهان را تهديد مي‌كند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha