• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91062012114
  • خبرنگار : 71191

سه اثر تاريخي از خراسان جنوبي ثبت ملي شدند

سه اثر تاريخي از خراسان جنوبي ثبت ملي شدند

خانه‌ي اعياني «توكلي» متعلق به دروه‌ي قاجار در بافت تاريخي شهرستان درميان در خراسان جنوبي در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

خانه‌ي اعياني «توكلي» متعلق به دروه‌ي قاجار در بافت تاريخي شهرستان درميان در خراسان جنوبي در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

به گزارش خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پنجمين همايش شوراي عالي سياست‌گذاري ثبت آثار تاريخي كه در استان البرز در حال برگزاري است، عصر روز گذشته سه اثر منقول خراسان جنوبي در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيدند.

خانه‌ي توكلي در خراسان جنوبی، شهرستان درمیان و در مرکز روستای فورگ قرار گرفته است که با توجه به سبک معماری و مصالح به‌کار رفته در بنا قدمت آن به دوره‌ي قاجاریه می‌رسد و چون به خانواده‌ي توکلی متعلق بوده، به اين نام شهرت یافته است. اين بناي قاجاري با مساحت 287 مترمربع ورودی اصلی در سمت شرقی دارد و در آن چوبی است و از آنجا به فضای هشتی و سپس میانسرا وارد می‌شویم. در ضلع جنوبی میان‌سرا چهار اتاق قرار دارد و در سمت شمالی آن، تعدادی اتاق در دو طبقه قرار گرفته‌اند که ابعاد مختلفی دارند، اتاق‌های طبقه‌ي دوم پنجره‌های چوبی مشبک دارند. اتاق‌ها به‌وسیله‌ي درگاهی به یکدیگر راه دارند و دارای طاقچه‌هایی در چهار ضلع هستند که به‌وسیله‌ي چوب‌های سپیدار مسقف شده‌اند.

مصالح به‌کار رفته در این بنا چوب، خشت، آجر و ملات گل است و در اتاق‌ها از اندود گچ نیز استفاده شده، این خانه از جمله خانه‌های اعیانی روستای فورگ است و در ایام محرم مراسم روضه‌خوانی در آن برگزار می‌شود. علاوه بر تزیینات گچی زیبای این خانه، معماری آن نیز در نوع خود بی‌نظیر است و می‌تواند بازگوکننده‌ي الگوی معماری اصیل ایرانی باشد. در این بنا، اصل معماری پرهیز از بیهودگی از اصول پنج‌گانه‌ي مرحوم استاد «پیرنیا» کاملا مشهود است و از دوره‌ي قاجار تا کنون کاربری مسکونی خود را حفظ کرده است.

براساس اين گزارش، قلعه‌ي «غني‌آباد» مربوط به دوره‌ي صفوي در شهرستان بشرويه نيز به ثبت ملي رسيد. اين قلعه داراي شاه‌نشيني با طرح چليپايي است.

«دژ خانيك» متعلق به دوره‌ي صفوي در بشرويه نيز سومين اثر تاريخي منقول خراسان جنوبي است كه در فهرست آثار ملي كشور قرار گرفت. اين دژ تزيينات گچ‌بري دارد و معماري قوس‌هاي اين بنا به آن شأن ملي بخشيده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۱۳:۴۴

سلام، من نوه‌ی آقای توکلی هستم که خونشان ثبت ملی شده است.