• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91062012177
  • خبرنگار : 71191

13 اثر تاريخي به آثار ثبتي آذربايجان شرقي اضافه شدند

13 اثر تاريخي به آثار ثبتي آذربايجان شرقي اضافه شدند

مسجد «مولانا» باقي‌مانده از دوره‌ي قاجار واقع در كنار بازار ثبت جهاني تبريز در پنجمين شوراي سياست‌گذاري ثبت آثار تاريخي در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.

مسجد «مولانا» باقي‌مانده از دوره‌ي قاجار واقع در كنار بازار ثبت جهاني تبريز در پنجمين شوراي سياست‌گذاري ثبت آثار تاريخي در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.

به گزارش خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، 13 اثر تاريخي آذربايجان شرقي ارائه‌شده در پنجمين شوراي سياست‌گذاري ثبت آثار تاريخي كه در استان البرز در حال برگزاري است، در فهرست آثار ملي به ثبت رسيدند.

مسجد «المهدي» (مولا رستم) و مسجد «حسن درزي» با كتيبه‌اي تاريخي هر دو متعلق به دوره‌ي قاجار در فهرست آثار ملي ثبت شدند. همچنين مسجد قاجاري «عنصرود» در روستاي عنصرود شهرستان اسكو كه معماري صخره‌يي و 600 مترمربع وسعت دارد نيز در اين فهرست قرار گرفت.

همچنين عمارت قاجاري «وينق» در شهرستان كليبر در جنگل‌هاي ارسباران با 800 مترمربع مساحت و داراي معماري تلفيقي ايراني و اروپايي و كليساي قاجاري «هوانس» در بافت تاريخي مراغه با 300 مترمربع مساحت به‌عنوان تنها كليساي جنوب آذربايجان شرقي از ديگر آثار تاريخي آذربايجان شرقي هستند كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيدند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، «كاخ استانداري» در بافت تاريخي تبريز باقي‌مانده از دوره‌ي قاجار با مساحت 2500 مترمربع نيز در اين فهرست به ثبت رسيد. اين كاخ پس از تخريب عمارت «كلاه‌فرنگي» مربوط به دوره‌ي زنديه، روي آن ساخته شد. اين كاخ نمونه‌اي از كارهاي مهندس فروغي، يكي از برجسته‌ترين معماران و طراحان ساختمان در ايران است.

همچنين بانك ملي تبريز در بافت تاريخي مربوط به دوره‌ي پهلوي اول كه در حريم بازار جهاني تبريز نيز قرار دارد و طراحي آن توسط مهندس فروغي انجام شده است، در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد. اين ساختمان قابل مقايسه با ساختمان‌هاي تاريخي بانك ملي تهران و بانك ملي اصفهان است.

به علاوه، حمام «اسفنجان» در شهرستان اسكو متعلق به دوره‌ي تيموري و ايلخاني در داخل بافت روستاي اسفنجان به‌عنوان تنها اثر تاريخي اين روستا در فهرست آثار ملي قرار گرفت.

همچنين تپه‌ي «زردخانه» در شهرستان اهر مربوط به دوره‌هاي تاريخي «كالكولتيك» (مس و سنگ) تا اشكاني كه معماري آن خشكه‌چين (بدون ملات) است و محوطه‌ي باستاني «قلعه پيام» در شهرستان كليبر از دوره‌هاي ساساني‌، اشكاني و اسلامي كه قابل مقايسه با «قلعه بابك» و «قلعه ضحاك» و داراي برج و بارو است نيز در اين فهرست به ثبت رسيدند.

محوطه‌ي «گوركان چراغلو» مربوط به عصرآهن در شهرستان ورزقان و تپه‌ي «گورزي اقيلي» در شهرستان شبستر مربوط به هزاره‌ي اول و داراي ابزارهاي سنگي و سفال‌هاي خاكستري نيز دو محوطه‌ي تاريخي ديگرند كه در پنجمين شوراي سياست‌گذاري ثبت آثار تاريخي در فهرست آثار ملي به ثبت رسيدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha