مدیر شبکه بازار در نشست امروز با خبرنگاران به حضور مجریانی چون علی درستکار، محمود شهریاری، سونیا پوریامین، علی اکبر عبدالرشیدی و احسان کرمی در برنامههای این شبکه اشاره کرد و گفت: مجریانی که برای شبکه بازار انتخاب میکنیم اگر در چارچوب شبکه و برنامه عمل کنند، مورد حمایت ما قرار میگیرند و به آنها قدرت جسارت در اجرای برنامهها میدهیم.
به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید رجبی معمار، مدیر شبکه بازار در نشست یکشنبه (28 آبان ماه)، با حضور در جمع خبرنگاران آخرین روند فعالیتهای این شبکه را توضیح داد و به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.
رجبی معمار با یادآوری اینکه شبکه جهانی بازار از 29 مهر ماه امسال بر روی ماهواره ایران ست(بدر) فرکانس 12283 عمودی، 27500-4/3 قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در برخی مناطق که فرستندههای زمینی توانایی دریافت این شبکه را ندارند یا شبکههای دیجیتال قابل دسترس نیستند، از طریق ماهواره شبکه بازار نیز دریافت خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که بتواند از ظرفیت شبکه بازار برای معرفی کالاها و خدمات ایرانی در برخی از کشورهای فارسی زبان نیز استفاده کند.
او با متفاوت خواندن شبکه بازار با شبکههای «تلهشاپینگ» (tele shopping)، خاطرنشان کرد: بخش عمدهای از فعالیت شبکههای تلهشاپینگ بر اغواگری و بزرگنمایی کالاها و خدماتی استوار است که کیفیت چندان خوبی هم ندارند و تنها تلاش میشود با بمباران آگاهیهای بازرگانی مخاطب را جذب و کالاها را به فروش برسانند. عمدهی کالاهایی که در تلهشاپینگها تبلیغ میشوند، اجناس درجه دو و سه چینی هستند که به واسطهی بمباران آگاهی به فروش میرسند. این مساله با اخلاق شبکه بازار که به دنبال یک فضای سالم برای عرضهی کالاهای ایرانی است، مغایرت دارد.
مجید رجبی معمار با یادآوری این که شبکه بازار تنها ملزم به تبلیغ کالاهای ایرانی است، اظهار کرد: البته این مساله شامل حال کالاهایی که تحت لیسانس کارخانههای خارجی هستند اما در ایران تولید میشوند نیز خواهند شد.
به گفتهی مدیر شبکه بازار، تبلیغات در وهلهی دوم ماموریت این شبکه قرار میگیرد و هدف اول شبکه بازار ترسیم یک فضای درست اقتصادی است.
او به برنامههایی که در ارتباط با بورس از شبکه بازار پخش میشود، اشاره کرد و گفت: بورس باید کاملا مردمی باشد و اغلب مردم سرمایههای خود را به جای شرکت دادن در بخشهای مشکلدار اقتصادی در بورس شرکت دهند؛ اما اغلب مردم ما به این حوزه آشنایی ندارند این حوزه نیاز به آموزش دارد. بر این اساس هر روز یک برنامه با موضوع گزارش بورس خواهیم داشت، ضمن اینکه دو برنامه دیگر برای ترویج بورس در نظر داریم که در ساخت آنها مسؤولان بورس نیز با ما تعامل دارند.
او همچنین اذعان کرد: برخی میگویند نرخ اقلامی که در شبکه بازار اعلام میشود، متفاوت با قیمت اصلی کالاهاست. در این ارتباط باید بگوییم ما شمارهی تماسهایی را به صورت زیرنویس اعلام میکنیم تا اگر اختلالی در قیمتها وجود دارد، مردم بتوانند به این شماره تلفنها اعلام کنند.
مدیر شبکه بازار سپس از تهیه و پخش باکسهای مخصوص نیازمندیها و آگهیهای بازرگانی خبر داد و گفت: در نظر داریم باکسهای مشخصی را به موضوعات مختلف از جمله مسکن اختصاص دهیم با مسؤولان حوزه مسکن نیز جلساتی داشتهایم و طبیعتا در این آگاهیهای بازرگانی نمیتوانیم قیمتها را اعلام کنیم اما پخش این نیازمندیها تحرکی را در حوزه مسکن موجب میشود.
رجبی معمار سپس در جمع خبرنگاران گفت: یک شبکه تلویزیونی برای معرفی خود نیاز به زمان دارد و باید به تدریج برنامههایش را تولید و معرفی کند؛ دست بر قضا راهاندازی شبکه بازار با شرایط اقتصادی حال حاضر و تحریمهای اقتصادی همراه بوده است که نمیتوان کتمان کرد آثاری نداشته است.
او تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی که شبکه بازار در آن راهاندازی شده، لازم است تا این شبکه با طمأنینه حرکت کند. قرار است با راهاندازی این شبکه به بازار کمک کنیم و نمیخواهیم بازار را ملتهب کنیم.
مدیر شبکه بازار سپس با بیان اینکه موضوع این شبکه تنها تهران نیست، خاطرنشان کرد: چند برنامه در نظر گرفتیم که به موفقیتهای اقتصادی در مناطق آزاد اقتصادی کشور و همچنین مناطق نفت خیز و مناطق کشاورزی میپردازد.
رجبی معمار گفت: برای تولید گزارش از میزان استقبال از کالاهای ایرانی در خارج از کشور، از دفاتر سازمان صدا و سیما در خارج از کشور کمک گرفتهایم؛ ضمن اینکه این دفاتر ما را در جریان مبادلات اقتصادی مهم و نشستهای مهم اقتصادی قرار میدهند و گزارشهایی را به شبکه بازار ارسال میکنند که در اختیار مردم قرار دهیم.
وی سپس تاکید کرد که شبکه بازار روی تولیدات دانش بنیاد تمرکز دارد و افزود: حاضریم بر روی طرحهای جوانان مبتکر و دانشجو سرمایهگذاری کنیم و آنها را معرفی کنیم.
او سپس به برنامههای شبکه بازار در حوزه خانواده اشاره کرد و از برنامه «خانه زیبای من» به تهیهکنندگی سونیا پوریامین نام برد که هم اینک در حال پخش است.
رجبی معمار با بیان اینکه بحث استاندارد بسیار مورد توجه شبکه بازار است، گفت: تمام کالاهایی که در شبکه بازار معرفی میشوند باید کیفیت خوبی داشته باشند.
مدیر شبکه بازار سپس به دیگر برنامههای جدید این برنامه اشاره کرد و با نام بردن از «نمودار» با اجرای علی درستکار خاطرنشان کرد: این برنامه گفت وگو محور به تهیه کنندگی چاوشیان از هفته دیگر پخش میشود و یک برنامه پرسشگر در حوزه اقتصادی خواهد بود. گمان مان این است که نمودار به یکی از جدیترین برنامههای اقتصادی سیمای جمهوری اسلامی تبدیل شود و قرار است سیاستگذاران اقتصادی در این برنامه حاضر شوند و در فضای جدی موضوعات اقتصادی را کنکاش کنیم و به چالش بکشیم.
رجبی معمار در عین حال گفت: چالش برنامههای شبکه بازار مثبت است تا چیزی عاید بیننده شود و از یک مدیر اقتصادی خبری خوب بگیریم وگرنه صرف دعوا که به شوک اقتصادی در بازار منجر شود به نفع هیچ کس نیست.
او سپس با نام بردن از برنامه صبحگاهی «سبد»، یادآور شد: این برنامه به تهیهکنندگی منصور ضابطیان توسط عوامل «رادیو هفت» ساخته میشود و از چند ماه قبل برنامهریزی برای ساخت این برنامه صورت گرفته بود و قرار است با اجرای احسان کرمی به روی آنتن برود.
وی ادامه داد: در «سبد» تقریبا به تمام مباحث اقتصادی خانوادهها میپردازیم و سبد برنامهای زنده و پویا خواهد بود که هر روز از ساعت 9 تا 10 و 30 به روی آنتن میرود و بعد از ظهرها تکرار خواهد شد.
رجبی معمار همچنین به برنامه آموزش بورس با اجرای علی اکبر عبدالرشیدی اشاره کرد.
«بازار شما» دیگر برنامهای بود که توسط مدیر شبکه بازار معرفی شد و ارتباط زنده با یکی دو استان کشور و در نهایت معرفی فعالیتهای اقتصادی استانها از اهداف این برنامه برشمرده شد.
رجبی معمار تاکید کرد: از همه تهیهکنندگان در شبکه بازار خواستهایم که در برنامهها به نوعی مسابقه را مدنظر قرار بگیرند و این مسابقهها با محتوای برنامهها همخوانی داشته باشند تا فضای برنامه شیرین شود.
او با اعلام افزایش باکسهای خبری شبکه بازار یادآور شد: در حال حاضر شبکه بازار چهار باکس خبری دارد که با همکاری معاونت سیاسی و خبر این بخشهای خبری در ساعات 8 و30 دقیقه، 10 و30 دقیقه، 14 و 18 و30 دقیقه به روی آنتن میروند؛ تلاش داریم بخشهای خبری شبکه بازار را توسعه دهیم.
***
بر اساس این گزارش ایسنا مجید رجبی معمار، مدیر شبکه بازار در بخش دیگری از این نشست به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.
رجبی معمار در پاسخ به پرسشی دربارهی تفاوت قیمتهای کالاها در شبکه بازار با آنچه در واقعیت مردم با آن مواجه هستند، گفت: ما قیمتها را از منابع رسمی میگیریم بعضی از منابع هم از ما درخواست میکنند که قیمتها را اعلام نکنیم ولی ما شبکه مردم هستیم و مردم از ما انتظار دارند که این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهیم.
مدیر شبکه بازار همچنین در این نشست اعلام کرد که شبکه بازار برخی از برنامههای اقتصادی شبکههای سراسری را مجددا پخش خواهد کرد.
او در این ارتباط به برنامه «مستقیم آبادی» اشاره کرد و گفت که این برنامه به وضعیت اقتصادی در روستاها میپردازد و در مجموع برنامه امیدبخشی است.
مجید رجبی معمار همچنین پیش بینی کرد که برخی از این برنامههای اقتصادی در شبکه بازار بیش از شبکههای عمومی مخاطب داشته باشند.
او در پاسخ به پرسشی دربارهی تبلیغات گفت: بخشی از تبلیغات شبکه بازار در باکسهای جدید این شبکه با عنوان نیازمندیها پخش میشود و بخش دیگری نیز به صورت آگهیهای بازرگانی به روی آنتن خواهد رفت؛ البته نرخ آگهی بازرگانی در شبکه بازار با شبکههای سراسری متفاوت است و هزینه کمتری دریافت خواهیم کرد.
رجبی معمار در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه بازار وارد حوزهی ساخت برنامههای نمایشی میشود، گفت: شبکه بازار به هیچ وجه وارد ساخت فیلم و سریال نمیشود کار شبکه بازار تولید نمایش نیست؛ البته شاید در دل برنامههای تولیدی نمایشهای کوتاه طنز تولید و پخش کنیم.
مدیر شبکه بازار در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا دربارهی تاکیدی که همواره به هنگام مدیریت در شبکههای مختلف تلویزیونی (شبکه تهران و جام جم) بر ساخت گفتوگوهای جذاب تلویزیونی داشته و جذب مجریان باسابقه و محبوب سیما در شبکه بازار و اینکه تا چه میزان از این مجریان برای تولید گفتوگوهای چالشی اقتصادی حمایت میکند؟ گفت: اگر فعالیتهای مجریان بر چارچوب تعاریف شبکه و برنامه باشد حتما از آنها حمایت میکنیم. برنامههای ما در شبکه بازار از جنس تفریح و سرگرمی نیست و اگر برای مثال آقای شهریاری وارد این شبکه میشوند متوجه هستند که با توجه به ویژگیهای شبکه بازار باید حرکت و برنامهای را اجرا کنند.
او ادامه داد: خیلی لازم است که مجری به موضوعی که اجرای آن را بر عهده دارد واقف باشد و در ارتباط با آن مطالعه کرده باشد. مجریهایی که در شبکه بازار انتخاب میکنیم با سلیقه و حرفهیی هستند و اگر در چارچوب شبکه و برنامه عمل کنند، مورد حمایت ما قرار میگیرند و به آنها قدرت جسارت در اجرای برنامهها میدهیم.
او در بخش دیگری از این نشست دربارهی پیامکهای ارسالی به شبکه بازار نیز گفت: پیامکهای ارسالی به این شبکه بسیار کاربردی است و در اختیار تمام مسؤولان قرار گرفته است. مردم اگر بدانند که حرفشان شنیده میشود، اعتماد میکنند و تلاش میکنیم این ارتباط پیامیکی با مخاطبان را ادامه دهیم.
رجبی معمار همچنین در پاسخ به پرسشی دربارهی نرخ تعرفههای آگهیهای بازرگانی در این شبکه، گفت: تعرفه آگهیهای بازرگانی فرمول مشخص و پیچیدهای دارد. ما نرخمان با اداره کل بازرگانی سیما متفاوت است و نرخ عمومیمان کمتر است.
او در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه بازار به لحاظ تامین هزینههایش خودکفا شده است ؟ گفت: در بدو راهاندازی، هیچ شبکهای نمیتواند بگوید که میتواند هزینههای خود را تامین کند؛ پس از اینکه توانست خود را به بیننده معرفی کند و به درآمدزایی رسید، در آن زمان است که میتوانند بگویند هزینههای خودش را از طریق آگهی تامین کنند و بعد از مدتی بگویند بخشی از هزینههای تلویزیون هم از طریق تبیلغات در این شبکه تامین شود.
رجبی معمار در پایان گفت: بنای ما این است که به شبکه بازار کاملا اقتصادی و بازاری اداره شو؛د این شبکه قصد اضافه کردن پرسنل را ندارد و سعی میکند از حداقل نیرو بیشترین بهرهوری را داشته باشد.
انتهای پیام
نظرات